Aviseringar
Rensa alla

Nu får det vara nog! Behöver er hjälp!


Ämnesstartare

OK, alltså jag vet riktigt inte hur jag ska förklara mitt problem men det är något som verkligen tagit krafter från en...

Jag har alltid haft bra betyg i skolan, eller bra och bra, orättvisst behandlad kanske man säger. Stötte på en hel del rasism här och där men det är en annan femma.

Men iallfall jag har just haft detta problem i 6år!!!, jag fungerar väl muntligt vid prov men inte skriftligt, jag failar typ flesta prov men när jag gör de med lärarna vid sidan och typ muntligt blir det MVG. Jag har typ problem med att få ut kunskapen på papper. Flera lärare har försökt hjälpa mig, vissa tror att jag har dyslexi och så men det är inte fallet. Jag har fått göra IQ test och liknande för att se om de hade något med intelligens nivån att göra, dvs. anledningen jag inte klara proven. Nej det var inget liknande. JAG KAN HELT ENKELT INTE FÅ UT MIN KUNSKAP OCH FÖRA ÖVER DET TILL ETT JÄVLA PAPPER! .

Så jävla jobbigt!, det är fan seriöst. Lärarna säger att jag bör gå till en beteendevetare eller kanske en psykolog. Frågan är bara hur de ska lösa det egentligen, med något jag grubblat med i 6 år!!!. Det kommer bli så mycket svårare när man börjar universitetet.

Summeringen av mitt problem kanske inte är det bästa men jag orkar verkligen inte gräva djupare vid detta just nu, det tär på krafterna. Jag undrar bara om några av er UM:are har haft liknande problem och hur har ni löst dem?
Skulle verkligen uppskatta om jag fick seriösa svar.

[bigsmile]


   
Citera

TL:DR


   
SvaraCitera

vilsenpony:

Jag har alltid haft bra betyg i skolan

Noterat.

vilsenpony:

eller bra och bra, orättvisst behandlad kanske man säger. Stötte på en hel del rasism här och där men det är en annan femma.

Okej... Har du fått bra eller har du fått dåliga betyg? Och var kommer rasism och orättvis behandling in?

vilsenpony:

jag failar typ flesta prov men när jag gör de med lärarna vid sidan och typ muntligt blir det MVG. Jag har typ problem med att få ut kunskapen på papper. Flera lärare har försökt hjälpa mig, vissa tror att jag har dyslexi och så men det är inte fallet.

Hur långt tidigare börjar du hårt studera inför provet?

vilsenpony:

Summeringen av mitt problem kanske inte är det bästa men jag orkar verkligen inte gräva djupare vid detta just nu, det tär på krafterna.

Inte för inte... Men det enda problem jag förstått att du har är att du

1. Skyller ifrån dig på andra faktorer än att du själv har gjort något fel.
2. Att du haft en aning otur med lärare.

vilsenpony:

Det kommer bli så mycket svårare när man börjar universitetet.

Antagligen inte. Visst, du kommer antagligen göra prov, men de kommer vara avsevärt mer sällan och strukturen kommer antagligen ge mycket större utrymme för projektarbeten av olika slag. Prov är något som hör till grundskole-tiden.
(Sedan varierar det såklart efter vilka kurser du läser...)


   
SvaraCitera

Fanns de i min förra klass som hade likadant. Det är ju bara att göra muntligt prov med läraren. Kan man inte så kan man inte.


   
SvaraCitera

Prova att skriva om dina anteckningar som om de vore svar på olika frågor... Börja förklara grejer för dig själv, skriftligt, så blir det lättare. Typ, om ni har gått igenom evolution, sätt dig och skriv sammanhängande texter om det ni pratat om (typ, en text om livets uppkomst, en om människans evolution, en om varför olika teorier avfärdats etc, beroende på hur ni jobbar med det). Funkar för mig iaf (:


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera