Aviseringar
Rensa alla

norrlänningar vs finnar


Ämnesstartare

norrlänningar vs finnar


   
Citera
Ämnesstartare

jarmo


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

horungen: finnar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

horungen: finnar

mvh finnen


   
SvaraCitera

finnar såklart, man är ju själv därifrån 😉


   
SvaraCitera
reben

inte finnar iaf


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

horungen: norrlänningar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Norrlänningar såklart.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

har lite norrländska rötter så jag säger norrland. dock jobbade farfar och morfar bort sina dialekter när de flyttade pga ansågs ju inte fint att ha dialekt på den tiden så jag fick inte höra så mkt dialekter, vilket var synd. man skulle Prata Rent. farfar behöll ord som "joll" dock. finfarfar <3 han tyckte i äkta norrländsk anda illa om överheter och bröt sönder ett par skidor i lumpen pga tyckte att det var trams att de skulle åka skidor. han tog dock tacksamt emot alla körgrejer de bjöd på så han hade behörighet för att köra i princip alla fordon när han muckade. saknar honom så mycket att det gör ont.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Prata Rent.

hahaha

stockholmska är också en dialekt. inte heller är den "ren". 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

hahaha

stockholmska är också en dialekt. inte heller är den "ren". 

  http://sv.wikipedia.org/wiki/Rikssvenska


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

  http://sv.wikipedia.org/wiki/Rikssvenska

det där är bullshit. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:
har lite norrländska rötter så jag säger norrland. dock jobbade farfar och morfar bort sina dialekter när de flyttade pga ansågs ju inte fint att ha dialekt på den tiden så jag fick inte höra så mkt dialekter, vilket var synd. man skulle Prata Rent. farfar behöll ord som "joll" dock. finfarfar <3 han tyckte i äkta norrländsk anda illa om överheter och bröt sönder ett par skidor i lumpen pga tyckte att det var trams att de skulle åka skidor. han tog dock tacksamt emot alla körgrejer de bjöd på så han hade behörighet för att köra i princip alla fordon när han muckade. saknar honom så mycket att det gör ont.

Lol finns inget rent


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

horungen:

Lol finns inget rent

titta på en riktigt gammal svensk film så fåru höra hur det ansågs fint och korrekt att tala


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sover


   
SvaraCitera