Aviseringar
Rensa alla

Nödvärnsrätt?


Ämnesstartare

Hade en dröm idag..

jag var på banken när 2 beväpnade rånare med ak-47or stormade in.... dom tvingade ner alla på golvet och sedan tog nån väska full med pengar.

en rånare stod bredvid mig medans den andra hade ryggen mot mig.
jag fick ett infall av "jag är hjälte" och på något sätt ryckte ifrån ak-47an från en av rånarna, jag sköt den andre så illa att han dog medans den ene höll jag kvar tills polisen kom.

dock så blev jag också gripen för mord och sedan dömd.

hur funkar det? är det lagligt att under ett pågående rån stoppa det genom scenariot ovan som privatperson utan påföljder?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Var det där verkligen en dröm? Det där är ju ett typexempel på att man åker dit.
Om du inte gjort något så hade antagligen ingen dödats.
Om du ser någon går med kniv på stan, ska du då sno kniven ifrån honom och hugga ner honom?
Och eftersom vår lag aldrig avrättar någon - varför skulle då du få avrätta någon i nödvärn?

Dold text: Råkade skriva nördvärn. 😀


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Det där är ju ett typexempel på att man åker dit.
Om du inte gjort något så hade antagligen ingen dödats.
Om du ser någon går med kniv på stan, ska du då sno kniven ifrån honom och hugga ner honom?

men polisen vill ju att man ska ingripa?

enligt svensk lag så har man s.k "ensvarsgripande" rätten.
dvs att man får stoppa ett pågående rån.

sedan också om den andre skulle rikta sitt vapen mot mig, då har man ju rätt att skjuta i självförsvar, eller?

för så skulle poliser göra, varför inte privatpersoner?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skulle gissa att du blir dömd för dråp och inte mord, eftersom det hela skedde i hastigt mod och du försvarade dig själv och andra, men du gjorde ändå "mer än nöden krävde" som det heter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Skulle gissa att du blir dömd för dråp och inte mord, eftersom det hela skedde i hastigt mod och du försvarade dig själv och andra, men du gjorde ändå "mer än nöden krävde" som det heter.

hmm.... jag hatar sverige....

vad ska man göra då? öppna dörren åt dom för att "göra dom lugna"? då blir man dömd för medhjälp/skyddande av brottsling....

cp lagar....


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

WorldUnited:

vad ska man göra då?

Skjut honom inte i en vital del?

Annars är det bäst att inte spela hjälte på det viset alls, brukar leda till mer elände än det gör nytta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Skjut honom inte i en vital del?

lite svårt om man är oerfaren med vapen samt mitt i stridens hetta.

poliser skjuter hejvilt hur som helst för ingenting.....

jaja, då får väl skitlandet sverige styras som det gör.... jävla sossar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

WorldUnited:

lite svårt om man är oerfaren med vapen samt mitt i stridens hetta.

Det är typ svårare att träffa en vital del än att inte göra det.

WorldUnited:

poliser skjuter hejvilt hur som helst för ingenting.....

Nej.

WorldUnited:

jaja, då får väl skitlandet sverige styras som det gör.... jävla sossar.

Har inget med sossepolitik att göra. Man måste ha gränser för nödvärn annars kan folk göra lite vadsomhelst och hävda nödvärn.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

WorldUnited:

men polisen vill ju att man ska ingripa?

Det vill de inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Det är typ svårare att träffa en vital del än att inte göra det.

kanske, men vad har man för val om man skjuter snubben i benet, han faller till marken för att sedan lyfta sitt vapen mot en själv?

Nachac:

Man måste ha gränser för nödvärn annars kan folk göra lite vadsomhelst och hävda nödvärn.

okej, men om vi säger att han var på väg att avrätta någon då? då borde man ju ha rätten att skjuta honom.... t.ex om man skulle rikta sitt vapen mot någon gisslan?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

WorldUnited:

han faller till marken för att sedan lyfta sitt vapen mot en själv?

Men herregud, vi lever i inte i någon film.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

WorldUnited:

kanske, men vad har man för val om man skjuter snubben i benet, han faller till marken för att sedan lyfta sitt vapen mot en själv?

isola:

Men herregud, vi lever i inte i någon film.

Smärtan som man möts av när man blir skjuten är lite större än så. Har övriga i lokalen någon som helst sinnesnärvaro är han snart övermannad, om det ens behövs.

WorldUnited:

okej, men om vi säger att han var på väg att avrätta någon då? då borde man ju ha rätten att skjuta honom.... t.ex om man skulle rikta sitt vapen mot någon gisslan?

Det tror jag, att döda är fortfarande tveksamt däremot misstänker jag. Men det är absolut en förmildrande omständighet.


   
SvaraCitera