Aviseringar
Rensa alla

Ny låt, kritik tack!


intressanta ljud, skönt gung, bygg vidare!


   
SvaraCitera

Fungerar som bas för en låt, behöver dock bli mycket mer intressant. Personligen tycker jag att du ska göra den mer skitig, lite fuzz är aldrig fel.

Skillex är f.ö. dålig och producerar enbart popmusik. Detta är fina grejer:

[cool]


   
SvaraCitera

Lyssnar inte så mycket på dubstep, men lite då och då, men detta är vad jag tycker:
För det första är det svårt att avgöra på en så kort snutt. Hinner ju inte utvecklas något så att säga.
För det andra fann jag den där ljusaste slingan mer jobbig än skön. Föredrar mer långsamma, utdragna grejer.

I övrigt vet jag inte riktigt vad jag ska säga. Gör den lite mer lättillgänglig och lägg ut mer, det här var alldeles för lite för att bedömma på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Literatus:

Fungerar som bas för en låt, behöver dock bli mycket mer intressant. Personligen tycker jag att du ska göra den mer skitig, lite fuzz är aldrig fel.

Okej.

Literatus:

Skillex är f.ö. dålig och producerar enbart popmusik.

Då får jag fråga varför är han dålig och hur kan du kalla det popmusik?


   
SvaraCitera

Carl Sagan:

Då får jag fråga varför är han dålig och hur kan du kalla det popmusik?

Tänker använda Wikipedias definition av pop för den är rätt bra:

Pop music (a term that originally derives from an abbreviation of "popular") is usually understood to be commercially recorded music, often oriented towards a youth market, usually consisting of relatively short, simple songs utilizing technological innovations to produce new variations on existing themes.

Uppenbarligen är musiken inspelad för kommersiella syften (på ett eller annat sätt) vilket kan ses genom hur Skrillex väljer att profilera sig själv (deadmau5 skivbolag t.ex). Musiken riktar sig till en typisk storkonsumerande grupp, 18-34 år, som i det här fallet också ofta tillhör hipsterkulturen (en subkultur med kraftig anknytning till medelklasskonsumism). Slutligen så är musiken inte nyskapande utan tar istället de element som har varit populära bland dubstep-publiken de senaste tio åren och använder dem för att skapa marknadsanpassad dubstep (det är det som gör att jag tycker att han är dålig).

Och ja, jag vet att det är en "skillnad" mellan popmusik och populärmusik men jag tycker det är löjligt och väljer således att klassificera detta som popmusik. Notera att det inte bara är Skrillex som är pop utan även väldigt mycket musik inom House/Klubb-scenen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Literatus:

kommersiella syften

Jovisst... Kan ju säga såhär, av skrillex egna ord
"I've not even have the chance to sellout, it's my first official EP and people call me a sellout. That's really funny because I put an EP on beatport, and i sit back. I made it in my home on a laptop, with a headphone jack and some blown speakers. So i put i online on beatport with mousetrap and i sat back. I didn't do anything else but create music and people call me a sellout..."

Och btw, varför han är med i mousetrap är för att han och deadmau5 har varit vänner sedan länge.

Även, att han "väljer" dubstep, och de element som har varit populära är ej sant då han gör väldigt olika sorters musik, han är F.d sångade i From First To Last, solo karriär som Sonny Moore, och nu skrillex. Och med skrillex tycker inte jag man kan klassificera ens nära hälften av hans låtar som dubstep då han använder sig av otroligt många genrer.

Säg någon artist som gör liknade musik? Tror inte det är många.

Skulle vilja säga att du är troligt fördomsfull.


   
SvaraCitera

Carl Sagan:

skrillex egna ord

Irrelevant. Artister, och speciellt DJ:s, tjänar inte pengar på att sälja musik. De tjänar pengar på spelningar.

Carl Sagan:

Säg någon artist som gör liknade musik? Tror inte det är många.

Irrelevant. Spice Girls-konceptet var väldigt unikt när det kom, dock hindrade det inte dem från att vara pop.

Carl Sagan:

då han gör väldigt olika sorters musik,

Jag ber om ursäkt. Han gör marknadsanpassad elektronisk musik.

Carl Sagan:

Skulle vilja säga att du är troligt fördomsfull.

Antagligen ja. Det största problemet med denna diskussion är dock att du tar popmusik som någonting väldigt negativt. Jag sade att han var dålig och det kan debatteras fram och tillbaka hur mycket som helst efter som det är subjektivt. Men jag sade inte att det var för att han gjorde popmusik, det nämnde jag enbart som ett litet tillägg. Pop kan vara bra på många sätt och vis så det finns egentligen ingen anledning för dig att bli så upprörd över det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Literatus:

Pop kan vara bra på många sätt och vis så det finns egentligen ingen anledning för dig att bli så upprörd över det.

Inte det som gjorde mig upprörd. Utan du säger att han gör musik för kommersiellt syfte.
Reagerade inte på att du sa att det var pop men att du sa att han hade "valt" dubstep" och populära element för att det är marknadsanpassat.
Har det någonsin inträffat dig att det finns människor som gör musik för att dem gillar det?

Btw, att marknadsföringen av hans EP inte var bra är visst relevant då du säger att han gör det i kommersiellt syfte. Då han skulle ha kunnat promota sin egna skiva otroligt mycket mer, vilket ger en större publik.

Literatus:

Irrelevant. Spice Girls-konceptet var väldigt unikt när det kom, dock hindrade det inte dem från att vara pop.

Visst relevant, vem vill egentligen släppa en EP och "hoppas" på att den blir en kommersiell framgång? när målet är att kommersiellt syfte?

