Forumet - Ny låt, kritik tack!

Ny låt, kritik tack!

180 0 28
Hejsan, tänkte lägga ut ett smakprov på en låt jag håller på att arbeta med, har tänkt mig en ganska smutsig dubstep låt.
När jag började arbeta med låten hoppade jag direkt in och gjorde själva "efter droppet" om man så vill kalla det, låten har ingen inledning dvs. Ni förstår nog vad jag menar.

Söker konstruktiv kritik.

Även, vad tycker ni om dubstep och vilken slags dubstep tycker ni om?

Spana också in:

Carl Sagan:

Jag har tänkt att göra en inledning med en fin melodi, själv klart lite tillägg med bas, och lite andra hjälpmedel. Du kan tänka dig något sånt här:

Okej, ja, det kan behövas mer tyngd i melodin. Just nu var det lite intetsägande.
Något som fångar lyssnaren, något som får en att minnas melodin.

Carl Sagan:

Men självklart kommer jag ej nå den nivån av awesomeness.

Kämpa på bara.
Carl Sagan:

Söker konstruktiv kritik.

asså, jag är inte så förtjust i dubstep, men det där kan bli något bra.
tänker mig om du gör "oljuden" mer utan "röster", svårt att förklara, men äsch...
kanske använda dig av samplingar

även om jag inte lyssnar på någon dubstep så skulle det kunna utvecklas lite åt det här hållet tycker jag

för övrigt sjukt bra låt.

Carl Sagan:

Du kan tänka dig något sånt här:

nejnejnej fyfan
Lyssnar inte så mycket på dubstep, men lite då och då, men detta är vad jag tycker:
För det första är det svårt att avgöra på en så kort snutt. Hinner ju inte utvecklas något så att säga.
För det andra fann jag den där ljusaste slingan mer jobbig än skön. Föredrar mer långsamma, utdragna grejer.

I övrigt vet jag inte riktigt vad jag ska säga. Gör den lite mer lättillgänglig och lägg ut mer, det här var alldeles för lite för att bedömma på.
Carl Sagan:

Då får jag fråga varför är han dålig och hur kan du kalla det popmusik?

Tänker använda Wikipedias definition av pop för den är rätt bra:

Pop music (a term that originally derives from an abbreviation of "popular") is usually understood to be commercially recorded music, often oriented towards a youth market, usually consisting of relatively short, simple songs utilizing technological innovations to produce new variations on existing themes.

Uppenbarligen är musiken inspelad för kommersiella syften (på ett eller annat sätt) vilket kan ses genom hur Skrillex väljer att profilera sig själv (deadmau5 skivbolag t.ex). Musiken riktar sig till en typisk storkonsumerande grupp, 18-34 år, som i det här fallet också ofta tillhör hipsterkulturen (en subkultur med kraftig anknytning till medelklasskonsumism). Slutligen så är musiken inte nyskapande utan tar istället de element som har varit populära bland dubstep-publiken de senaste tio åren och använder dem för att skapa marknadsanpassad dubstep (det är det som gör att jag tycker att han är dålig).

Och ja, jag vet att det är en "skillnad" mellan popmusik och populärmusik men jag tycker det är löjligt och väljer således att klassificera detta som popmusik. Notera att det inte bara är Skrillex som är pop utan även väldigt mycket musik inom House/Klubb-scenen.
Literatus:

kommersiella syften

Jovisst... Kan ju säga såhär, av skrillex egna ord
"I've not even have the chance to sellout, it's my first official EP and people call me a sellout. That's really funny because I put an EP on beatport, and i sit back. I made it in my home on a laptop, with a headphone jack and some blown speakers. So i put i online on beatport with mousetrap and i sat back. I didn't do anything else but create music and people call me a sellout..."

Och btw, varför han är med i mousetrap är för att han och deadmau5 har varit vänner sedan länge.

Även, att han "väljer" dubstep, och de element som har varit populära är ej sant då han gör väldigt olika sorters musik, han är F.d sångade i From First To Last, solo karriär som Sonny Moore, och nu skrillex. Och med skrillex tycker inte jag man kan klassificera ens nära hälften av hans låtar som dubstep då han använder sig av otroligt många genrer.

Säg någon artist som gör liknade musik? Tror inte det är många.

Skulle vilja säga att du är troligt fördomsfull.