Aviseringar
Rensa alla

Nvidia eller Radeon?


Issen
Ämnesstartare

Jag har ett Nvidia GTX 280 som är känt för att ha problem med sitt RAM vilket nu inträffat mig och garantin gick förstås ut för drygt 1-2 månader sen.

Så jag ska köpa nytt. Vill gärna ha tankar om vilket man ska ha. Radeon eller Nvidia då. Tillverkade har jag redan lite koll på 😉


   
Citera
Ämnesetiketter

Issen:

Nvidia eller Radeon?

Radeon är en grafikkortsserie och Nvidia är en tillverkare.. [cute]

Radeon HD6970 är en fin grafikkrets, tillverkare har ingen stor betydelse.. XFX, Gigabyte, Sapphire.. Finns en del att välja på..

Finns billigare alternativ också.. Vad har du för budget?


   
SvaraCitera

ATI eller NVIDIA är väl frågan...
Jag gillar Nvidia stark. Säger inte att men får mer kort för pengarna men men...
De är stora, har bra stöd överallt och de har fungerat klanderfritt.


   
SvaraCitera
zIGGE

nvidia har ju 3d stöd inbyggt direkt i hårdvaran och dess drivrutiner, och har stöd för 3skärmars 3d som inte går med radeon. radeon kräver krångel med tredjeparts och saknar offeciell hårdvara (3d vision ex). Annars är väll radeon generellt mindre varma, och aningen billigare har jag hört.


   
SvaraCitera

Beräkningsmässigt så är det väldigt lika. När jag väljer tillverkare går jag efter hur lätt det är att justera inställningar i de olika korten och där finner jag ATI's control center mycket mer intuitivt än Nvidia's. Sen har Nvidia PhysX samt sin "The way it's ment to be played" dvs. de satsar på att företagen ska få ut all möjlig beräkningskraft ur korten.

Oavsett vad du väljer så kommer du nog vara nöjd. Några specifika kort du kollat på?


   
SvaraCitera

Ställ din fråga i den klistrade tråden för just det ändamålet istället, kthxbai.

zIGGE:

nvidia har ju 3d stöd inbyggt direkt i hårdvaran och dess drivrutiner, och har stöd för 3skärmars 3d som inte går med radeon.

En efterbliven gimmick som ingen använder, fuck yeah.


   
SvaraCitera
Exner

   
SvaraCitera
Exner

Tråden låst


   
SvaraCitera