Aviseringar
Rensa alla

Nostalgi kan vara farligt!


Ämnesstartare

Eller hur? Fast kanske bra också.

Saker som inte var bra för en, kan man minnas som väldigt roliga, romantiserade, glorifierade.


   
Citera
Ämnesetiketter

Det som är bra med nostalgi, har man vett i den övre kroppsdelen samt lite kritiskt tänkande så gör man ändå inte om dåliga saker [no-no]


   
SvaraCitera

japp absolut, brukar undvika både glad och oglad nostalgi, leva i nuet. det är ofta förvrängt som du skriver, och man mår dåligt över antingen saker man kommit över eller saker som var bättre då. dock kan man ju alltid sträva efter att få det lika bra som då.


   
SvaraCitera

nostalgi är hemskt och gör nuet till en plåga


   
SvaraCitera

På 1600-talet sågs nostalgi som en dödlig sjukdom. Så ja, visst fan är det farligt.


   
SvaraCitera
mynona

Ja. Det är passiviserande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ChickiBull:

har man vett i den övre kroppsdelen samt lite kritiskt tänkande så gör man ändå inte om dåliga saker [no-no]

Absolut.

Lounge fact:

dock kan man ju alltid sträva efter att få det lika bra som då.

Ja, eller bättre..

Jonnybravo91:

På 1600-talet sågs nostalgi som en dödlig sjukdom. Så ja, visst fan är det farligt.

Är det sant? Visste jag inte.. Hur resonerade dem då?


   
SvaraCitera

galning:

Är det sant? Visste jag inte.. Hur resonerade dem då?

"På 1600- och 1700-talen ansågs nostalgi vara en allvarlig och ibland dödlig sjukdom. På den tiden var det unga soldater - som låg i krig långt hemifrån - som led av nostalgi." [1]

Så här skriver 1700-talsläkaren Leopold Auenbrugger om nostalgi hos sina patienter: "De sover dåligt, känner sig deprimerade och har koncentrationssvårigheter. De kroppsliga symtomen är hjärtklappning, ätstörningar, smärta, magont, andnöd. De blir tystlåtna, apatiska och enstöriga. De suckar och stönar i ett och blir till slut totalt likgiltiga inför livet. Ingenting kan hjälpa dem, varken medicin, argument, löften eller hot om bestraffning. Kroppen tynar bort medan hela deras jag är riktat mot denna fåfängliga längtan...".

http://sv.wikipedia.org/wiki/Nostalgi


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

...jag är riktat mot denna fåfängliga längtan...".

De längtade nog hem väldigt mkt 🙂


   
SvaraCitera

galning:

Saker som inte var bra för en, kan man minnas som väldigt roliga, romantiserade, glorifierade.

Antar efter att ha läst ett annat inlägg av dig att det handlar om knark [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

loom:

Antar efter att ha läst ett annat inlägg av dig att det handlar om knark [cute]

Nej faktiskt inte.


   
SvaraCitera

Bara man inte blir sentimental.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Från wiki om nostalgi: "...som förmodligen led av vad vi idag skulle kalla posttraumatiskt stressyndrom (PTSD) fick diagnosen att de led av nostalgi."

Jag har PTSD 😮


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

shelton:

http://www.improveme.se/magazine/2752

Knarkigt 😛


   
SvaraCitera