Aviseringar
Rensa alla

Nu ska jag leva rent, ge mig pepp och tips!


Stringburka:

Plus att man behöver ju kolhydrater oavsett så.

finns bättre kolhydrater än vitt socker[party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sorry, missade blogginlägget [blush]

Lycka till!

Är sjukt inne på den här soppan nu: ​broccolisoppa. Den är supergod [love]


   
SvaraCitera

Gör linssoppa, det är gott.

En burk kokosmjölk
En burk/paket krossade tomater (runt 500g)
Två gula lökar
Två-tre klyftor vitlök
Röda linser, lagom mängd
Lite pressad citron
Veg.buljong (utan smakföstärkare)
Salt, peppar samt kryddor;
½ msk chilipulver
1 msk garam masala
½ msk gurkmeja
½ msk spiskummin

ungefär

Fräs lök och vitlök, krydda och fräs i 2 min (fräs i majsolja eller annan olja som är hyfsat värmetålig, samt smaklös). Häll på kokosmjölk och krossade tomater, samt buljongtärning. Låt lösas upp, häll i linser (skölj dem först) och låt koka i 10-15 minuter till de är mjuka. Smaka av med salt, peppar och pressad citron.

Ät som det är, med bröd eller med matvete av något slag (spelt) och en god sallad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sagitta:

Vitt socker... Har du börjat ännu?

Jo, det klart, kommer inte att använda socker i något så att säga, så det blir väl nog så. Jupp, har börjat.

ohYEA_:

Lycka till X)

Tack!

Oväntad:

Varför?

Främst för att boosta mitt självförtroende och känna att jag har kontroll över mitt liv på ett sätt typ.


   
SvaraCitera

Good luck dude.


   
SvaraCitera

Linssoppa har förvisso redan föreslagits, men jag tänker ge dig en annan variant också (bara för att jag gillar den så mycket [blush]).

3-4 portioner

2 dl gröna linser
3 medelstora potatisar
1 gul lök
2 msk olivolja
2-3 tsk paprikapulver
1 liter vatten
1 burk krossade tomater
1 lagerblad
1-2 tärningar grönsaksbuljong
1 tsk salt
1 msk honung (eller 1 tsk socker)
2 vitlöksklyftor
Bladpersilja (detta funkar dock att hoppa över, själv gillar jag det bättre utan persiljan)

Blötlägg linserna i rikligt med vatten i 2 timmar eller mer. Slå sedan av vattnet och skölj linserna i durkslag. Ställ åt sidan.
Skala potatisarna och skär dem i små kuber. Skala och hacka löken.
Fräs löken i olivolja i en rymlig kastrull. Ha inte för stark värme, löken ska inte brynas, i stort sett bara mjukna. Pudra över paprikapulver och rör om. Lägg i potatisen och de blötlagda, avrunna linserna.
Slå i vatten och krossade tomater. Lägg i lagerblad och buljongtärningar.
Vänta med saltet. Koka under lock i 30 minuter. Salta mot slutet med knappt en tsk salt. Smaksätt också med honung eller socker och pressad vitlök. Strö generöst med hackad bladpersilja över soppan.
Servera med pepparkvarn på bordet, grovt bröd och färskost.

Igår lagade jag och Mario kikärtssoppa, det var inte helt pjåkigt heller faktiskt.

3-4 portioner

2 burkar kikärter (á 300-400 g eller 8 dl hemkokta kikärter)
1 liten kruka färsk basilika
1 gul lök, fint hackad
2 msk olivolja
1 tsk hel eller mald spiskummin
2-3 msk sesamfrön
3 vitlöksklyftor
1 burk krossade tomater
2-3 färska tomater i kuber
2-4 msk tomatpuré
1 msk socker + 1 msk salt
3 dl vatten (ev. lite mer)
saft av ½ citron
salt, nymald svartpeppar

Grovhacka hälften av basilikan - ställ resten åt sidan. Fräs hackad lök i olivolja i en stor kastrull. Strö över spiskummin, sesamfrön och den hackade basilikan. Fräs några minuter, rör om då och då.
Tillsätt pressad vitlök, krossade tomater, färska tomater (oskalade) i småbitar, tomatpuré samt socker och salt. Vänta med vattnet. Koka upp och låt det småputtra i ungefär 15 minuter under lock.
Öppna kikärtsburkarna under tiden. Skölj burkärterna i ett durkslag under rinnande vatten. Låt dem rinna av. Eller ta hemlagade, riktigt väl kokta kikärter. Mixa/mosa hälften av kikärterna i en matberedare eller med stavmixer. Låt de andra kikärterna vara hela. Ställ åt sidan.
Späd soppan med de mosade kikärterna. Häll i citronsaft. Rör om ordentligt så att kikärtsmoset lättar blandar sig med tomatröran i kastrullen. Slå sedan i så mycket vatten att soppan får en lagom, ganska tjock, konsistens.
Häll sist i de hela kikärterna och veva över lite svartpeppar ur kvarn. Koka soppan på svag värme 15-20 minuter till.
Smaka av med salt, peppar och kanske lite mer citron. Strö över strimlad basilika. Servera soppan med ett gott bröd.

Bäst för dig att du provar dessa nu när jag varit vänlig och suttit och skrivit ur vår kokbok för din skull! [no-no]


   
SvaraCitera

Och lycka till! Jag hejar på dig!


   
SvaraCitera

XMinGrönaLampaÄrDödX:

(bara för att jag gillar den så mycket [blush]).

den där ska jag nog göra, med lite modifikation, nu.
utan honung och socker, men med mera bönor och lite morötter.
morot funkar gött istället för socker i soppa etc. då det har en väldigt söt smak. [wink]


   
SvaraCitera

internet:

utan honung och socker, men med mera bönor och lite morötter.

Åh, det låter inte helt illa med morot i! Ska försöka komma ihåg det till nästa gång vi gör den. [smile]


   
SvaraCitera

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Åh, det låter inte helt illa med morot i! Ska försöka komma ihåg det till nästa gång vi gör den. [smile]

Morötter är gött.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Bäst för dig att du provar dessa nu när jag varit vänlig och suttit och skrivit ur vår kokbok för din skull! [no-no]

Tack! [love] Klart jag ska!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gööd Löck 😀


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Linssoppa

Gjorde idag, fast med bönor istället för linser och lite småändringar!
Det blev gott, smakade ungefär som potatisgulash. Tack för receptet! [love]


   
SvaraCitera

Stringburka:

Gjorde idag, fast med bönor istället för linser och lite småändringar!
Det blev gott, smakade ungefär som potatisgulash. Tack för receptet! [love]

[bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera