Aviseringar
Rensa alla

NVprogrammet


Ämnesstartare

Hej, jag går i 9:an och nu har jag en sista chans att byta till naturvetenskapsprogrammet, har teknink som första val. Jag tänker byta till natur men är väldigt förvirrad, jag ganska bra men pluggar bara när det behövs liksom och antar att man måste kunna plugga varje dag när man går på NVprogrammet. Är det verkligen så? måste man planera? '' snart 4 år i Sverige '' så språket är inte på topp. 230 poäng fick jag i första terminen och fick gå in på alla linjer och skolor. Tycker ni att jag ska satsa ändå? Hur svårt är det igentligen?

 

Hjäälp


   
Citera
zercko

om du är redo för att plugg ordenkligt så ska du allt satsa på det 😀


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, kör på! Matten går rätt fort fram eftersom det är fyra kurser har jag för mig men de övriga är ju inte värre än kurser som ingår i andra program. 


   
SvaraCitera

jag gick natur och skulle nog inte välja något annat om jag fick göra om det valet. jag gillar kemi o biologi mer än samhälle och språk, förvisso gillar jag inte matte eller fysik men det hade jag inte svårt för så det funkade (även om det är tuffa kurser).

det är skönt att få behörighet till i princip alla program på universitetet när man läser NV, speciellt när man inte riktigt vet vad man vill göra sen och känner att man faktiskt kan lägga ner 3 fjuttiga år av sitt liv till en relativt säker framtid (förutsatt att man fixar hyfsade betyg). det är bara att våga satsa och köra på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zercko:

om du är redo för att plugg ordenkligt så ska du allt satsa på det 😀

     Plugghäst är jag inte, men har aldrig fejlat på någon prov. rätt förvirrad faktiskt :/

 

 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

laverd:

Hjäälp

Vad har du för framtidsplaner då? Jag tycker att det ska spela ganska stor roll vid val av gymnasiet. Inte alltid man vet det och även om man vet det så är det inte säkert att man efter gymnasiet vill jobba med det man tänkt sig ändå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nubbie:

Ja, kör på! Matten går rätt fort fram eftersom det är fyra kurser har jag för mig men de övriga är ju inte värre än kurser som ingår i andra program. 

Jag håller med dig, har frågat tiotals naturelever och säger samma sak. Jag är ingen A elev när det gäller matten, ligger vid C nivå. Så jag tror att det kommer bli tufft, och samtidigt en utmaning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

honolulu:

jag gick natur och skulle nog inte välja något annat om jag fick göra om det valet. jag gillar kemi o biologi mer än samhälle och språk, förvisso gillar jag inte matte eller fysik men det hade jag inte svårt för så det funkade (även om det är tuffa kurser).

det är skönt att få behörighet till i princip alla program på universitetet när man läser NV, speciellt när man inte riktigt vet vad man vill göra sen och känner att man faktiskt kan lägga ner 3 fjuttiga år av sitt liv till en relativt säker framtid (förutsatt att man fixar hyfsade betyg). det är bara att våga satsa och köra på.

Jag gillar NO-ämnena också, de har jag inte så svårt för eftersom jag kan förstå de. Ja precis det är därför jag vill gå på NV, jag vet verkligen inte vad jag vill bli när jag blir stor. Ja, det är bara att satsta, man kan byta linjen om det inte funkar då.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xisco:

Vad har du för framtidsplaner då? Jag tycker att det ska spela ganska stor roll vid val av gymnasiet. Inte alltid man vet det och även om man vet det så är det inte säkert att man efter gymnasiet vill jobba med det man tänkt sig ändå.

Jag vill helt enkelt inte jobba som en arbetare, vill satsta på något större eftersom chansen finns och jag tror på mig själv. Det får bli som det blir efter gymnasiet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hur mycket poäng hade ni när ni gick ut 9:an? det vill jag veta.

 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

laverd:
Jag håller med dig, har frågat tiotals naturelever och säger samma sak. Jag är ingen A elev när det gäller matten, ligger vid C nivå. Så jag tror att det kommer bli tufft, och samtidigt en utmaning.

Ja men då borde du ju kunna hinna med. Ser man bara till att sköta plugget ordentligt och fråga om man behöver hjälp så tror jag att nästan alla klarar av det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nubbie:
Ja men då borde du ju kunna hinna med. Ser man bara till att sköta plugget ordentligt och fråga om man behöver hjälp så tror jag att nästan alla klarar av det.

Ja, jag tror det också. Man ska sköta plugget och inte stressa sig, jag gör allt i tid för jag hatar rester. Jag tänker köra på det, men jag har en fråga. Är det sant att man ska plugga minst 3 timmar hemma efter skolan? att hela livet kommer bara bestå av plugg?
 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nubbie:
Ja men då borde du ju kunna hinna med. Ser man bara till att sköta plugget ordentligt och fråga om man behöver hjälp så tror jag att nästan alla klarar av det.

Ja, jag tror det också. Man ska sköta plugget och inte stressa sig, jag gör allt i tid för jag hatar rester. Jag tänker köra på det, men jag har en fråga. Är det sant att man ska plugga minst 3 timmar hemma efter skolan? att hela livet kommer bara bestå av plugg?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

laverd:

Hur mycket du måste  plugga på fritiden beror ju på vad du gör i skolan/om du har lätt eller svårt för ett ämne/om du har lätt eller svårt för just den uppgift du jobbar med osvosvosv. Vissa behöver väldans mycket tid, andra klarar sig med att bara plugga på helgerna eller ännu mindre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nubbie:
                                                                                                                   

 

 

 

 

 

Tack så mycket för ditt stöd, uppskattar det verkligen.


   
SvaraCitera