Aviseringar
Rensa alla

Ny dansk kampanj uppmuntrar danskar att föda fler barn


mynona

GraGo: Jag förstår inte riktigt vad som är vidrigt, inget försöker tvinga någon att föda barn.

Vad är det alla stör sig på?

Barnavel är en privatsak, inte en statsangelägenhet; skaffa barn ska man göra för att man vill, inte som en tjänst mot staten; sex och barnavel är separata begrepp och man kan ha sex utan att avla och avla utan att ha sex; hela inslaget ger en osmakligt anti-individualistisk smak av människoavel som reducerar människan till en avelsmaskin snarare än en individ. Det är osmakligt. Alldeles bortsett från rasaspekten som antyds mellan raderna, och den lätta smaken av homofobin i sammanhanget.  


   
SvaraCitera

mynona:

Hur uppmuntrar man folk till att skaffa fler barn genom att uppmuntra dem till sex? Kan man inte ha sex utan att skaffa barn numera? 

Sant. Dom borde uppmuntra till att skaffa familj. Men sex är roligare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vidrigt, världen är redan överbefolkad men vill ni få hit katastrofen tidigare så kör hårt, misantropjävlar

Snarare borde vi systematiskt avliva dem som redan finns, tills vi kommer ner till hållbara nivåer


   
SvaraCitera

Överbefolkning är ett problem i U-länder. 


   
SvaraCitera
GraGo

mynona:

Barnavel är en privatsak, inte en statsangelägenhet; skaffa barn ska man göra för att man vill, inte som en tjänst mot staten; sex och barnavel är separata begrepp och man kan ha sex utan att avla och avla utan att ha sex; hela inslaget ger en osmakligt anti-individualistisk smak av människoavel som reducerar människan till en avelsmaskin snarare än en individ. Det är osmakligt. Alldeles bortsett från rasaspekten som antyds mellan raderna, och den lätta smaken av homofobin i sammanhanget.  

Att avel är en privatsak håller jag med om, men jag förstår verkligen inte hur du menar att den skulle vara rasistisk eller homofobisk, homosexuella kan faktiskt inte skaffa biologiska barn med varandra, är inte naturen homofobisk i så fall?


   
SvaraCitera
mynona

presidente:

Sant. Dom borde uppmuntra till att skaffa familj. Men sex är roligare.

Det är roligare ja, men hör inte till sammanhanget, så reklamen är OT! 

GraGo: Att avel är en privatsak håller jag med om, men jag förstår verkligen inte hur du menar att den skulle vara rasistisk eller homofobisk, homosexuella kan faktiskt inte skaffa biologiska barn med varandra, är inte naturen homofobisk i så fall?

Kontexten genomsyras av att homosexualitet är en onödig sexualform (det korrekta hade varit att helt enkelt inte nämna homosexuella) och Danmarks politik har länge varit präglad av Dansk Folkepartis rasism, deras motsvarighet till Sd, något TS också påpekar


   
SvaraCitera
reben

större chans man kollar på reklamen om den handlar om sex folk gillar sex knappast lika många som hade kollat om den handlade mer om familjeplanering elr lika många hade ej reagerat. sen att danmark är en jävla håla som bara vill stoppa invandring och att jag omöjligt kan ta filmen seriöst o känns tveksamt va den kmr förändra e väl en annan sak


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:
"Det är märkligt hur mycket sådant här får folk att sätta likhetstecken
mellan sex och avel". Ska de uppmuntra folk att skaffa barn är det väl
knappast sex de ska göra reklam för, för det har danskarna redan, utan
snarare barn.

Blir du lika förvånad över att sambandet mat / hunger? För det kan trots allt stillas med dropp, du behöver inte äta något.

Mer
rekreationellt sex kommer att leda till att fler barn föds. Folk kommer
att ta mer risker eller släppa på tyglarna. Preventivmedlens intåg har
förvisso satt startpunkten för reproduktion långt ifrån den naturliga
vägen, men det är ingen tokig idé att tro att mer sex kommer att leda
till fler födslar.

Det är ju inte som att alla barn redan idag
är planerade. De allra flesta jag känner lever i familjer vars barnskara
huvudsakligen kommit till oplanerat. Även jag var oplanerad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kronotomi: Vidrigt, världen är redan överbefolkad men vill ni få hit katastrofen tidigare så kör hårt, misantropjävlar

Snarare borde vi systematiskt avliva dem som redan finns, tills vi kommer ner till hållbara nivåer

Stå och lipa på tredje världen då. Västvärldens befolkningsökning är liten och på sina håll stagnerande. Danmark och övriga länder har den i varje fall under kontroll, till skillnad från andra nämnda exempel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Weeaboo: Stå och lipa på tredje världen då. Västvärldens befolkningsökning är liten och på sina håll stagnerande. Danmark och övriga länder har den i varje fall under kontroll, till skillnad från andra nämnda exempel.

Ja tredje världen är väldigt överfull, men det innebär inte att det är vettigt att öka nativiteten i de länder som inte är överbefolkade


   
SvaraCitera
mynona

Weeaboo: Blir du lika förvånad över att sambandet mat / hunger? För det kan trots allt stillas med dropp, du behöver inte äta något.

Jämförelsen fungerar inte: det är mer njutbart att avla genom sex, javisst, men man kommer ändå inte ha sex i syfte att avla om man inte vill ha barn, då tar man hellre sexet utan barn: ergo, mer sex leder inte till mer barn. 

Weeaboo: Mer rekreationellt sex kommer att leda till att fler barn föds. Folk kommer att ta mer risker eller släppa på tyglarna. Preventivmedlens intåg har förvisso satt startpunkten för reproduktion långt ifrån den naturliga vägen, men det är ingen tokig idé att tro att mer sex kommer att leda till fler födslar.

Det är ju inte som att alla barn redan idag är planerade. De allra flesta jag känner lever i familjer vars barnskara huvudsakligen kommit till oplanerat. Även jag var oplanerad.

Behåller man ett oplanerat barn vill man ha barn även om det inte var planerat. Viljan att ha barn finns alltså där, och det är viljan att ha barn som är viktig och inte huruvida det är planerat eller oplanerat. Graviditeter pga slarv under sex är betydligt vanligare än att folk som inte vill ha barn föder dem efter att ha blivit gravida genom slarv. Tonårsaborterna efter fyllesex är högre än födslarna efter fyllesex. Så nej, rekreationellt sex kommer inte att leda till mer födslar. Jag tvivlar på att danskarna avstår från sex i nuläget, Danmark är inte känt som ett sexuellt Dygdens näste. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

orka mer danskar


   
SvaraCitera

dagens wtf


   
SvaraCitera

Hoppas det kommer en "Do it for Sweden" snart. SD kan ju göra en inför valet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sheriffen: Hoppas det kommer en "Do it for Sweden" snart.

Finns redan.


   
SvaraCitera