Aviseringar
Rensa alla

Normalt eller inte?


Ämnesstartare

Sedan två till tre år sen började jag äta mindre och mindre. Jag är 173+cm lång, väger ingefär 46kg och jag är 15 år just nu. Jag kan gå en hel dag utan att vara hungrig eller att ens dricka eller äta. Pågrund av detta har jag gått ner i vikt men jag känner mig inte det minsta konstig både mental och psykiskt. Men Ibland känner jag mig även illamående efter att jag har ätit i ungefär 10 minuter innan det försvinner och ibland kan det ta längre tid.

Mina föräldrar tvingar i mig mer och mer mat om jag inte orkar äta upp. Jag orkar knappt äta upp en halv portion ibland. Även mina ''vänner'' börjar kalla mig för anorexiabarn och en massa skitsnack om att jag är onaturligt smal, att jag är för ''benig'' och att jag är för svag. Alla tvingar i mig mat som får mig att må illamående ibland.

Är detta någon sorts sjukdom eller är det normalt? Vilket jag hoppas att det är normalt.


   
Citera
Ämnesstartare

Ville bara nämna att jag inte orkar äta mer än en gång per dag.


   
SvaraCitera

att vara 173 cm och väga 46 kg är knappast hälsosamt


   
SvaraCitera

WishCookie:

Ville bara nämna att jag inte orkar äta mer än en gång per dag.

det går att träna upp, troligtvis har din magsäck bara krympt ihopoch du har vant dig vid att äta 1 gång/dag


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

att vara 173 cm och väga 46 kg är knappast hälsosamt

Snabba svar. wow
Nu undrar jag vad orsaken kan vara?


   
SvaraCitera

WishCookie:

Nu undrar jag vad orsaken kan vara?

till att du väger så lite..?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

till att du väger så lite..?

Till varför jag har såna ätstörningar.


   
SvaraCitera

det är inte normalt någonstans det du känner

Att du bara känner för att ät en gång om dagen borde väll om något vara ett gott tecken.


   
SvaraCitera

det är väl ett problem from where im sitting iaf


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

det är inte normalt någonstans det du känner

Att du bara känner för att ät en gång om dagen borde väll om något vara ett gott tecken.

Då är det oftast pga att dom tvingar mig äta när jag inte känner för att äta. Annars äter jag knappt halva tallriken innan jag mår illa.


   
SvaraCitera

WishCookie:

Till varför jag har såna ätstörningar.

jaha...
då den enda form av eftergymnasial utbildning jag har är ett år på en civilingenjörsutbildning är jag nog tyvärr ej rätt person att diagnostisera dig. Dessvärre finns det ingen annan här, vad jag vet, som innehar någon form av dietist- eller läkarutbildning, så jag föreslår att du vänder dig till din närmsta vårdcentral.

mvh blivande_japan


   
SvaraCitera

tycker du ska gå till farbror doktorn[party] låter ju iaf mer som att det är något fysiskt fel på dig än att du lider av någon psykisk ätstörning.


   
SvaraCitera

WishCookie:

ta när jag inte känner för att äta. Annars äter jag knappt halva tallriken innan jag mår illa.

Blivande_japan:

föreslår att du vänder dig till din närmsta vårdcentral.

typ nu, de har öppet flera timmar till


   
SvaraCitera

inte normalt [no-no]


   
SvaraCitera

Varken normalt eller hälsosamt.


   
SvaraCitera