Aviseringar
Rensa alla

Nu röstar vi om en Cannabislegalisering!


Ämnesstartare

Issen:

Tobak och Alkohol är bra mycket äldre i samhället och är redan inne... det är inte ett skäl att legalisera fler farliga preparat... både tobak och alkohol hade förbjudits om det kommit till samhället idag.

Är du verkligen säker på det? Alkohol var förbjudet i USA men det gick inte att behålla förbudet då alla fullkomligt sket i det - Det som folket vill ha kan man inte förbjuda! Staten står under folket, inte tvärtom.

Samma sak med Cannabis, de som testar Cannabis(eller de som läser fakta) inser tillslut hur absurd lagstiftningen är.

Fagerjärn:

Folk borde hålla på med roligare saker, som typ fotboll, TV-spel och kubb.

Cannabis förhöjer upplevelsen av samtliga saker. Både alkoholrus och Cannabisrus blir roligare om man aktiverar sig och gör något, varför bara supa/röka och stirra in i en vägg? [rolleyes] Såvida man inte röker/super ner sig så totalt att man inte orkar göra något dvs.


   
SvaraCitera
Issen

Arthur89:

Är du verkligen säker på det? Alkohol var förbjudet i USA men det gick inte att behålla förbudet då alla fullkomligt sket i det - Det som folket vill ha kan man inte förbjuda! Staten står under folket, inte tvärtom.

Vadfan har de att göra med att de skulle bli förbjudet om det kom idag?
Alkohol hade redan funnits i USA väldigt länge, sen nationens födelse och dom hade stora problem med alkoholism, då är det inte rätt tillfälle att direkt totalförbjuda det.

Arthur89:

Det som folket vill ha kan man inte förbjuda! Staten står under folket, inte tvärtom.

Skulle verkligen vilja se vart det står att majoriteten vill ha cannabis legaliserat.

Arthur89:

Samma sak med Cannabis, de som testar Cannabis(eller de som läser fakta) inser tillslut hur absurd lagstiftningen är.

Väldigt intressant påstående igen, de som testar... känner väldigt många och kan bara komma på någon enstaka av dom som anser att det ska vara lagligt. Och "fakta" är väldigt luddigt och omdebatterat... finns fortfarande ingenstans där man kan påstå att det skulle vara mindre farligt än alkohol utan bara ha andra effekter som på sina sätt är minst lika allvarliga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Arthur89:

Om Cannabis blev legalt så försvinner porten till de kriminella som säljer Cannabis och som även har andra mindre hälsosamma produkter till salu.

Eller så ger det en liberalare syn på även tyngre droger.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Issen:

Skulle verkligen vilja se vart det står att majoriteten vill ha cannabis legaliserat.

Inte majoriteten, nej, då majoriteten redan blivit intalade att förbudet är rätt. Men är det på något sätt RÄTTVIST att straffa de som trotsar en absurd lag? De som vill behålla förbudet har ju använt många skrämselknep för att intala folk att förbudet är bra och att de ska vara rädda för psykotiska mördande Cannabisbrukare.

Issen:

finns fortfarande ingenstans där man kan påstå att det skulle vara mindre farligt än alkohol

Finns flera forskningsrapporter som visat detta. (se bild)
The Lancet is the world's leading general medical journal
Drogerna är rankade efter skada för individen, samhället och hur starkt beroendeframkallande det är.

Hampie:

Eller så ger det en liberalare syn på även tyngre droger.

På vilket sätt skulle legaliseringen av en drog som är lättare än både tobak och alkohol ge en liberalare syn på tyngre droger? Förklara!

_42718419_drugs_graph2_416.gif


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Arthur89:

På vilket sätt skulle legaliseringen av en drog som är "lättare" än både tobak och alkohol ge en liberalare syn på tyngre droger? Förklara!

Folk ser inte på cannabis som 'lättare' än tobak och alkohol. Gemene man ser cannabis som något farligt due it's olagligness.


   
SvaraCitera

Arthur89:

Nej, Cannabis ska förbli totalförbjudet. (Du röstade på detta alternativ)

Fast jag är för att legalisera i medicinskt syfte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

Folk ser inte på cannabis som 'lättare' än tobak och alkohol. Gemene man ser cannabis som något farligt due it's olagligness.

