Aviseringar
Rensa alla

Nooberier på Python


Ämnesstartare

Jag har lyckats inbilla mig att jag ska lära mig att koda i Python. Problemet är att jag är helt färsk och vet ungefär ingenting om hur det ska gå till. Naturligt nog är jag alltså sugen på någon form av snabb/lätt/enkel/tydlig nybörjarguide till hur saker och ting fungerar. Så om ni (dvs någon/några av er) har någon länk att plocka fram vore det trevligt. Det jag vill ha sagt med den här tråden är alltså "Jag är för lat för att leta. Leta åt mig".

Skål och tack!


   
Citera

Ifall du kan engelska är nog http://docs.python.org/tutorial/ ganska trevlig.


   
SvaraCitera
Åtta

Har du någon som helst förkunskap inom programmering i allmänhet så kan Diving Into Python vara av intresse.

Har du inget emot att spendera lite pengar så kan jag rekommendera boken Beginning Python av Magnus Lie Hetland.


   
SvaraCitera
Gifted

EmperorNero:

Naturligt nog är jag alltså sugen på någon form av snabb/lätt/enkel/tydlig nybörjarguide till hur saker och ting fungerar. Så om ni (dvs någon/några av er) har någon länk att plocka fram vore det trevligt.

Läs på distans? www.math.se har en pythonkurs, och den ger både högskolepoäng och csn...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Har du någon som helst förkunskap inom programmering i allmänhet så kan Diving Into Python vara av intresse.

Den enda förkunskap jag har är viss erfarenhet av scriptande till TES Construction Set, och jag misstänker starkt att det inte räknas som "kunskap".

Åtta:

Har du inget emot att spendera lite pengar så kan jag rekommendera boken Beginning Python av Magnus Lie Hetland.

Jag kan ju kolla på biblioteket om inte annat.

Gifted:

Läs på distans? www.math.se har en pythonkurs, och den ger både högskolepoäng och csn...

Om allt går enligt planerna kommer jag plugga ungefär 120% till hösten, så jag tror inte att jag vill lägga på mig mer bara för skojs skull. men jag ska kolla upp det, om jag kommer ihåg och orkar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Oavsett vilket språk man ska lära sig, och det låter som att du vill lära dig programmera öht, så är ett tips att först komma på något att göra. Vad som helst. Lär dig sedan använda Python som ett verktyg att göra detta. Och börja smått, för allt i världen. Som spelprogrammerare tycker jag alltid att det är kul att göra något litet spel. Ett enkelt textäventyr kanske?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sterd:

Oavsett vilket språk man ska lära sig, och det låter som att du vill lära dig programmera öht, så är ett tips att först komma på något att göra. Vad som helst. Lär dig sedan använda Python som ett verktyg att göra detta. Och börja smått, för allt i världen. Som spelprogrammerare tycker jag alltid att det är kul att göra något litet spel. Ett enkelt textäventyr kanske?

Jag vet knappt vad man kan göra med Python och vad skillnaden är mellan exempelvis Python och C++. Men det föll sig som så att det var Python jag laddade ner, därför att en eller annan medlem påstod att det var bra att börja med.

Men visst, spel är skoj och jag gillar att leka gud. Så härmed vill jag göra ett enkelt textäventyr.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

EmperorNero:

Så härmed vill jag göra ett enkelt textäventyr.

Helt perfekt, det var så jag började för 15 år sen! (DAMN vad gammal jag känner mig.)

Nu vet du vad du vill göra. Men det går inte än. Läs nu guiderna som föreslagits i tråden och tänk hela tiden "på vilket sätt rör detta mig, hur kan jag använda detta i det jag vill göra"? Jag tycker den här verkar mysig för någon som aldrig programmerat förut.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sterd:

Helt perfekt, det var så jag började för 15 år sen! (DAMN vad gammal jag känner mig.)

Du är gammal [wink]

Sterd:

Nu vet du vad du vill göra. Men det går inte än. Läs nu guiderna som föreslagits i tråden och tänk hela tiden "på vilket sätt rör detta mig, hur kan jag använda detta i det jag vill göra"? Jag tycker den här verkar mysig för någon som aldrig programmerat förut.

Tackar hjärtligast för hjälpen! Jag ska plugga lite, och möjligen återkomma om jag fortfarande inte fattar något.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du kan hitta någon sida med småproblem, tex ProjectEuler eller eller Spoj och försöka lösa uppgifterna med hjälp av Python. Python är ett rätt bra språk om man ska göra små program som ska hantera stora tal, som i Project Euler.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Holger Meins:

Du kan hitta någon sida med småproblem, tex ProjectEuler eller eller Spoj och försöka lösa uppgifterna med hjälp av Python. Python är ett rätt bra språk om man ska göra små program som ska hantera stora tal, som i Project Euler.

Låter som en bra idé när jag har kommit lite längre än jag har just nu. Lite som läxläsning.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera