Aviseringar
Rensa alla

Nummer - kolla jobb och sånt?


player one:

ring företaget i fråga när du vet att personen inte är anträffbar, säg "jag vill prata med [förnamn], jag tror att han jobbar som [yrke och position han säger sig ha]". säger de personens fulla namn så talar han sanning, säger de annat efternamn eller att det inte finns någon sådan person på företaget, förmodligen inte. det är det enklaste och snabbaste.

Är det någon med skyddat id, eller ett yrke där det krävs att man är någorlunda annonym så säger de väl inte


   
SvaraCitera

aristoteles:
Sluta vara så taskig nu kukis, hon har inte gjort nåtIcke!

Hon -.-ade mig :((


   
SvaraCitera

kukoxo:

Är det någon med skyddat id, eller ett yrke där det krävs att man är någorlunda annonym så säger de väl inte

det ska man inte vara så säker på, social ingenjörskonst har den egenheten. tänk dig att någon ringer dig på ditt jobb och vill ha tag på din chef, gösta. vad svarar du?


   
SvaraCitera

kukoxo: Är det någon med skyddat id, eller ett yrke där det krävs att man är någorlunda annonym så säger de väl inte

Som player sa, det funkar i de flesta fallen. Vet man vad man gör så kan man få fram det mesta ur folk utan att  ens vara otrevlig.


   
SvaraCitera

Hm svårt,  har jag blivit tillsagd innan så hade jag väl försökt ta emot ett meddelande eller säga att chefen kmr ringa upp er. Annars hade jag nog outat 🙁

På min fd arbetsplats fick vi alltid veta när någon ringde efter en, deras nummer och vad de blev tillsagda. Oavsett ärende. Så m sånt där stalkande kan man avslöja sig själv

player one:

det ska man inte vara så säker på, social ingenjörskonst har den egenheten. tänk dig att någon ringer dig på ditt jobb och vill ha tag på din chef, gösta. vad svarar du?


   
SvaraCitera

kukoxo: På min fd arbetsplats fick vi alltid veta när någon ringde efter en, deras nummer och vad de blev tillsagda. Oavsett ärende. Så m sånt där stalkande kan man avslöja sig själv

Det är nog rätt vanligt, men man behöver ju ej presentera sig när man ringer. Eller säga sitt riktiga namn.


   
SvaraCitera

isola:

Det är nog rätt vanligt, men man behöver ju ej presentera sig när man ringer. Eller säga sitt riktiga namn.

Ja det har de räknat med. Har man abonnemang spåras det på ett par sekunder, har man inte det och det är hotfullt kan det också spåras, dock inte lika snabbt. 


   
SvaraCitera

kukoxo:

Ja det har de räknat med. Har man abonnemang spåras det på ett par sekunder, har man inte det och det är hotfullt kan det också spåras, dock inte lika snabbt. 

Sådant anstränger sig nog inte många arbetsplatser med.


   
SvaraCitera

kukoxo:
Hm svårt,  har jag blivit tillsagd innan så hade jag väl försökt ta emot ett meddelande eller säga att chefen kmr ringa upp er. Annars hade jag nog outat 🙁

På min fd arbetsplats fick vi alltid veta när någon ringde efter en, deras nummer och vad de blev tillsagda. Oavsett ärende. Så m sånt där stalkande kan man avslöja sig själv

är ju det jag menar, folk tänker inte att "okej, den här personen som ringer och vill ha tag på en person här på arbetsplatsen är nog spion eller terrorist eller något, det är bäst att jag frågar ut den för att utröna dennes intentioner". jag menar, folk ringer varandra hela tiden, skulle man göra så varje gång skulle det ju inte fungera. 99,9% av de som ringer har ärliga intentioner, och i de flesta fall då personen inte har det så får ingen någonsin reda på det. således kommer man bli bemött som en ärlig person.


   
SvaraCitera

isola:

Sådant anstränger sig nog inte många arbetsplatser med.

Okejj


   
SvaraCitera

Vet att min papp får en länk med samtalet om man ringt på hans nummer och växeln fått ta samtalet så han kan kolla om de sagt elakheter om honom till växeln.
Pratade med en jättetrevlig växeltant där en gång minns jag. Skulle ringa pappa om ett laxrecept och så svarade hon och ba inget svar på blabla  och inget meddelande, vill du bli uppsatt på en telefontid blabla och jag ba eh nej alltså det är min pappa och jag undrar lite om hur man tillagar lax här.. så pratade vi lite om lax och mat och hon hade flera bra grejer att säga. Borde kanske bett att få frienda henne på fb.


   
SvaraCitera

player one:

är ju det jag menar, folk tänker inte att "okej, den här personen som ringer och vill ha tag på en person här på arbetsplatsen är nog spion eller terrorist eller något, det är bäst att jag frågar ut den för att utröna dennes intentioner". jag menar, folk ringer varandra hela tiden, skulle man göra så varje gång skulle det ju inte fungera. 99,9% av de som ringer har ärliga intentioner, och i de flesta fall då personen inte har det så får ingen någonsin reda på det. således kommer man bli bemött som en ärlig person.

Nejj men som en säkerhetsgär Ifall något händer så finns allt kvar. Platser där man jobbar med inte så  glada, friska eller nyktra människor så är det mycket mer koll och säkerhet än vad man tror. 
Men är det 1 elbolag är det nog safe att stalka


   
SvaraCitera

kukoxo:

Nejj men som en säkerhetsgär Ifall något händer så finns allt kvar. Platser där man jobbar med inte så  glada, friska eller nyktra människor så är det mycket mer koll och säkerhet än vad man tror. 
Men är det 1 elbolag är det nog safe att stalka

så länge som man vidtar försiktighetsåtgärder torde det vara rätt lugnt oavsett vad eller vem man ska stalka, men det gäller ju att göra det också.


   
SvaraCitera

kukoxo:

Ja det har de räknat med. Har man abonnemang spåras det på ett par sekunder, har man inte det och det är hotfullt kan det också spåras, dock inte lika snabbt. 

det är väl bara att se till att det inte finns något att spåra. finns väl ett par olika sätt att åstadkomma det, men det enklaste är ju att använda ett oregistrerat kontantkort. då kan det spåras till mobilen, eller till vem som laddat kortet, men då ska det till en brottsutredning med domstolsbeslut och grejer, och det uppstår inte för att man ringer till en arbetsplats och frågar efter någon. vill man vara helt på den säkra sidan så får man helt enkelt köpa en mobil och kontantkort med kontanter, eller köra på voip över en vpn, om man betalar med ett anonymt kreditkort (spendon fungerar till det mesta).


   
SvaraCitera

player one: eller köra på voip över en vpn, om man betalar med ett anonymt kreditkort (spendon fungerar till det mesta).

Använder man ett utländskt VPN-bolag är risken att spåras ganska obefintlig ändå. Alt använda en allmän dator.


   
SvaraCitera