Aviseringar
Rensa alla

Ny forskning på könsskillnader


Elisabet11:
Men det är just det handlar om att låta människor vara individer och inte säga killar ska vara så och tjejer så, oavsett om det blir skillnader eller inte

Är det någon som har sagt det? Den här tråden handlar snarare om orsakerna till de generella skillnader som trots allt uppkommer än att någon säger att alla är på ett visst sätt.


   
SvaraCitera

Elisabet11:
Jag är iallafall bra på matte, men det ska ju inte tjejer vara enligt sånt.
Därför hatar jag det.
Det är alltid viktigare med individer än att säga "tjejer är så o killar är så" vilket är en grov generalisering.

Det handlar inte om att alla män är bättre på matte eller visa versa.
Det är snarare så att män oftare är bättre på sånt en vad kvinnor är.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej det brukar handla mer om att säga till tjejer "kom ihåg att ni är tjejer ni ska inte vara ex. bra på matte" och kom ihåg ni killar ni ska inte vara omtänksamma och ha känslor.
Vilket verkligen hindrar från människor att utveckla vissa egenskaper som kan gynna dem själva


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är vad man använder sån forskning till.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rbb: Skillnaden här är att ena gruppen forskare BEVISAR skillnader mellan manliga och kvinnliga hjärnor, medan genusforskarna TROR att skillnaderna uppkommer pga sociala normer (för att man vill tro det).

Nej, båda teorier bygger på forskning. Till exempel fenomenet om självuppfyllande profetior är väldokumenterat och kallas för stereotyphot, vilket innebär att ifall man får höra att man ska prestera sämre i något gör man det också.


   
SvaraCitera

Elisabet11

Så man ska inte forska i vissa grejer och leva i okunskap så att du inte blir kränkt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

I artikeln så kändes det spontant som att "social konstruktion"-gänget hade betydligt mindre underlag än "biologiska skillnader"-gänget. Men som med den flesta forskningen lär det väl finnas bevis på båda sidor.

Ska se programmet iallafall.


   
SvaraCitera

Elisabet11:
Nej det brukar handla mer om att säga till tjejer "kom ihåg att ni är tjejer ni ska inte vara ex. bra på matte" och kom ihåg ni killar ni ska inte vara omtänksamma och ha känslor.
Vilket verkligen hindrar från människor att utveckla vissa egenskaper som kan gynna dem själva

Jag har då aldrig märkt någonting av detta, utöver att man möjligtvis kan få en subtil känsla om det. En viss gnutta fördomar kommer alltid att existera, men det är enbart i extremfall i dagens Sverige som de är så tydliga. Visserligen kan jag inte svara för dina upplevelser, men om du verkligen inte håller med skulle jag vilja veta mer om varför det är så stor skillnad mellan våra sätt att se på dagens samhälle.

Jag som kille har till exempel knappt upplevt att jag haft svårt att visa känslor på grund av sociala förväntningar. Generellt sett så är det snarare tvärtom, att jag som person har haft svårt att visa känslor och att min omgivning har velat att jag ska vara mer öppen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

presidente: nej handlar mer om hur man använder det man kommit fram till och vilka slutsatser man drar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ruttenfisk: Konstigt inte du har det men jag har märkt massa sånt.
Det var förresten bara ett exempel behöver inte vara just visa känslor som har svårt för.

Jag tycker iallafall det är helt fel att använda en sånt forksningsmaterial till att försöka få människor att bli mer könsstereotypa, istället för vara sig själva hur kul ni än tycker det är
Det är liksom ingen invändning mot att låta människor vara individer


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Nej, båda teorier bygger på forskning. Till exempel fenomenet om självuppfyllande profetior är väldokumenterat och kallas för stereotyphot, vilket innebär att ifall man får höra att man ska prestera sämre i något gör man det också.

Fast vem i dagens svenska skola säger till tjejer att de är sämre på matte? Och jag tror inte föräldrarna säger det heller om man säger så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rbb: Fast vem i dagens svenska skola säger till tjejer att de är sämre på matte? Och jag tror inte föräldrarna säger det heller om man säger så.

A: Presterar tjejer sämre i matte i den svenska skolan? Mig veterligen har de bättre i betyg gällande typ allt.
B: Testet de gjorde i anledning av artikeln byggde ju på en uppfattning om stereotypa skillnader.


   
SvaraCitera

Elisabet11:
Ruttenfisk: Konstigt inte du har det men jag har märkt massa sånt.
Det var förresten bara ett exempel behöver inte vara just visa känslor som har svårt för.

Jag tycker iallafall det är helt fel att använda en sånt forksningsmaterial till att försöka få människor att bli mer könsstereotypa, istället för vara sig själva hur kul ni än tycker det är
Det är liksom ingen invändning mot att låta människor vara individer

Kan du ge några konkreta exempel? Är det något uttalat eller är det bara "en känsla du får"?

Sen kan det också vara värt att påpeka att jag trots allt kommer från en familj med (för) mycket individuell frihet och inga "påtvingade könsnormer". Självklart påverkar det min syn på saken. 

Däremot tycker jag verkligen inte att man ska begränsa forskningen enligt vår etik, då skulle man aldrig kunna få nya synvinklar på saker och ting.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

likhetsfeminismen är så jävla vederlagd men folk går runt och tror den i blind övertygelse, som vålnader, spöken från en gammal världsbild. coolt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

en viktig grej (som jag tjatat om innan) är att det inte finns sociala konstruktioner-gänget och biologiska skillnader-gänget. det som finns är "bara sociala konstruktioner"-gänget samt "både och"-gänget. det är en ytterst försumbar del av populationen som tror att alla detaljer i könsrollerna är biologiskt kodade. däremot är det socialkonstruktivistisk standard att anta att inga skillnader är biologiskt kodade. debatten står mellan två läger varav det ena representerar vetenskap, holism och förnuft, det andra vidskepelse, deuskomplex och panikslagen moralism.

socialkonstruktivister medger visserligen oftast att det förmodligen finns biologiska skillnader, men endast svepande hypotetiskt. när man spekulerar kring någon konkret skillnad är de alltid kategoriskt negativa, hur evolutionsteoretiskt och empiriskt välgrundad den än är. det kan finnas någon skillnad... men inte den. och inte den. och inte den.


   
SvaraCitera