Aviseringar
Rensa alla

Ny fildelningslag april?


Ämnesstartare

Tyckte jag hörde nått på tv, är det nått på G?

Blir det rätt denna gång eller har dom lyckats formulera det på nåt fint sätt?


   
Citera
Ämnesetiketter

Tror de tog bort den retroaktiva delen av lagen, alltså att man inte ska kunna fällas för saker man gjort innan lagen träder i kraft, alltså april [bigsmile]
Om skivbolagen fortfarande har rätt att kräva telekombolagen på ip-adresser vet jag inte...


   
SvaraCitera

Jag hörde en snabbis på tv:n att de inte letar efter fildelare. Den är bara till för att skrämmas.
Men han kanske lurades.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hehe undra om det blir en topp i mars, eller om allt bara fortsätter som vanligt


   
SvaraCitera

aroon:

allt bara fortsätter som vanligt


   
SvaraCitera

Så som jag har förstått det så kommer upphovsmännen (filmbolag, skivbolag etc) kunna få gå till domstolen med ett IP-nummer (person?) utan att först behöva göra en polisanmälan. Men innan de ens kommer till domstolen så kommer de skicka ut "hotbrev" där de kräver den som står bakom IP-nummret på stora summor pengar, vilket är helt galet. Om man inte betalar så tar dom vidare saken till domstol och där blir man antagligen dömd till minst samma skadestånd + att man måste betala rättegångskostnaderna för skiv/filmbolaget... Typ?


   
SvaraCitera

NallizZ:

står bakom IP-nummret på stora summor pengar, vilket är helt galet. Om man inte betalar så tar dom vidare saken till domstol och där blir man antagligen dömd till minst samma skadestånd + att man måste betala rättegångskostnaderna för skiv/filmbolaget..

men fifan, neeeej. så får det inte bli. [sad]


   
SvaraCitera

Harpyja:

Men han kanske lurades.

Ja, vad jag förstått har de sagt liknande saker inför samma lagändringar i andra länder, och där har det slutat med 16-åringar som får skadeståndssummor de inte kan arbeta av inom femton livstider, typ.

Företagen kommer få mer rättigheter än polisen att hämta ut IP-nummer och liknande. Vad jag undrar är, varför ska företagen ha en gräddfil framför vanliga medborgare? Varför får företagen kräva IP-adresser när privatpersoner inte får?


   
SvaraCitera

Kramnet skickar redan ut hotbrev, har dom gjort i många år.


   
SvaraCitera

xKiTTiEHx:

men fifan, neeeej. så får det inte bli.

Det suger [chocked]

aristoteles:

Kramnet skickar redan ut hotbrev, har dom gjort i många år

Coolt, inte i så stor utsträckning va? Hade för mig att det bara är typ 10 pers i sverige som åkt dit rejält för fildelning.. Fel?


   
SvaraCitera

Bah, så idiotisk lag egentligen. Man får anpassa sig, fildelning bidrar oerhört mycket till distribution vilket i sin tur resulterar i att fler band får uppmärksamhet av både små skivbolag + större skivbolag. (gigs, festivaler, köpa skivor)

Om de ska börja jaga 2 miljoner piratkopierare så kan ju bredbandsbolagen säga hej då till sina 2mbit+ internetuppkopplingar.

Förresten, ovanligt att folk som Per Gessle och Eva Dahlgren (?) stödjer lagen, de får ju fan inte sålt någonting ändå.


   
SvaraCitera

Tickstart:

Tror de tog bort den retroaktiva delen av lagen, alltså att man inte ska kunna fällas för saker man gjort innan lagen träder i kraft, alltså april [bigsmile]
Om skivbolagen fortfarande har rätt att kräva telekombolagen på ip-adresser vet jag inte...

Va? Ändrade de så att man kan bli fälld för det man har gjort innan eller så att man inte kan bli det?


   
SvaraCitera

z i n:

Ändrade de så att man kan bli fälld för det man har gjort innan eller så att man inte kan bli det?

Oj, slarvigt av mig..
Alltså, nu ska man inte kunna fällas för gammal ost.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SWEEET:

Förresten, ovanligt att folk som Per Gessle och Eva Dahlgren (?) stödjer lagen, de får ju fan inte sålt någonting ändå.

Hahah xD


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2028533.svd

Är det Ipred lagen det handlar om, fast jag är mer än 10 dagar efter 🙁


   
SvaraCitera