Aviseringar
Rensa alla

Nu är det så att jag funderar på att kanske kanske skaffa mig en liten hund


Ämnesstartare

Jag gjorde detta test: http://pedigree.se/whatdog och fick ett par alternativ som passade mig. Jag fastnade direkt för en bostonterrier. Jag vet ingenting om hundar utöver den vecka jag och min kompis var hundvakt åt en fransk bulldog. Jag är smått allergisk men eftersom denna ras, precis som bulldogen inte har så mycket päls är det nog inga problem.

Min första fråga är såklart: Hur mycket kostar en hundvalp av denna ras? Jag har verkligen ingen aning. Ett par tusenlappar säkert. Kanske mer.

Någon som har erfarenheter kring just denna ras? Jag bor själv och gillar att gå ut med hundar, så länge dom inte är större än mig och ser ut som björnar.

boston-terrier-6.jpg


   
Citera
Ämnesstartare

pretjafs:

Jag är smått allergisk men eftersom denna ras, precis som bulldogen inte har så mycket päls är det nog inga problem

Det borde inte spela någon större roll, eftersom det främst är grejs i huden som man är allergisk mot? [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

Det borde inte spela någon större roll, eftersom det främst är grejs i huden som man är allergisk mot?

Ah jag vet som sagt inte. Grodhunden slickade mig i ansiktet ett par gånger och jag fick inga symptom alls. Katter är värre. Speciellt katter som fäller mycket hår som sätter sig i möbler och sådant


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Köp ingen fransk bulldog, det är fan synd om dem för de är så jävla sönderavlade.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Köp ingen fransk bulldog, det är fan synd om dem för de är så jävla sönderavlade.

Har inga planer på det. Har googlat en hel del om denna hundras. Ägaren till denna hund köpte den eftersom ägaren flytt landet. Stackarn hade avlivats annars


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

pretjafs:

Ah jag vet som sagt inte. Grodhunden slickade mig i ansiktet ett par gånger och jag fick inga symptom alls. Katter är värre. Speciellt katter som fäller mycket hår som sätter sig i möbler och sådant

Först och främst så finns det allergener i valpar än i vuxna hundar, så att köpa en valp vore ju inte så smart. Sen så spelar pälslägnd osv ej roll enligt: http://www.netdoktor.se/astma-allergi/?_PageId=740

Pälslängd spelar ingen roll
Tvärt emot en vanlig uppfattning spelade det ingen roll om hunden var kort- eller långhårig. Hanhundar hade en något högre allergenproduktion än tikar. Förekomst av eksem ökade också allergenproduktionen.

Det gick att uppmäta allergennivåer hos samtliga undersökta hundar. Det var således ingen hund som var allergenfri.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

pretjafs:

Jag är smått allergisk men eftersom denna ras, precis som bulldogen inte har så mycket päls är det nog inga problem.

Det är stövet/mjället man oftast är allergisk mot, inte pälsen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

.

Gäller detta katter också? Det är stor skillnad för mig på perserkatter och vanliga bondkatter. Speciellt med tanke på att det finns hår på soffor, kuddar, lakan, täcken, allt. Jag kan ligga på en kudde i 10 minuter sen börjar det tjockna i halsen och svida i ögonen. Har inte märkt detta med någon annan kattras eller hundras heller för den delen. Många av mina vänner har hundar men jag har för den delen ingen personlig erfarenhet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

pretjafs:

Gäller detta katter också?

Du får la googla sjäkv här va [no-no] Men ja, det skulle jag gissa på. Hudgrejset kan la mycket väl fastna på hårstråna? [cute] Jag är allergisk mot katter, men jag är mest känsligt mot deras dreggel. Vissa katter känner jag inte av alls osv.


   
SvaraCitera

Alltså, att skaffa hund är ungefär lika stort som att skaffa barn, tycker jag. Bara det att det är tusen gånger lättare att kommunicera med ett barn än en hund pga vi pratar ej samma språk.
Tänker inte hålla nån rabiat predikan om att oerfarna människor inte ska skaffa hund eller så, skaffa hund om du vill för all del, det blir säker superkul, men - det handlar inte bara om att googla runt och läsa på om hundrasen och dess egenskaper. Att uppfostra en hund är i princip en hel vetenskap i sig och hela ens liv förändras ganska så drastiskt om man ska göra ett bra jobb med hunden.
Att lära sig hur man effektivt kommunicerar med hundar, hur de uppfattar saker och ting, problem som kan uppstå och hur man löser dem, tålamod med idiotiska små valpar som verkligen inte fattar nånting trots att man gör helt rätt, hitta folk som kan sitta hundvakt om man måste åka iväg, försäkringar, veterinärskostnader osv osv, listan kan göras en mil lång. Det tar lång tid att lära sig och är väldigt kostsamt.

Du kanske redan känner till allt detta, men är värt att nämnas minst hundra gånger till.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miceparade:

.

Någon gång måste ju vara den första om man inte är uppvuxen kring hundar. Jag hade inte skaffat en hund om jag trodde det var en accessoar eller leksak. Jag tycker bara det är lite väl ensamt här hemma. Men självklart var det viktigt att du skrev det där

Nintendo:

.

My dog ate my google


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

pretjafs:

Gäller detta katter också?

Är olika allergen i katter och hunder också. Jag är tillexempel allergisk mot hund men har katt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

köttfärssås:

Är olika allergen i katter och hunder också. Jag är tillexempel allergisk mot hund men har katt.

Ah! Tackar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man kanske kan göra ett allergitest?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

pretjafs:

Ah! Tackar

[bigsmile] alltså.


   
SvaraCitera