Aviseringar
Rensa alla

NU är det nog Telia ! [mad]


Ämnesstartare

Randroid:

Det går på två helt olika nät, skype innebär extra belastning på nätet i form av datatrafik, och då behövs det byggas ut, vilket kostar pengar.

de får ju pengar för internettjänsten redan, en router märker inte om den skickar "skype-data" eller "dota-data".. Det är bara för det konkurrerar med deras tjänster som gör samma sak. Girighet kallas det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kalla mej inte dum i huvet heller när jag uppenbarligen inte är det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stomacho:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

höna:

dålit internet också!!

Har ej märkt några problem under alla dessa år..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

de får ju pengar för internettjänsten redan, en router märker inte om den skickar "skype-data" eller "dota-data"..

Har du någon aning om hur överbelastat telias nät är? Trots att det läggs miljarder varje år på utbyggnation?

Det ingår datamängdsbegränsningar på alla sorters abonnemang av just denna anledning, att då lägga extra på ip-telefoni, något som verkligen översvämmat nätet känns då tämligen rimligt.

Alla andra operatörer kommer också göra detta, bara det att de inte gått ut med det än.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

De tar redan betalt för vanliga samtal,

Ja, men dessa kommer aktivt minska, eftersom mobilerna alltmer liknar datorerna och det är mer praktiskt, och billigare att använda skype och liknande. Det är helt enkelt det nya sättet att ringa och jag vet inte om detta var det bästa tilltaget, men det är rätt givet att de känner att de behöver strukturera om.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stomacho:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

Bryr mig inte.

Ringer aldrig med Skype ändå och mina fria minuter räcker mer än väl.

Den dagen jag kanske bryr mig har det antagligen hänt så mycket att det inte är någon stor grej.


   
SvaraCitera
Åtta

Randroid:

Det går på två helt olika nät, skype innebär extra belastning på nätet i form av datatrafik, och då behövs det byggas ut, vilket kostar pengar.

Whut? Varför skulle datatrafik via Skype gå via ett annat nät än datatrafik via Twitter eller vilken annan nätansluten applikation som helst?

Att ta ut en extra avgift för Skype är som att ta ut en extra avgift för mail, eftersom det kan göra att folk SMS:ar mindre. Jag har inget emot att folk betalar för den mängd data de använder, men det ska inte ha någon betydelse vad den datan innehåller. Det är exakt det här som nätneutralitetsdebatten har handlat om; ISP:ers möjlighet att blockera konkurrerande företag (i detta fall Skype). Som ärkekapitalist hade jag inte trott att du skulle argumentera för anti-kompetativt beteende.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Synd, skype var ju riktigt bekvämt att använda. Får hoppa över till något annat snart då antar jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Tycker det är rätt naturligt att ett telebolag tar betalt för att man ringer med deras telefoner.

Jag menar inte telefon/mobil. Ex: Jag är kund hos Telia. Jag har betalt internet avgifter osv... Men när jag vill ringa med Skype från datorn måste jag betala för det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stomacho:

Jag menar inte telefon/mobil. Ex: Jag är kund hos Telia. Jag har betalt internet avgifter osv... Men när jag vill ringa med Skype från datorn måste jag betala för det.

Nachac:

Åtta: De tar redan betalt för vanliga samtal,
Ja, men dessa kommer aktivt minska, eftersom mobilerna alltmer liknar datorerna och det är mer praktiskt, och billigare att använda skype och liknande. Det är helt enkelt det nya sättet att ringa och jag vet inte om detta var det bästa tilltaget, men det är rätt givet att de känner att de behöver strukturera om.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är sinnessjukt. Djävla idioter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Det är sinnessjukt. Djävla idioter.

"what is this? ska telefoner inte användas som de alltid har gjort i all evighet in i framtiden för evigt??[mad][mad]"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

"what is this? ska telefoner inte användas som de alltid har gjort i all evighet in i framtiden för evigt??[mad][mad]"

Vafan pratar du om?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Vafan pratar du om?

citerar telia[blush][blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Som ärkekapitalist hade jag inte trott att du skulle argumentera för anti-kompetativt beteende.

Jag är också för att företagen driver sina nät som de vill, och skype innebär en större påfrestning på näten än vad twitter gör. Skypes konkurresnkraft slås inte ut då det kommer fungera exakt lika bra hemma.

Åtta:

Whut? Varför skulle datatrafik via Skype gå via ett annat nät än datatrafik via Twitter eller vilken annan nätansluten applikation som helst?

Nej, men talsamtal och datatrafik.


   
SvaraCitera