Nehe, menar du det? [y] *IRONI*
.. Svara på frågan istället kanske [smile]

Sheriffen:

Fast jag är för att legalisera i medicinskt syfte.

Förklara gärna varför du inte anser att folk ska få röka i enbart berusningsyfte? T.ex ta en joint efter en lång arbetsvecka och bara luta sig tillbaka i fåtöljen och titta på TV.

(ps, många som brukar Cannabis nu gör det i självmedicinerings syfte)


   
SvaraCitera

Arthur89:

Cannabis förhöjer upplevelsen av samtliga saker. Både alkoholrus och Cannabisrus blir roligare om man aktiverar sig och gör något, varför bara supa/röka och stirra in i en vägg? Såvida man inte röker/super ner sig så totalt att man inte orkar göra något dvs.

Jag betvivlar att jag spelar bättre fotboll med ett cannabisrus i kroppen. Min personliga syn på vad genuin lycka är hör inte ihop med radikala genvägssubstanser. Ju svårare lyckan är att nå, desto gladare kommer jag att bli när jag upplever den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fagerjärn:

Jag betvivlar att jag spelar bättre fotboll med ett cannabisrus i kroppen.

Vad har bättre med att du skulle tycka att det var roligare att göra? Försökte aldrig påstå att du skulle prestera bättre så svara inte på något taget helt ur luften.


   
SvaraCitera

Arthur89:

Vad har bättre med att du skulle tycka att det var roligare att göra?

Jag vill spela bra fotboll, det bästa jag vet är att lyckas med en fint eller göra ett snyggt mål. Om detta görs i ett oseriöst sammanhang (till exempel ett rus) försvinner poängen: att ha roligt och vara bra, kunna tänka klart utan utsvävningar och reagera blixtsnabbt. Utan dessa ingredienser ser jag ingen anledning att spela seriös fotboll.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fagerjärn:

Jag vill spela bra fotboll

Nu har jag ingen aning om hur du skulle vara under ett Cannabisrus, men jag misstänker att du skulle spela "bara för att ha kul" (såvida du inte blev för tillbakalutad och eftertänksam) tillsammans med dina kompisar, likadant som under ett alkoholrus så kanske man knullar den där bruden medans man absolut inte skulle gjort det i nyktert tillstånd.

Och varför skulle du ens vilja spela seriös fotboll på helgen när du är ute efter att relaxa och ha kul med kompisarna? Har du någonsin kört "fylleboll"?

.. Du behöver inte besvara detta då jag hoppas att du förstår poängen.


   
SvaraCitera

Arthur89:

Har du någonsin kört "fylleboll"?

Jag dricker inte eftersom jag är deprimerad och har lätt för att bli beroende av saker.

För övrigt var första inlägget oseriöst: Det var för egen del, jag bryr mig inte om andra röker på - jag umgås ändå inte med vänner som gör det, och har därför inga direkta empiriskt belagda invändningar mot en legalisering.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fagerjärn:

Jag dricker inte eftersom jag är deprimerad och har lätt för att bli beroende av saker.

Bra beslut, det kräver självinsikt och styrka att säga nej då man vet att man har för svagt psyke att klara av ett bruk utan att låta det övergå i missbruk.

men... är du beroende av utskriven medicin för att "fungera i samhället" då?

ps: Cannabis kan användas som medicin mot depression och behöver inte intas lika frekvent som anti-depp pillrerna vi har idag.
Det är inget sammanträffande att shamanerna intog Cannabis i syfte att få insikt i saker och ting och hela sig själva och hjälpa andra människor att helas.. Har aldrig hört talas om Alkohol som använts i spirituellt syfte.

Cannabis kan hjälpa en deprimerad människa på det sättet att personen ifråga blir glad under ruset och förhoppningsvis är tillräckligt intelligent för att även komma in i de djupa tankebanor och då kan acceptera och förlåta det som hänt i dåtiden som gjort att man blivit extra sårbar för psykiskt smärta.

Fagerjärn:

har därför inga direkta invändningar mot en legalisering.

[y]


   
SvaraCitera

Arthur89:

Ja, cannabis ska vara legalt för vuxna. (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera

Arthur89:

Nej, Cannabis ska förbli totalförbjudet. (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera