Aviseringar
Rensa alla

Nu var det det här med att gymma..


Robler
Ämnesstartare

Har gymmar nu i snart 2 månader, måndag onsdag fredag, men är så jääävla dålig på att lägga upp pass. Känner mig ganska bekväm med de flesta maskiner, men eftersom jag är ganska klen så känns det kanske logiskt att jobba med kroppen/mindre hantlar.
Någon som har tips  på vad man kan göra för övningar/hur man lägger upp ett bra pass?
Slutligen så är jag tjej, 19 år gammal, 170 och väger 47 kilo, så som sagt inte så mycket att jobba med :p


   
Citera

En bra idé är att fokusera på basövningar som knäböj, marklyft, bänkpress, pullups osv. som involverar många muskler.


   
SvaraCitera

Zodd:
En bra idé är att fokusera på basövningar som knäböj, marklyft, bänkpress, pullups osv. som involverar många muskler.

+1


   
SvaraCitera

Robler:
Har gymmar nu i snart 2 månader, måndag onsdag fredag, men är så jääävla dålig på att lägga upp pass. Känner mig ganska bekväm med de flesta maskiner, men eftersom jag är ganska klen så känns det kanske logiskt att jobba med kroppen/mindre hantlar.
Någon som har tips  på vad man kan göra för övningar/hur man lägger upp ett bra pass?
Slutligen så är jag tjej, 19 år gammal, 170 och väger 47 kilo, så som sagt inte så mycket att jobba med :p

Mål med träningen?


   
SvaraCitera
Kudhos

Robler:
Har gymmar nu i snart 2 månader, måndag onsdag fredag, men är så jääävla dålig på att lägga upp pass. Känner mig ganska bekväm med de flesta maskiner, men eftersom jag är ganska klen så känns det kanske logiskt att jobba med kroppen/mindre hantlar.
Någon som har tips  på vad man kan göra för övningar/hur man lägger upp ett bra pass?
Slutligen så är jag tjej, 19 år gammal, 170 och väger 47 kilo, så som sagt inte så mycket att jobba med :p

2 månader är ändå inte så lång tid. Se till att du äter väl, sover bra, och undviker alkohol. Sen ang. Pass vet jag inte vad jag tillägga som inte redan är sagt. 


   
SvaraCitera
PMR
 PMR

Robler:
Har gymmar nu i snart 2 månader, måndag onsdag fredag, men är så jääävla dålig på att lägga upp pass. Känner mig ganska bekväm med de flesta maskiner, men eftersom jag är ganska klen så känns det kanske logiskt att jobba med kroppen/mindre hantlar.
Någon som har tips  på vad man kan göra för övningar/hur man lägger upp ett bra pass?
Slutligen så är jag tjej, 19 år gammal, 170 och väger 47 kilo, så som sagt inte så mycket att jobba med :p

Var tränar du? Vissa gym erbjuder gratis gyminstruktion.


   
SvaraCitera
Robler
Ämnesstartare

Pappbox:

Mål med träningen?

Allmänt komma i form antar jag? Hade bra kondis när jag var yngre och tränade, är trött på att bli andfådd av att gå upp i trappor och nästan pinsamt när jag behöver be om hjälp på jobbet för att jag är så svag :/


   
SvaraCitera
Robler
Ämnesstartare

PMR:

Var tränar du? Vissa gym erbjuder gratis gyminstruktion.

Nordic Welness, var på den kursen men de sa typ bara hur man använder maskinerna, inte hur man lägger upp pass


   
SvaraCitera

Robler: Allmänt komma i form antar jag?

Du skulle kunna köra tre dagars split och då skulle jag ge ett upplägg som ser ut såhär:
Bröst/triceps på dag 1
Rygg/biceps på dag 2
Ben/mage på dag 3
Kör set om 3 och ligg mellan 8-12 reps, teknik och att du behärskar vikten går före tung vikt.
Vill du bygga upp styrka i vardagliga livet så bör du tänka på att större delen av det vi nyttjar är rygg, ben och magmuskler så dessa är fokusgrupper för dig.
vilodagar är viktigt men det får du avgöra själv hur du vill lägga upp dem men tumregel är 48-72 timmar per muskelgrupp för återhämtning
Kondition är inte riktigt min grej för det bygger jag på sportspecifik träning men min rekommendation är att hitta något du gillar som bygger flås, gillar du att springa med musik så kör på det eller föredrar du ljushopp varvat med HIIT så kör på den biten istället


   
SvaraCitera
Robler
Ämnesstartare

Pappbox:

Du skulle kunna köra tre dagars split och då skulle jag ge ett upplägg som ser ut såhär:
Bröst/triceps på dag 1
Rygg/biceps på dag 2
Ben/mage på dag 3
Kör set om 3 och ligg mellan 8-12 reps, teknik och att du behärskar vikten går före tung vikt.
Vill du bygga upp styrka i vardagliga livet så bör du tänka på att större delen av det vi nyttjar är rygg, ben och magmuskler så dessa är fokusgrupper för dig.
vilodagar är viktigt men det får du avgöra själv hur du vill lägga upp dem men tumregel är 48-72 timmar per muskelgrupp för återhämtning
Kondition är inte riktigt min grej för det bygger jag på sportspecifik träning men min rekommendation är att hitta något du gillar som bygger flås, gillar du att springa med musik så kör på det eller föredrar du ljushopp varvat med HIIT så kör på den biten istället

Tackar! 😀


   
SvaraCitera

Robler: Tackar! 😀

kom på en sista sak med
Fria vikter >> maskiner när det är möjligt
hör av dig vid funderingar 🙂


   
SvaraCitera
Robler
Ämnesstartare

Pappbox:

kom på en sista sak med
Fria vikter >> maskiner när det är möjligt
hör av dig vid funderingar 🙂

Kan ju säga att fria vikter är något som jag som liten tjej hatar, det står alltid en massa tonårssnubbar och förstör kroppen där p much. Men får väll skaffa mig en träningskompis som kan hjälpa mig konkurrera ut grabbarna :p


   
SvaraCitera

Robler: Kan ju säga att fria vikter är något som jag som liten tjej hatar, det står alltid en massa tonårssnubbar och förstör kroppen där p much. Men får väll skaffa mig en träningskompis som kan hjälpa mig konkurrera ut grabbarna :p

Förstör kroppen? slarvar de eller vad menas? ^^
bästa tipset är att våga, låter krasst men folk på gymmet är oftast där för sin egna skull och såvida du inte gör något tokroligt så är det ingen som kollar på dig och dömer dig för något
kompis är bra men plz, ha en som är fokuserad om du vill ha resultat för annars blir det motsatt effekt


   
SvaraCitera
Robler
Ämnesstartare

Pappbox:

Förstör kroppen? slarvar de eller vad menas? ^^
bästa tipset är att våga, låter krasst men folk på gymmet är oftast där för sin egna skull och såvida du inte gör något tokroligt så är det ingen som kollar på dig och dömer dig för något
kompis är bra men plz, ha en som är fokuserad om du vill ha resultat för annars blir det motsatt effekt

Ja de slarvar ofta, är inte världsbäst på att dämma folks tekniker men brukar kunna se på folk när de får ont vara för att de försöker impa på sina vänner


   
SvaraCitera

Robler: Ja de slarvar ofta, är inte världsbäst på att dämma folks tekniker men brukar kunna se på folk när de får ont vara för att de försöker impa på sina vänner

ah, "jag kör biceps 24/7 så tungt jag kan och kastar upp vikten med hela kroppen för att impa på mina vänner" killar typ?
sånt är alltid poppis
nästan lika illa som hoarders


   
SvaraCitera