Aviseringar
Rensa alla

NVprogrammet


Ämnesstartare

laverd:

Haha men åh, det är inga problem! Gymnasiet är inte en jättestor grej och du kan ofta byta runt lite som du vill i början om du märker att det känns dåligt med det du valt.


   
SvaraCitera

Gymnasiet är inte så svårt egentligen, oavsett vad man väljer. Om man bara strävar efter att få godkänt på natur är det inte så mycket plugg som behövs om man har något innanför pannbenet. Dock kommer man inte särskilt långt med bara godkänt i alla ämnen när man gått natur, så man måste väl vara beredd att satsa lite för att det ska gå bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nubbie:
Haha men åh, det är inga problem! Gymnasiet är inte en jättestor grej och du kan ofta byta runt lite som du vill i början om du märker att det känns dåligt med det du valt.

Ja, bra att man kan byta om det blir för mycket. Annars skulle jag aldrig kunna satsa på natur, vi får se. 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

Gymnasiet är inte så svårt egentligen, oavsett vad man väljer. Om man bara strävar efter att få godkänt på natur är det inte så mycket plugg som behövs om man har något innanför pannbenet. Dock kommer man inte särskilt långt med bara godkänt i alla ämnen när man gått natur, så man måste väl vara beredd att satsa lite för att det ska gå bra.

Det som jag pluggar nu, kallar jag inte för plugg. Väntar på det riktiga plugget på gymnasiet, Jag är beredd för plugg och är en snäll/social och lugn elev i skolan och även i fritiden, lärarna har alltid tyckt om mig och jag ska fortsätta på samma väg. Man får ju liksom alltid det högre betyget när läraren har fastnat mellan två betyg om man är en bra elev. 😉 Jag ska göra mitt allra bästa, hoppas det går bra.


   
SvaraCitera

laverd:
Det som jag pluggar nu, kallar jag inte för plugg. Väntar på det riktiga plugget på gymnasiet, Jag är beredd för plugg och är en snäll/social och lugn elev i skolan och även i fritiden, lärarna har alltid tyckt om mig och jag ska fortsätta på samma väg. Man får ju liksom alltid det högre betyget när läraren har fastnat mellan två betyg om man är en bra elev. 😉 Jag ska göra mitt allra bästa, hoppas det går bra.

Gör du bara ditt bästa går det säkert bra!


   
SvaraCitera
idaah

Jag går NV, och ja. Det är mycket plugg i perioder, sen finns det perioder då det nästan är helt dött och vi gör inget. Men en sak som måste varnas för som är helt annorlunda från högstadiet är matten och fysiken och antagligen kemin(har inte läst kemi än, så jag vet inte), men man räknar mycket mer och matten går väldigt snabbt. Minst 2-5 sidor per lektion och det man inte hinner i skolan får man ta hem. 

Men jag pluggar inte så hemskt mycket ändå, det är ju mer än högstadiet men ändå inte så mycket mer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

idaah:

 

Men jag pluggar inte så hemskt mycket ändå, det är ju mer än högstadiet men ändå inte så mycket mer.

Jag vet, det finns aldrig någon balans på plugget osv.. fysiken verkar svårare än vad jag har tänkt mig, jag behöver lägga lite mer tid på plugget så att det ska gå bra. 5 sidor per lektion är ju nästan omöjligt för mig del, får se hur det blir. Jag vill liksom ha lite tid att spendera med vänner & träna, vill inte vara ''hemmafru'' liksom och bara plugga hemma hela tiden.

Jag ska i alla fall byta till NV, har tänkt hur mycket som helst satt jag inte orkar mer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hej, gick själv Natur, hade ca 250 poäng från högstadiet men hade knappt ansträngt mig under min högstadietid. Gymnasiet är jämfört med högstadiet är något helt annat. Den största skillnaden för mig blev det sociala, istället för att umgås med i princip samma människor samma dag började jag umgås med många olika sorters människor. Pluggvis så förändrades det också en hel del. Själv kände jag mig aldrig pressad utan tyckte mer att det var roligt och utvecklande på gymnasiet. Dock hade jag högsta betyg i matematik från högstadiet vilket höll i sig under hela min gymnasietid. Många i min klass gick det inte lika bra för, och det var främst matematiken som tyngde många mot slutet. Om du har svårt för matematik kan det bli jobbigt. Tänk också på att många kurser liknar matematiken i sitt tankesätt, har man svårt för matte brukar man även ha svårt för fysik. Men du ska inte må dåligt för att du "bara" fick C i Matte från högstadiet, om du pluggar som du ska under lektionerna samt repeterar två gånger i veckan hemma så kommer det gå bra (beror på vilket betyg du satsar på i och för sig). Angående ha tid till annat så kom ihåg att man oftast har mer tid än vad man tror. Och vem säger att man inte kan plugga kl 9 en söndag morgon eller mellan kl 21 å 22 en Måndag?

Att du beskriver dig själv som snäll tror jag är ett stort pluss, de som betedde sig elakt de första veckorna under år 1 i min klass blev snabbt utsollade från den sociala och blev ensamma. (Ganska fantastiskt enligt mig om man jämför med högstadiet)

Mitt tips: Ta det lugnt, plugga från första veckan, kom ihåg å njut!

Hoppas att allt ordnar sig för dig och att du verkligen hittar det du vill gå. 

Mvh
Niven Glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

niven:

 

 

Mvh
Niven Glad

 

 

 

Hej niven, du har i pricip sammanfattat det jag har saknat, och bra att du delar med dig det du har upp levet, man ska veta hur det ligger till där osv.. det sociala är väldigt viktig del, eleverna ska tycka om att träffa nya folk, så att man triv där. Sättet du beskriver Nv programmet är helt ok om det ska vara så. Däremot matten är jag lite rädd för, men har inte så svårt för den om jag tänker efter så jag borde nog klara den. Fysiken tycker jag om så jag tror inte att det ska finnas något problem där, däremot kemin är jag inte intresserad av helt och hållet. Jag måste satsa på högre betyg från och med nu, men det kommer genom en god vilja och hårt arbete. Bra att man har lite tid i fritiden så att man kan andas lite, jag har bestämmt mig och det är NV som gäller. Glad

Tack för ditt tips, bra nyckel för en bra start. Tackar.

 

Mvh/  Laverd Glad

 

 

 

 

 

 

 

 

 


   
SvaraCitera
zercko

laverd:

naturlig smarthead kanske då


   
SvaraCitera