Aviseringar
Rensa alla

Nu har TPB-grundarna hamnat i fängelse? Rätt eller fel?


Ämnesstartare

Nu har de både The Pirate Bay grundarna Gottfrid Svartholm och Peter Sunde så vitt jag fattat hamnat i fängelse. Gottfrid i Köpenhamn och Peter i Västervik. 

Rätt eller fel? 

tpb.png


   
Citera
Ämnesstartare

Helt rätt. Tjuvar hör hemma bakom galler.


   
SvaraCitera
ida
 ida

Ja nu ska de sitta av sina straff. Tycker det är ett skämt att dom får fängelse för att starta en "tom" hemsidan som folk sen fyller med material.


   
SvaraCitera

skulle vilja se sergey brin och larry page åtalas på samma åtalspunkter, då omständigheterna rent praktiskt är snarast identiska. det skulle bli en intressant rättegång.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

player one: skulle vilja se sergey brin och larry page åtalas på samma åtalspunkter, då omständigheterna rent praktiskt är snarast identiska. det skulle bli en intressant rättegång.

Enligt åklagarnas logik så borde ju Google egentligen göra sig ännu mer skyldiga till brott med tanke på de enorma annonsintäkter som de inbringar genom att göra torrents sökbara via sin sökmotor.


   
SvaraCitera
Draug

  Staten har ett lustigt sätt att bedriva rättvisa ju mer och desto högre straff löser allt verkar de tro.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Draug: Staten har ett lustigt sätt att bedriva rättvisa ju mer och desto högre straff löser allt verkar de tro.

Man måste skilja på brott och "brott". Enl mig har inte TPB begått något brott då jag anser att fildelning bör legaliseras. Hur sedan upphovsmännen ska få betalt får parterna göra upp själva. TPB har enl mig inget med saken att göra.

Att grova brottslingar bör straffas tycker jag självfallet är helt ok. Det skulle inte vara bra om bankrånare, våldtäktsmän, mördare och pedofiler kunde härja fritt i landet utan självfallet ska de sitta innanför lås och bom om inte annat för att vi "lagliga" medborgare ska känna oss trygga.

Men straffet mot TPB klanen tyckte jag var helt åt helvete!  Tumme ned


   
SvaraCitera
Draug

ghostwriter: Att grova brottslingar bör straffas tycker jag självfallet är helt ok. Det skulle inte vara bra om bankrånare, våldtäktsmän, mördare och pedofiler kunde härja fritt i landet utan självfallet ska de sitta innanför lås och bom om inte annat för att vi "lagliga" medborgare ska känna oss trygga.

Men straffet mot TPB klanen tyckte jag var helt åt helvete!

Självklart måste lagar existera annars skulle det relativt snabbt uppstå kaos. Delar din åsikt att fildelning bör legaliseras eller åtminstone avkriminaliseras, fängelse tycker jag är ett på tok för hårt straff. Känns som att i TPB fallet vill staten bara statuera ett exempel att "ajjabajja såhär får ni inte göra om ni fildelar hamnar ni i fängelse osv" straff ska anpassas efter brottets natur och fildelning är enligt mig inte något brott. Käpprätt åt helvete ja men det är även en stor del av Sveriges rättsystem enligt min mening, straffen höjs och höjs istället för att staten ens ska tänka tanken det kanske finns en annan lösning än att straffa skiten ur folk.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Draug: Självklart måste lagar existera annars skulle det relativt snabbt uppstå kaos. Delar din åsikt att fildelning bör legaliseras eller åtminstone avkriminaliseras, fängelse tycker jag är ett på tok för hårt straff. Känns som att i TPB fallet vill staten bara statuera ett exempel att "ajjabajja såhär får ni inte göra om ni fildelar hamnar ni i fängelse osv" straff ska anpassas efter brottets natur och fildelning är enligt mig inte något brott. Käpprätt åt helvete ja men det är även en stor del av Sveriges rättsystem enligt min mening, straffen höjs och höjs istället för att staten ens ska tänka tanken det kanske finns en annan lösning än att straffa skiten ur folk.

Dessutom kanske man ska/får skilja på inhemsk brottslighet i form av det jag räkade upp ovan och detta med TPB. Min personliga uppfattning är att den svenska domstolen i form av Tingsrätt och Hovrätt har haft ett jävla tryck utifrån från megastora multinationella företag med $$$$$$ miljardomsättning som ex Microsoft, Apple, SONY/BMG, Universal mfl mfl och med dessa superstora drakar i röven hade det nog varit svårt att fria TPB-klanen. Hade det däremot varit några enskilda musikskapare, författare eller filmskapare så hade det garanterat blivit friande dom.


   
SvaraCitera
Draug

ghostwriter: Dessutom kanske man ska/får skilja på inhemsk brottslighet i form av det jag räkade upp ovan och detta med TPB. Min personliga uppfattning är att den svenska domstolen i form av Tingsrätt och Hovrätt har haft ett jävla tryck utifrån från megastora multinationella företag med $$$$$$ miljardomsättning som ex Microsoft, Apple, SONY/BMI, Universal mfl mfl och med dessa superstora drakar i röven hade det nog varit svårt att fria TPB-klanen. Hade det däremot varit några enskilda musikskapare, författare eller filmskapare så hade det garanterat blivit friande dom.

Ja det är ju som sagt brott av lite olika natur. Det stämmer säkerligen som du påstår att domstolen haft häcken full och det har i sin tur pressat fram ett starkt behov att syndabockar ska hittas och straffas. Sorgligt att makt,pengar och inflytande från jätteföretag ska pressa fram svenska domstolars beslut :S


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rätt i det avseende att de sitter av ett straff för brott som de dömts skyldiga för. Sen tycker jag ju däremot att lagstiftning är helt åt skogen när det kommer till fildelning och upphovsrättsskydd. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rätt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

må d brinna i helvetet 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON: må d brinna i helvetet 

sådant här är inte okej att skriva!!

/mod


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Enligt åklagarnas logik så borde ju Google egentligen göra sig ännu mer skyldiga till brott med tanke på de enorma annonsintäkter som de inbringar genom att göra torrents sökbara via sin sökmotor.

Skillnaden är att Google tar bort länkar som går till upphovsrättsskyddat material om upphovsrättsinnehavaren begär det och att torrenter inte är olagliga per se. Svartholm Warg och Lunde har ignorerat sådana förfrågningar och därmed är det solklart att deras tanke med ThePirateBay var att låta folk hitta upphovsrättsskyddat material som laddats upp utan upphovsrättsinnehavarens tillstånd och därmed gör de sig skyldiga till medhjälp till brott mot upphovsrättslagen.


   
SvaraCitera