Aviseringar
Rensa alla

Ny generation - Skolmission?


Ämnesstartare

Har just lyssnat på ett radioprogram om rörelsen "Ny generation". Tycker den är lite läskig, men aldrig sett den i min skola. Någon som har erfarenheter på sin skola eller sitt gymnasium om denna religösa rörelse? Det rör sig om extremform av kristendom. Vad tycker ni om denna rörelse? Ska man få missionera i skolorna?

Radioprogrammet Kaliber i P1 20 Maj 2010:

Del I här!

Del II här!

Del III här!


   
Citera
Ämnesstartare

Warja:

Ska man få missionera i skolorna?

[n]


   
SvaraCitera

Warja:

Ska man få missionera i skolorna?

Nej. Religiösa och politiska grupper ska hållas borta från skolorna!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Warja:

Ska man få missionera i skolorna?

Nej, det tycker jag inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Personligen tycker jag denna inriktning med kristendom är farlig. Ni får lyssna på programmet. "Ny generation" kommer från Pingstkyrkan och predikar att Jesus väg är den enda vägen vilket gör att barn och ungdomar ur andra trosinriktningar känner sig kränkta. Lyssna på programmet tycker jag!

Programmet säger även att elever ska få insyn i alla delar av samhället och alla trosinriktningar så jag tycker det kan vara okej att vissa sig i skolorna vilket de gör. Svenska kyrkan annonserade på min skola angående konfirmation och de blev inga protester om det. Prosterterna här ifrån kommer p.g.a. att de för en sån aggresiv mission. De ger bort biblar. Sätter ut "dassbiblar" på toaletterna. Barnen samlas runt skoltoaletterna för att be och de för in sina religösa budskap i vanliga händelser i skolan t.ex. traditonsmässiga luciafiranden och konserter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Warja:

Det rör sig om extremform av kristendom.

Tycker du ska läsa vad de skrev på sin hemsida om vad Kaliber sa istället för att köpa det Kaliber säger rakt av.
Extremt är det knappast 😛 iaf inte i mina ögon (jag är f.d kristen och har varit med i NG osv)

NG's hemsida
Lite längre ner står det "Media pratar ny generation. vi kommenterar"
tryck där (fanns ingen direktlänk)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Warja:

Någon som har erfarenheter på sin skola eller sitt gymnasium om denna religösa rörelse?

Ja, de fanns på mitt gymnasium.

Warja:

Det rör sig om extremform av kristendom.

Äh, de delade ut bullar ibland och det var allt. De hade typ fem st medlemmar på skolan. [zzz] Och innan påsk tejpade de klubbor på alla skåp och satte små lappar i stil med "Jesus älskar dig". Var sött tyckte jag [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xsaosinx:

Äh, de delade ut bullar ibland och det var allt. De hade typ fem st medlemmar på skolan. Och innan påsk tejpade de klubbor på alla skåp och satte små lappar i stil med "Jesus älskar dig". Var sött tyckte jag

Ja det är va de vill att du ska tro. Pingstkyrkan är farlig och vill värva medlemar med detta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Warja:

Ska man få missionera i skolorna?

Nej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Warja:

Ja det är va de vill att du ska tro. Pingstkyrkan är farlig och vill värva medlemar med detta.

Då jag och mina kompisar spred ateismens lovord på vår skola tror jag inte att det fanns en överhängande risk för detta [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Warja:

Ja det är va de vill att du ska tro. Pingstkyrkan är farlig och vill värva medlemar med detta.

Hur tror du man värver medlemmar bäst öht?
Genom att bara snacka med dem eller hänvisa till hemsida/klubblokal eller genom att bjuda på saker och samtala under tiden? ;D
sen är den metoden inte den mest effektiva, det med att dela ut bullar och liknande, inte särskilt stor procent som blir kristen.
Det är just att skapa relationer med folk, bjuda med till kyrkan och sen be och be och be tills dem blir kristna som det väl händer något.
Vilket inte händer så ofta 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Crypto:

Det är just att skapa relationer med folk, bjuda med till kyrkan och sen be och be och be tills dem blir kristna som det väl händer något.

Men lyssna på radioprogrammet människor! Väldigt intressant. De säger ju att Jesus är den enda vägen till ungdomar och barn mellan 10 och upp mot gymnasieåldern. Jag tycker sånt är läskigt. [censur]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Warja:

Men lyssna på radioprogrammet människor!

Det är vinklat o vill få NG att framstå som hemska fast de inte är det ;P
sen är det högstadiet o uppåt som gäller, mellanstadiet har man inte missionerat i vad jag vet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är inte Ny generation av samma skrot och korn som Livets Ord? Tror jag kanske hörde det där programmet när det gick.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hugrmunr:

Är inte Ny generation av samma skrot och korn som Livets Ord? Tror jag kanske hörde det där programmet när det gick.

Svårt att säga. De nämde ju Livets ord. Tydligen hade den pastorn publiserat krönikor på Ny Generations hemsida. Livets ord bröts ju sig ur Pingst för de ville vara mer extrema.


   
SvaraCitera