Aviseringar
Rensa alla

Nu röstar vi om en Cannabislegalisering!


Ämnesstartare

Nu röstar vi om en Cannabislegalisering!

Hejsan, nu låtsas vi att UM reprensenterar sveriges befolkning och kollar hurvida Cannabis kommer legaliseras eller inte.

Själv så kommer jag att rösta JA på frågan, då jag anser att det är rent hyckleri att tillåta Alkohol och Tobak samtidigt som man har nolltolerans mot Cannabis. Visst tanken bakom förbudet var bra (dvs motverka missbruk) men det finns bättre sätt att motverka missbruk än genom TOTALFÖRBUD. Det finns långt fler som brukar Cannabis på ett normalt sätt och inte skadar samhället på något sätt förutom att dom röker Cannabis än vad det finns människor som missbrukar Cannabis och då bara skadar sig själva (och kanske även den direkta omgivningen) Enligt mig gör förbudet mer skada för dessa människor som fastnar i ett missbruk för steget "ut" ur missbruk blir mycket svårare då de inte kan få hjälp av staten utan att bli stämplad som en nerknarkad missbrukare för resten av livet, därav att de inte vågar ta kontakt.

Det sägs att många missbrukar Cannabis, detta är fel! Statistiken ser endast stor ut endast pga i Sverige så anses det inte finnas Cannabisbruk, endast missbruk. (röker du en joint så missbrukar du och behöver omedelbart tas in på pissprov ex.antal gånger i veckan för att se till att du ALDRIG RÖKER IGEN)

..Absurt? Rösta och bestäm själv! [cheers]

(Jag tycker även att en dekriminalisering också är en form av hyckleri där man fortfarande låter handlingen vara olagligt men man gör inga ingripanden vid små mängder)

Killerdrug.jpg

marijuana_1108.jpg


   
Citera
Ämnesstartare

Ja, Cananbis ska vara legalt för vuxna. (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera

För idiotiska ungdomar kan jämföras med Sveriges befolkning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Cannabis är varken varumärke eller egennamn, va... Men.. Nej. Ser inget gagn för mig i och med en legalisering.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

Nej. Ser inget gagn för mig i och med en legalisering.

Titta på de ekonomiska aspekterna istället isåfall! Många ekonomer i USA är positiva till en legalisering av endas detta skäl.

Ethan Nadelmann Fox & Friends

Ron Paul "It's Time To End Prohibition Of Marijuana!"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Arthur89:

Titta på de ekonomiska aspekterna istället isåfall! Många ekonomer i USA är positiva till en legalisering av endas detta skäl.

Ekonomer i USA låter inte speciellt.. respektingivande. Svenska ekonomer har nog bättre koll på svenska förhållanden. Samhälleligt betvivlar jag att någon form av narkotikaliberalisering är till gagn för vare sig mig eller min närmsta krets.


   
SvaraCitera

Arthur89:

Ja, Cananbis ska vara legalt för vuxna. (Du röstade på detta alternativ)

[party]

Såg ett program där det var ett Cannabis-café i Holland, det verkade jättemysigt. Fanns massa olika smaker med olika effekter, var lite som en avancerad godisbutik... awesome.

I samma program berättade dom dock om en annan form av cannbis som hette typ "skunk", som var utblandat med glaskulor och innehöll vissa saker som bara gav negativa effekter.

Det borde vara som i Holland, aka världens bästa land [love]


   
SvaraCitera

Arthur89:

Många ekonomer i USA är positiva till en legalisering av endas detta skäl.

Jo, fast dom har ju deras "War on drugs" och inte alls ett lika kostsamt avvänjningprogramm/bidragssystem.


   
SvaraCitera

Arthur89:

Ja, Cananbis ska vara legalt för vuxna. (Du röstade på detta alternativ)

Ja, det finns studier i andra länder som pekar mot att det har positiv inverkan. Framförallt på brottsstatistiken. Cannabis är en relativt ofarlig drog, och om en legalisering kan ge positiva reaktioner och efterverkningar på andra håll så är jag för det.


   
SvaraCitera
Papper

Arthur89:

Ja, Cananbis ska vara legalt för vuxna. (Du röstade på detta alternativ)

Mm.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

McLuver:

I samma program berättade dom dock om en annan form av cannbis som hette typ "skunk", som var utblandat med glaskulor och innehöll vissa saker som bara gav negativa effekter.

Jag tror du talar om "trebarnsmamma och hög på cannabis" en brittisk dokumentär där en kvinna åker till Amsterdam och testar Cannabis.. Värt att nämna är att hon röker tokmycket i den dokumentären och får både överdrivet starka positiva effekter och överdrivet negativa! Den är intressant att se dock!

Skunk var förut namnet på en strain men nu används det mer som slang för bra gräs. Det där med glaskulorna är något vissa mindre trevliga kriminella typer sysslar med.. Dom besprutar färdiga buds(det man röker) med strimlat glas av någon form för att det ska se ut som det är potent röka med mycket THC kristaller.. Ren djävulskap som vi skulle slippa om det var legaliserat eftersom kontrollen ökar och man vet vad man köper.. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stronghold:

Jo, fast dom har ju deras "War on drugs" och inte alls ett lika kostsamt avvänjningprogramm/bidragssystem.

Jag är ganska säker på att det Svenska systemet inte är särskilt billigt heller där folk som blir tagna en gång måste pissa i en kopp som skickas på analys etc ..


   
SvaraCitera
Issen

Arthur89:

Nej, Cannabis ska förbli totalförbjudet. (Du röstade på detta alternativ)

Tobak och Alkohol är bra mycket äldre i samhället och är redan inne... det är inte ett skäl att legalisera fler farliga preparat... både tobak och alkohol hade förbjudits om det kommit till samhället idag.


   
SvaraCitera

Arthur89:

Nej, Cannabis ska förbli totalförbjudet.

Folk borde hålla på med roligare saker, som typ fotboll, TV-spel och kubb.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

Svenska ekonomer har nog bättre koll på svenska förhållanden. Samhälleligt betvivlar jag att någon form av narkotikaliberalisering är till gagn för vare sig mig eller min närmsta krets.

Jag betvivlar starkt att en svensk ekonom enst skulle våga överväga göra en analys på en cannabislegalisering då nästan ingen i detta landet vågar öppet säga att dom är för en legalisering för då stämplas man direkt som en dum flummare som har en eller två skruvar lösa..

Det är bara kolla på några uttalanden som vår förra socialdemokratiska regering har gjort förut.

Starka krafter runt om i Europa arbetar för en legalisering av narkotika. Man vill i första hand att det blir tillåtet att inneha och sälja cannabis. Med påståenden om att hasch inte är farligare än alkohol försöker narkotikaliberalerna att flytta fram gränserna för vad som ska anses vara en socialt acceptabel drog.
I musiktexter, på kläder, godis och andra varor sprids en förskönande bild av cannabis.

Det är en farlig utveckling som vi alla måste hjälpas åt att motarbeta. Hasch är i sig en farlig drog som kan leda till livslånga problem, och en legalisering skulle också leda till att än fler unga kom att rekryteras till heroin- eller amfetaminberoende.

Morgan Johansson
Folkhälso- och socialtjänstminister

Vårt land måste också ta initiativ till en FN-resolution som uppmanar de länder som subventionerar eller tillåter cannabisodling för fiberframställning att helt upphöra med denna.

Ett tydligt narkotikapolitiskt ledarskap måste - kort sagt - bli nyckelord för den svenska regeringens narkotikapolitik.
-
Peder Langenskiöld
styrelseordförande
Svenska Carnegie Institutet

Enligt dessa två nissar ska Sverige verka för att förbjuda all odling av Hampa (Cannabis som man inte kan bli hög på) endast för att det är samma växt. Och vår förre Hälsominister har även mage att påstå att om Cannabis legaliserades så skulle all fler ungdomar missbruka heroin och amfetamin - Vad är logiken bakom detta egentligen? Om Cannabis blev legalt så försvinner porten till de kriminella som säljer Cannabis och som även har andra mindre hälsosamma produkter till salu.


   
SvaraCitera