Aviseringar
Rensa alla

Nu ska vi prata om livet.


Ämnesstartare

Jag tycker väldigt mycket om att diskutera livet. I allmänhet. Berätta mina tankar, och ännu mer att höra andras tankar. Bara allmänt. Brukar tvinga mina vänner till att ha djupa diskussioner med mig. "Nu ska vi prata om livet" säger jag. Och det kan sluta hur som helst, oftast väldigt intressant och givande. Det tycker jag är kul.

Typ som att jag och en vän ställde oss frågan "Kan man jämföra livet med någonting?". Har fortfarande inte kommit fram till något bra svar. Man borde ju kunna göra det, men vet ej vad. Vad säger ni?

Så. Nu ska vi prata om livet. Hur tänker ni? Nivet. Om livet. I allmänhet.


   
Citera

Outro:

Kan man jämföra livet med någonting?

Allt som inte är liv brukar man kalla döda ting. Frågan är om döden är motsatsen till livet. Om det är motsaten kan man ej jämföra livet med någon av de andra tingen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Så vitt vi vet existerar fenomenet liv enbart på vår planet och när den eller livet på den av en eller annan anledning upphör att existera kommer existensen enbart att definieras av klumpar av gas och grus som slavande under gravitationen rör sig runt andra sinneslösa klumpar av gas och grus i all framtid.
Inte för att det kommer att finnas någon som kan definiera det eller erkänna existensen överhuvudtaget, någonsin.

[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Av jord är du kommen till jord ska du åter bli, säger väll ganska mycket om livet.

Livet tror jag inte är något mer än ett sätt att försöka få ett ord på en liten del av den process som moderjord sköter tills dess att universum bestämmer annat.


   
SvaraCitera

knulla skaffa barn, gör livet en tjänst [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

My dreams are her:

Allt som inte är liv brukar man kalla döda ting. Frågan är om döden är motsatsen till livet. Om det är motsaten kan man ej jämföra livet med någon av de andra tingen.

Har inte tänkt på det så, det kan mycket väl stämma. Tåls att tänka på.

Macktorsken:

knulla skaffa barn, gör livet en tjänst

Jag stör mig lite på folk som säger att meningen med livet är att skaffa barn och föra vidare sitt arv. Eller stör och stör, jag kan förstå deras tankegång helt och hållet men jag skulle aldrig kunna säga att jag lever för det, det skulle kännas lite sorgligt. Säger inte heller att det var detta du ville framföra, men jag kom och tänka på det nu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För övrigt så har jag tänkt på att människors tankar om livet känns ganska deppiga. Eller så är det kanske bara jag som är deppig och därmed tolkar det så. Eller så är livet någonting deppigt helt enkelt, när det väl kommer till kritan, om man verkligen bryter ner det i små bitar liksom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tycker om livet, det är häftigt. Jag tittar på många djurdokumentärer, senast var en asbra serie om Sydamerika. [blush] Djur är asbra.

Människor har jag lite svårare för eftersom vi tänker och tycker lite för mycket, det är som en iterativ missbildning. Blir skitsnurrig. Det får livet som människa att kännas som en tratt/kon ibland.

Mina favoritgrejer att tänka/känna på är hur svårt det är att motivera både livet och medvetandet från entropi och ren fysikalitet. Ibland är jag inte säker på om det är en fråga om sannolikhet i första fallet och komplexitet i det andra eller om det är principiellt oöverbryggligt. Åtminstone i sista fallet.

Men det är mest förklädda naiva förhoppningar hehe. [blush] Att ens vara upptagen med sånt här är jävligt pinsamt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Outro:

För övrigt så har jag tänkt på att människors tankar om livet känns ganska deppiga.

Ja balansräkningen mellan pessimism och optimism är svindlande krossande himla ensidig till det deppigas "fördel".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bra diskussionsämne!

Fast jag vet inte. Var ska man börja, liksom? Livet är så stort och litet på samma gång. Det är mäktigt men varar inte så länge i förhållande till hela världen och universum. Livet är läskigt. Ibland kommer jag på att jag bara är ett djur på ett klot i ett oändligt universum. Det skrämmer mig lite. Det skrämmer mig ännu mer att livet är så nära att ta slut hela tiden. Jag kan ju dö när som helst, egentligen. Kan sticka en kniv genom hjärtat här och nu om jag vill och då är allt slut. Det är så stört. Livet är så underligt. Allt är så underligt.

Hm jag borde sova. Natti.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det ska va gött att leva annars kan det kvitta


   
SvaraCitera

Outro:

lever för det, det skulle kännas lite sorgligt.

Vi lever ju inte för att ha det kul [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Macktorsken:

Vi lever ju inte för att ha det kul

Skulle vi väl visst kunna göra? Egentligen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kan vi inte prata om döden istället? mycket häftigare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendos BFF:

döden istället? mycket häftigare.

Mycket läskigare. [sad] Gillar inte.


   
SvaraCitera