Aviseringar
Rensa alla

Ny elbas, vilken?


Ämnesstartare

Yo UM, har en fråga som jag hoppas att någon här skulle kunna svara på. 🙂

Det är såhär att jag har spelat elbas ungefär i tre till fyra år nu och har hela den här tiden spelat på en Ibanez GRS 100, alltså en nybörjarbas. Nu är det så att jag tycker att det är på tiden att jag uppgraderar mig lite intrumentmässigt, så vad bör jag skaffa? Jag söker ingen ny nybörjarbas, utan något mer avancerat, helst något all-around så att man kan lira med fingrar och plektrum såväl som att experimentera med slap & pop. Prislappen? Den bör väl inte ligga på mer än 7000 kr. Finns något sådant? 🙂 Brukar alltid finnas pärlor i de "lägre" prisklasserna inom allt, så jag hoppas detta gäller basgitarrer också.


   
Citera
Ämnesstartare

Fender P-bas är alltid prisvärda. Gå till en musikaffär, provspela de som känns intressant och rådfråga personalen.


   
SvaraCitera
Noak_

http://www.thomann.de/se/harley_benton_hbb400tbk_ebass.htm
Finns med 5 och 6 strängar också, även fretless.


   
SvaraCitera

Någon Warwick Rockbass kanske?


   
SvaraCitera

Ibanez har grejer för 7 papp som är riktigt bra.

Det du borde göra såklart är att du går till en affär och TESTAR alla instrument du får för dig.

Jag spelade förr en Yamaha BB414, sen så gick jag till musikbörsen fast besluten att köpa Ibanez SR5005E.

Jag gick därifrån med en Musicman Stingray istället. Mycket trevligare bas och jag har aldrig ångrat mig.

Hur är detta viktigt för ämnet?

Jo, jag bestämde mig ändå innan köpet att jag skulle testa lite fler basar. Testade Hagström, Sandberg, Fender, Epiphone, Warwick och en massa andra märken.

Ingen utav dem går upp mot en Stingray.

Så testa och testa och testa och testa. Basen hittar dig, tänk lite Harry Potter-stuket.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera