Aviseringar
Rensa alla

Ny lag i Iran: Dödsstraff för alla som lämnar islam


Ämnesstartare

Sming:

Nåja, vad skulle problemet vara med att den är tagen från en kristen sida?

Ne inget, blev bara förvånad att du läste nyheter därifrån, fast nu hade du väl googlat "dödsstraff islam" antar jag och bara råkat komma över en 2år gammal artikel 🙂


   
SvaraCitera

Crypto:

Ne inget, blev bara förvånad att du läste nyheter därifrån, fast nu hade du väl googlat "dödsstraff islam" antar jag och bara råkat komma över en 2år gammal artikel 🙂

Eller så fick han syn på den här.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hattmakaren:

MEN HALO DE BETYDR INTE ATT ALA SOM E ISLAMER TYKR DE TÄNK OCKSO PO KORSTOGEN

<3

Sming:

Expert på religionsfrihet: Ingenting liknande har hänt förut

Klart det hänt tidigare, det enda nu var att de koordinerade sin praxis 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ClosingTime:

den här.

Precis den var det.

ClosingTime:

Hoppade du över gymnasiet? Beroende, tendens, motiv, ringer det en klocka?

Till skillnad från dig har jag inte blivit så djupt indoktrinerad, jag klarar av att tänka av egen förmåga utan att förlita mig på allt som sägs inom skolans fyra väggar.

Nog att dom har motiv att dra upp denna nyheten till ytan. Men bara för det behöver nyheterna inte vara förvanskade på något sätt och vis.

Crypto:

Ne inget, blev bara förvånad att du läste nyheter därifrån, fast nu hade du väl googlat "dödsstraff islam" antar jag och bara råkat komma över en 2år gammal artikel 🙂

Tog den från Flashback, hämtar det mesta därifrån, samt Newsmill.


   
SvaraCitera

Sming:

jag klarar av att tänka av egen förmåga

Vad sägs om att visa upp en mindre partisk källa då? Hur har detta utvecklat sig, det är trots allt två år sedan?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ClosingTime:

Vad sägs om att visa upp en mindre partisk källa då? Hur har detta utvecklat sig, det är trots allt två år sedan?

Det ställer jag mig väldigt negativ till. Källan jag dragit upp har inte förvanskats på något vis, man har inte ens lagt till en extra knorr på det hela.

Hur det utvecklat sig skulle dock varit intressant, artikeln är ju sedan två år tillbaka trots allt. Jag har faktiskt ingen som helst aning om hur det står till just nu och hur lagen efterföljts.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

Källan jag dragit upp har inte förvanskats på något vis, man har inte ens lagt till en extra knorr på det hela

Hur kan du vara säker på detta?
Tänk på att Dagen lägger fokus på kristna [cute]


   
SvaraCitera

Sming:

Källan jag dragit upp har inte förvanskats på något vis, man har inte ens lagt till en extra knorr på det hela.

Hur vet du det om du inte har någon källa att jämföra med?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

profeten Allah!

[bigsmile][love]

Islam har ju av tradition varit ganska tolerant men i Iranska regeringen brukar man ju ta sig lite "friheter", inget nytt att det är nåt allvarligt fel på de styrande i Teheran.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ClosingTime:

Hur vet du det om du inte har någon källa att jämföra med?

^_^

Artikeln vi läser är en rapport(obs:lägg stor vikt vid det ordet) som är rak igenomgående. Om det hade varit en debattartikel hade jag förstått din skepsis, men nu är det inte det.

dazed_and_confused:

Islam har ju av tradition varit ganska tolerant

När och vart har Islam varit en tolerant religion?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

När och vart har Islam varit en tolerant religion?

Det är främst på senare år som islam har börjat anta extremare och intoleranta former på allvar.

En muslim tror på det Gudomliga ursprunget av alla stora religioner i världen till skillnad från tex en kristen som är uppfostrad att tro att dennes tro är den enda sanna tron osv.

Inte för att jag på nåt sätt är för någon religion överhuvudtaget men jag känner att jag behöver upplysa lite.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

eller håna profeten Allah!

fail


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

Det är främst på senare år som islam har börjat anta extremare och intoleranta former på allvar.

Islam har aldrig varit en tolerant religion, den var våldsam och intolerant redan när den kom, och sådan har den fortsatt att vara i stora delar av mellanöstern (och övriga världen med för den delen)

dazed_and_confused:

En muslim tror på det Gudomliga ursprunget av alla stora religioner i världen

Gudomliga ursprunget av alla stora religioner?

Detta kan vara den bästa skit jag någonsin läst på UM. Helt ärligt, jag är fullkomligt mållös. av vilken orsak frågade jag dig nu igen? nä.. skit i den, i rest my case.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

Islam har aldrig varit en tolerant religion, den var våldsam och intolerant redan när den kom, och sådan har den fortsatt att vara i stora delar av mellanöstern (och övriga världen med för den delen)

Jo bland annat så flydde många judar förr förföljelserna i Europa och bosatte sig sedan i det toleranta Osmanska riket där dem var fria från förföljelser.

Sming:

Gudomliga ursprunget av alla stora religioner?

Detta kan vara den bästa skit jag någonsin läst på UM. Helt ärligt, jag är fullkomligt mållös. av vilken orsak frågade jag dig nu igen? nä.. skit i den, i rest my case.

Jo så är det, att islam sen är en religion och likt alla andra religioner misstolkas och förvrids för att passa diverse diffusa agendor är en annan sak. Men det ligger i religioners natur att vara medel för social kontroll och alibin för tvivelaktiga handlingar ta tex George W Bush som sa sig vara utvald av Gud och som bekant lämnade efter sig ett blodigt CV, eller varför inte vår egen Gustav II Adolf som för att rädda protestantismen "råkade" lägga under sig stora delar av norra Tyskland.


   
SvaraCitera

Sming:

Artikeln vi läser är en rapport(obs:lägg stor vikt vid det ordet) som är rak igenomgående. Om det hade varit en debattartikel hade jag förstått din skepsis, men nu är det inte det.

Dock är det värt att poängtera att ingen annan media tog upp ämnet, det enda som nämnts är SR:s artikel om lagförslaget. En rapport behöver inte vara sann för att den är nedskriven, håller du inte med?

Påpekas bör även att det nog inte finns så många som vill påstå att Iran är ett fritt land eller att liknande lagar är otänkbara. Diskussionsunderlaget för tråden har jag inte riktigt förstått än.


   
SvaraCitera