Aviseringar
Rensa alla

0% ränta från riksbanken ger ännu dyrare bostäder, lägenheter och hus


Ämnesstartare

Någon som tänkt på att riksbankens rekordlåga 0% i ränta kommer att göra att ännu fler köper lägenheter och hus och detta kommer att göra att lägenheter och hus kommer att bli ännu dyrare? Eller i vart fall är detta något jag sitter och funderade över en dimmig och disig onsdagseftermiddag när det bara är 42 dagar till julafton. Glad


   
Citera
Ämnesetiketter
Kudhos

Kan vara i samband med amorteringskravet.

Anyway, kommer inte köpa bostad snart så who cares


   
SvaraCitera

Amorteringskravet kommer väl göra så att det går ner. Priserna då alltså..
Och så vare nå snack om ännu högre kontantinsats?
Vet man att bolåneräntan kommer gå ner?

Asså sånt här gör mig nervös. Om jag hade förstått nått av det.. Nu gör jag inte det.... Så jag får väl ta smällen när allt är kört..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det där med pengar är aldrig bra


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gamlefarbror Pastill:
det där med pengar är aldrig bra

Byteshandel är bättre! 20 getter för 1 lägenhet Mycket glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MarcusKing:

Byteshandel är bättre! 20 getter för 1 lägenhet Mycket glad

nej allt ska va gratis allt ska bestå av data filer som kjan kopieras


   
SvaraCitera

Pengar e som brudar.. cant live with them  cant live without them..

eller hur! Blink


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

aa fast med "ansvarsfula" sidans politik ska det väll bostadskrisen byggas bort ändå... med enbart hyresfastigheter så det gör ju inget.


   
SvaraCitera
Kudhos

Fantastiskt:
Amorteringskravet kommer väl göra så att det går ner. Priserna då alltså..
Och så vare nå snack om ännu högre kontantinsats?
Vet man att bolåneräntan kommer gå ner?

Asså sånt här gör mig nervös. Om jag hade förstått nått av det.. Nu gör jag inte det.... Så jag får väl ta smällen när allt är kört..

Amorteringskravet makes sense. Man tar och amorterar på det man köpte på direkten. Då kommer färre köpa lägenheter eftersom färre vill amortera direkt (För då får man extra månadsavgifter). Så då kommer fler bostäder öppnas upp på marknaden.

Om du har en bolåneränta på 0% betyder att du inte behöver betala ränta för ditt bolån. Dvs. att den räntan försvinner(Om jag har förstått det rätt). Ännu högre kontatinsats, till min förståelse, betyder att du måste ha mer ur egen ficka för att köpa bostad. 

T.ex om du ska köpa en lägenhet för 2 milj, så säger banken att du måste ha 10%(Vilket är lågt men får bli för exemplet) kontaktinstats själv. Dvs. 200k så får du lån för resten(1,8 milj). Om du inte har någon ränta så behöver du inte betala räntan på det lånet.

MEN du måste betala amortering på lånet istället. Vilket betyder att varje månad du betalar amortering så försvinner skulden (Du betalar iprincip tillbaka). Så du slipper betala ränta men du måste amortera på direkten så du kommer ändå ha en månadsavgift (som kommer vara högre än räntan).

Då tänker du "Men Kudden, då vinner jag inget på det!!!". Grejen är att om du köpte den där lägenheten för 2 miljoner, och betalar av 300 tusen under tiden du bor där, sen bestämmer du att flytta igen. Då har du istället för ett lån på 1,8 miljoner att betala tillbaka så har du redan betalat tillbaka 0,3 miljoner. Så när du säljer lägenheten för 2 miljoner så betalar du 1,5 miljoner tillbaka på lånet. Du har nu 0,5 miljoner tillgängligt för nästa kontantinstats.

Det kan gå illa om inte lyckas sälja lägenheten för samma pris, utan t.ex 1,5 miljoner. Då säljer du bostaden med inga pengar kvar. MEN om du säljer bostaden för t.ex 2,5 miljoner, så har du 0,5 miljoner du fått på bostaden. Samt 350 tusen som du får i vinst (150 tusen går till skatt). Vilket resulterar i 850 000 kontaktinstats.


   
SvaraCitera