Aviseringar
Rensa alla

Ny generation - Skolmission?


Ämnesstartare

Warja:

Tydligen hade den pastorn publiserat krönikor på Ny Generations hemsida.

Ulf Ekman? Sen är den där Joakim Lundqvist med i en hel del LO-prylar. Hursomhelst verkar det vara smuts de sprider. Fundamentalism, tungotal, hot om helvete, healing (eller vad fan det nu kallas med kristen vokabulär).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hugrmunr:

Är inte Ny generation av samma skrot och korn som Livets Ord?

Lundqvist är med i livets ord ja, men NG är inte någon LO organisation direkt utan det är alla samfund som vill vara med och det är alla möjliga i Sverige, dock främst frikyrkor, och kanske främst Pingst och LO i dem städerna där det finns ;D


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Crypto:

främst Pingst och LO i dem städerna där det finns ;D

Det innebär ju att NG = del av LO, i praktiken. [ops]


   
SvaraCitera

De fanns på min grundskola, var inte så många i skolan som var med där. De satt för de mesta nere i skolans källare och diskuterade kristendomen tror jag.


   
SvaraCitera

Så, nu ska vi reda ut lite missförstånd här tycker jag.

Ny Generation (NG) är en organisation som står utanför alla samfund. De menar på att så länge man bekänner sig till den Apostoliska trosbekännelsen så är man välkommen att bli medlem. Organisationens ordförande (grundare?) är Joakim Lindström som jag tror är Ungdomspastor i Livets Ord.
Ny Generation jobbar för att ge kristna skolelever rätten att sprida sin tro på sin skola (Motto: Min skola, mitt ansvar.) och är som en stor knytpunkt där man kan registrera sin skolgrupp och få lite hjälp, stöd och tips från NG.

Nu till lite konkretare frågor.

Warja:

Det rör sig om extremform av kristendom.

Kalla kristendomen extrem om du vill (allt är relativt) men de flesta skolgrupperna gör inte mer "extrema saker" än att dela ut bullar, sätta upp positiva och bibliska budskap samt be för sin skola.

Warja:

"Ny generation" kommer från Pingstkyrkan och predikar att Jesus väg är den enda vägen vilket gör att barn och ungdomar ur andra trosinriktningar känner sig kränkta.

Fel. NG står utanför alla samfund och att säga att ett särskilt samfund försöker dra medlemmar är fel. Att Jesus är enda vägen är dock överensstämmande med kristendomen.

Warja:

Ja det är va de vill att du ska tro. Pingstkyrkan är farlig och vill värva medlemar med detta.

Se ovan.

Warja:

Ska man få missionera i skolorna?

Ja. Man bör även tillåta alla andra religiösa och politiska grupper tillträde. Antingen stänger man ute ALLA eller så får ALLA komma in (barnkalasprincipen).

Ps. Hej Marko.


   
SvaraCitera

ClMough:

sätta upp positiva och bibliska budskap samt be för sin skola.

Kommer du ihåg vilket rabalder det blev när humanisterna "satte upp små budskap"? (Gud finns nog inte-kampanjen) Har för mig att det, allt skämt åtsido, tog hus i helvete inom Sveriges olika kyrkor p.g.a. den kampanjen. Det kallades "Extremt provokation" och i vissa fall "Hatpropaganda". Den ynka meningen, Gud finns nog inte.

Man kan ju leva som man lär, eller i alla fall lära som man lever.

ClMough:

Ja. Man bör även tillåta alla andra religiösa och politiska grupper tillträde. Antingen stänger man ute ALLA eller så får ALLA komma in (barnkalasprincipen).

Eller så kan man släppa in dem som inte lär ut irrläror ...? Logiskt, ur min synvinkel.


   
SvaraCitera

Lambda89:

Kommer du ihåg vilket rabalder det blev när humanisterna "satte upp små budskap"?

Faktiskt inte, när skedde detta?

Lambda89:

Eller så kan man släppa in dem som inte lär ut irrläror ...? Logiskt, ur min synvinkel.

Men då är det DU som subjektivt väljer ut vilka som "passar in i din bild" och det är just det jag vill avslå. Allt eller inget. Humanisterna får gärna komma dit för mig, kan bli intressanta diskussioner!


   
SvaraCitera

ClMough:

Faktiskt inte, när skedde detta?

Du bor inte i en storstad, antar jag? Det var *ganska* svårt att missa här i Göteborg.

ClMough:

Men då är det DU som subjektivt väljer ut vilka som "passar in i din bild" och det är just det jag vill avslå.

Nej, jag väljer inte subjektivt vad som utifrån vår verklighet går att bevisa. ... såatte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Warja:

Någon som har erfarenheter på sin skola eller sitt gymnasium om denna religösa rörelse?

Mjo, har funnits på alla mina skolor..

Warja:

Vad tycker ni om denna rörelse? Ska man få missionera i skolorna?

Eftersom att det inte är tvång på att joina den, så bryr jag mig inte. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ClMough:

Ps. Hej Marko.

Hej Erik [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Undra om vår kristna skolgrupp tillhörde NG. De var ganska dryga, försökte muta folk med godis/kakor och delade ut biblar i julklapp [mad]


   
SvaraCitera

Lambda89:

Du bor inte i en storstad, antar jag? Det var *ganska* svårt att missa här i Göteborg.

Dryga 50 000 pers, men jag antar att den hä(n)delsen ([wink]) gick mig förbi.

Lambda89:

Nej, jag väljer inte subjektivt vad som utifrån vår verklighet går att bevisa. ... såatte.

Öööh, va? (En omformulering tack)


   
SvaraCitera

ClMough:

Dryga 50 000 pers, men jag antar att den hä(n)delsen () gick mig förbi.

Antar att det kördes mest i storstäderna då ...

http://www.google.se/images?hl=sv&source=imghp&q=gud+finns+nog+inte&gbv=2&aq=f&a...

ClMough:

Öööh, va? (En omformulering tack)

Jag, som person, bestämmer inte subjektivt, vad som är objektivt verkligt. Det som kan upplevas av alla stämmer. Det som man kan hitta genuina bevis för, det kanske stämmer. Det som skrivs i en bok, och sedan antas vara verklighet i 2000 år, har inget sanningsgradsberättigande. D.v.s. är det rimligt att anta att Bibeln är en irrlära, tills ni troende lyckats bevisa motsatsen ... Något som ni ganska ofta och gärna brukar påstå inte går, med motivation: "Man kan inte bevisa Gud, det handlar om tro!". Ganska så spexigt.


   
SvaraCitera

Lambda89:

Antar att det kördes mest i storstäderna då ...

Jo men visst har jag sett t.ex. facebook-gruppen! Dock inget i stan.

Lambda89:

"Man kan inte bevisa Gud, det handlar om tro!". Ganska så spexigt.

Titta, du slår ju huvet på spiken. [wink] Vi behöver inte ens ta en sån här diskussion, vi vet båda vart den leder. Jag är överbevisad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ClMough:

Ny Generation jobbar för att ge kristna skolelever rätten att sprida sin tro på sin skola (Motto: Min skola, mitt ansvar.) och är som en stor knytpunkt där man kan registrera sin skolgrupp och få lite hjälp, stöd och tips från NG.

Läs: för att hjärntvätta ungdomar. Det är ingen slump att man missionerar i skolor. Ungdomar är enkla att påverka och få med i flocken. Skolmission är totalt vidrigt, om man ser det ur det perspektivet.

ClMough:

Fel. NG står utanför alla samfund och att säga att ett särskilt samfund försöker dra medlemmar är fel. Att Jesus är enda vägen är dock överensstämmande med kristendomen.

Joakim Lundqvist är ungdomspastor i Livets Ord. Att man i grund och botten vill locka eleverna till en hart när fundamentalistisk tokstollerörelse, eller något i samma stuk, är allt för uppenbart, och som sagt - vidrigt.


   
SvaraCitera