Aviseringar
Rensa alla

Noveller


Ämnesstartare

Chickfactor:

noveller är pretto

Du tycker allting är pretto. Kan du definiera pretto så vi vet exakt vad du menar?

Urfbert:

Det är därför det är så intressant att läsa det någon annan har skrivit

Ja fast även för nöjes skull. Jag kan skriva texter som inte alls har med mina känslor att göra.

Urfbert:

Beror ju på vad man menar med viktigt

Ja såklart. Det som är viktigt för dig då. Men det som är "viktigt" för en brukar man komma ihåg 😛


   
SvaraCitera

grodanboll_:

Ja fast även för nöjes skull. Jag kan skriva texter som inte alls har med mina känslor att göra.

Vad skriver du för texter då? Skriver du noveller?

grodanboll_:

Ja såklart. Det som är viktigt för dig då. Men det som är "viktigt" för en brukar man komma ihåg 😛

Stämmer. Fast då jag läser en text så brukar jag försöka koppla bort mina tankar på författaren och bara fokusera på innehållet. Det är jobbigt att tänka "skriver han/hon så, det trodde jag inte om honom/henne!!!" [chocked]

Å andra sidan är det ju såååå spännande att försöka resonera sig fram till vad författaren tänkt med sina ord [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Urfbert:

Vad skriver du för texter då? Skriver du noveller?

Allt från dikter till noveller till lite ord typ. Inget bra.

Urfbert:

Stämmer. Fast då jag läser en text så brukar jag försöka koppla bort mina tankar på författaren och bara fokusera på innehållet.

Jag behöver inte ens koppla bort det när jag läser. De tankarna kommer när jag tillexempel läst ut en bok 🙂

Urfbert:

Å andra sidan är det ju såååå spännande att försöka resonera sig fram till vad författaren tänkt med sina ord

Haha, det behöver ju inte ens vara något "budskap" med det. Varierar lite till olika texter. Om man tar Poe's texter så är det tillexempel rätt svårt att undvika tänka på vad han tänkte. 😛 Eh det lät knäppt 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

grodanboll_:

Du tycker allting är pretto. Kan du definiera pretto så vi vet exakt vad du menar?

att läsa korta historier frivilligt och analysera dom[blush]


   
SvaraCitera

grodanboll_:

Inget bra.

Ibland brukar författarens och läsarens åsikter gå isär [bigsmile]

grodanboll_:

Haha, det behöver ju inte ens vara något "budskap" med det. Varierar lite till olika texter. Om man tar Poe's texter så är det tillexempel rätt svårt att undvika tänka på vad han tänkte. 😛 Eh det lät knäppt 😛

Det beror ju på också vad det är för sorts texter. Då jag läser romaner vill jag helst få allt serverat på ett fat så att jag slipper gissa mig fram. Det går åt så mycket tankekraft att tänka sig allt [crazy]
Fast å andra sidan så kan det vara intressant att läsa en text som lämnar detaljer åt läsaren [confused]. Kom ju på att jag tycker om att göra så ..

Blä, det går inte att göra en generalisering av litteratur. Tur det kanske. Annars vore det inte lika intressant [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chickfactor:

att läsa korta historier frivilligt och analysera dom

Hah, det visste jag faktiskt inte. Men alltid lär man sig något nytt [wink]

Urfbert:

Det går åt så mycket tankekraft att tänka sig allt

Fast är okej när man läser t.ex kriminalromaner. Fast det är ofta alldeles för uppenbart vem som är mördaren. Speciellt när man läser sista boken i serien först. x D Läst Michael Conellys serie om Backus and co? 😛

Urfbert:

Blä, det går inte att göra en generalisering av litteratur. Tur det kanske. Annars vore det inte lika intressant

Word [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

grodanboll_:

Hah, det visste jag faktiskt inte. Men alltid lär man sig något nytt

riktiga människor läser inte annat än flingpaketets baksida[mad]


   
SvaraCitera

grodanboll_:

Läst Michael Conellys serie om Backus and co? 😛

Dessvärre så känner jag mig faktiskt som debutant på litteraturområdet trots att jag läst böcker nästan hela mitt liv. Det där låter som ännu en författare att upptäcka [tard]

Chickfactor:

riktiga människor läser inte annat än flingpaketets baksida[mad]

[bigsmile]
Händer mig ibland då jag äter. Fast jag läser hellre en bok till mina måltider[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chickfactor:

riktiga människor läser inte annat än flingpaketets baksida

Jag äter aldrig flingor [blush]

Urfbert:

Fast jag läser hellre en bok till mina måltider

[bigsmile]

Urfbert:

Det där låter som ännu en författare att upptäcka

Ja! Me like. Fast kan vara lite dryga ibland. Men börja läsa Poeten eller The Poet 🙂 Jag började med den sista boken, Fällan/The Narrows. Fick den i present av ngn för jättelänge sedan så jag tog fram den och läste den. Fattade inte att det var den sista boken i serien 😛 Men man behöver inte läsa dem i ordning. Men var ganska kul att läsa den första efteråt. Var så mycket man lade märke till som jag antagligen inte lagt märke till om jag läst den första först. Man upptäcker hur välskriven den är på ett helt annat sätt typ 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

grodanboll_:

Jag äter aldrig flingor

inte ens choco pops[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chickfactor:

inte ens choco pops

Nej usch. Åt nästan enbart såna under en månad när jag var 13. Kommer aldrig äta såna igen [mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

grodanboll_:

Nej usch. Åt nästan enbart såna under en månad när jag var 13. Kommer aldrig äta såna igen

ofta man inte gillar söt mat[mad]


   
SvaraCitera

grodanboll_:

Men börja läsa Poeten eller The Poet 🙂

Ytterligare en bok att sätta upp på min Att läsa-lista. [blush]
Fast innan jag kan ta itu med den har jag minst hundra böcker i mitt privata bibliotek som jag känner att jag måste ta itu med[sad][bigsmile]


   
SvaraCitera

"A Christmas Memory" av Truman Capote.
Så ledsam, vemodig men ändå så vacker [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Scott Loveshot:

"A Christmas Memory" av Truman Capote.
Så ledsam, vemodig men ändå så vacker

[y]

Chickfactor:

ofta man inte gillar söt mat

Jag gillar fet mat. 🙂

Urfbert:

Fast innan jag kan ta itu med den har jag minst hundra böcker i mitt privata bibliotek som jag känner att jag måste ta itu med

Ditt privata bibliotek? o_O Bor du i ett slott kanske [surprised]


   
SvaraCitera