Är du någon slags stämpelmaskin eller?

"Im not "cool". I'm a normal person who decided to make music. I never sought out to be anything. I just made songs on my laptop. BUT I appreciate every bit of support you all give me more than you know. Like I said. At this point, my music means more than what it "means to me" It means what it "means to us". Sonny Moore.


   
SvaraCitera

Carl Sagan:

Har det någonsin inträffat dig att det finns människor som gör musik för att dem gillar det?

Har aldrig sagt att han inte gör det. Uppenbarlien så tycker han om väldigt mycket olika sorters musik, har blivit inspirerad och sedan valt ut det han tycker mest om. Tanken bakom det hela var antagligen inte "jag vill bli populär" men det var det som hände. Ergo, han har valt ut populära element och kombinerat det till sin musik. Sedan att det inte var hans intention att göra popmusik är irrelevant då det var det som hände är (inte intentionerna som spelar roll).

Carl Sagan:

Då han skulle ha kunnat promota sin egna skiva otroligt mycket mer, vilket ger en större publik.

Ändrar inte det faktum att han vill sälja sin musik. Hans första EP var gratis och när han såg att folk tyckte om hans musik så valde han att ta betalt för nästa.

Carl Sagan:

vem vill egentligen släppa en EP och "hoppas" på att den blir en kommersiell framgång?

Han visste att den andra EP:n skulle sälja.

Carl Sagan:

Är du någon slags stämpelmaskin eller?

Vet inte riktigt vad du menar. Jag sade "pop" och då blåste du upp det till en stor sak. Självklart kan man kategorisera saker, vad är problemet? Jag lägger hans musik i det största musikfacket som finns (förlåt för att jag förstör dess outsider/"hipster"-cred), det är inte en så stor sak.

Carl Sagan:

skrillex citat

Citera inte honom. Det är irrelevant. Som sagt, intentioner spelar ingen roll. Om du är intelligent/intellektuell och vill läsa mer om det kan jag rekommendera:

http://en.wikipedia.org/wiki/What_is_an_Author%3F
http://foucaultblog.wordpress.com/2007/05/29/full-text-of-what-is-an-author/
http://www.lawrence.edu/dept/english/courses/60a/handouts/author.html


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Literatus:

Har aldrig sagt att han inte gör det.

Du skriver klart och tydligt att han har tagit olika element och använder dem för att skapa marknadsanpassad musik.

Literatus:

Slutligen så är musiken inte nyskapande utan tar istället de element som har varit populära bland dubstep-publiken de senaste tio åren och använder dem för att skapa marknadsanpassad dubstep

Tidigare i vår diskussion var det syftet med skrillex musik som gjorde att du inte gillade honom.
Nu tycker du att syftet inte spelar någon roll men att ifall de tjänar pengar på det gör.
Du tycker alltså inte om någon artist som tjänar pengar på sitt arbete.

Jag tycker att du har sagt emot dig själv ett flertal gånger.

Eller så har jag missuppfattat dig. I så fall förklara hur du menar.


   
SvaraCitera

Carl Sagan:

Du skriver klart och tydligt att han har tagit olika element och använder dem för att skapa marknadsanpassad musik.

Det ena behöver inte utesluta det andra! Missade du huvudpoängen i mitt förra inlägg? Intentioner spelar ingen roll! Ja, han gör musik för att han tycker det är roligt/utvecklande/sexuellt stimulerande men det utesluter inte att musiken passar bra för den rådande marknaden. Alltså, han gör marknadsanpassad musik vare sig han vill eller inte.

Carl Sagan:

Tidigare i vår diskussion var det syftet med skrillex musik som gjorde att du inte gillade honom.

Nej, jag gillar bara inte hans marknadsanpassade musik för att jag tycker att den är tråkig. Så som det brukar bli när musiken blir populär hos en större målgrupp.

Carl Sagan:

Nu tycker du att syftet inte spelar någon roll men att ifall de tjänar pengar på det gör.
Du tycker alltså inte om någon artist som tjänar pengar på sitt arbete.

Det har jag inte sagt, det ekonomiska argumentet var enbart för att visa att det är popmusik. Det har inte någonting med min smak att göra.

Notera f.ö. att jag har markerat några ord i dina citat som visar på en del problem med den här debatten. Förutom när det kommer till det ekonomiska så har jag alltid debatterat med musiken som utgångspunkt medan du har debatterat med artisten som grund. Jag ber om ursäkt för att jag i mina två första inlägg sade att "skrillex är dålig" därför att då trodde jag inte att det skulle leda till denna definitionsdebatt. Om jag hade vetat det hade jag skrivit "skrillex musik är dålig".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag förstår vad du menar. Jag har mest fokuserat på ditt första inlägg. Jag själv tyckte att du anklagade Skrillex för att vara någon slags sell out som gör musik endast av kommersiell mening. Men inser nu att jag antagligen missförstod dig.
Men jag hoppas du förstår varför jag trodde som jag trodde.

Som du påpekat jag jag hållit mig med artisten som grund och du har använt musiken som grund. Detta har lett till ett antal missförstånd t.ex. mitt missförstånd av ditt första inlägg. Som f.ö. gjorde mig väldigt upprörd:P

No hard feeling? 🙂


   
SvaraCitera

Carl Sagan:

No hard feeling? 🙂

Nej då! Tycker bara om att debattera så det är lugnt [crazy]
Och jadå, jag förstår dig. Länge leve semiotiska missförstånd [party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Literatus:

semiotiska missförstånd

Både språkliga och semiotiska missförstånd är en stor grund till många av världens problem! Tänk på alla fördomar som det ligger bakom!


   
SvaraCitera