Aviseringar
Rensa alla

Ny mobil! [bigsmile]


Ämnesstartare

Tjenare jag har precis köpt en ny mobil. dock har jag hört att man ska ladda det på ngt speciellt sätt för att få ut maximala livslängden på batteriet. någon som kan förklara vad man ska göra? Tack! [wink][bigsmile]


   
Citera

Nya telefoner brukar ej behöva något speciellt laddande.

Om något, för maximal hälsa, är det väl att låta batteriet ladda ut helt innan laddning. Tror jag.


   
SvaraCitera

Har för mig du ska ladda fullt sedan dra ur och dra ner batteriet till 5% sedan ladda fullt och sedan dra ner batteriet till telefonen slocknar. Ladda sedan fullt. Minns inte helt.


   
SvaraCitera

Det där har varierat lite vad jag förstår det som också.
Testa googla på "kalibrera batteriet på en -din telefon-".


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

Sluta jiddra börja trolla


   
SvaraCitera

Comrade Premier:

http://groups.google.com/group/alt.cellular.nokia/msg/a74d2778e7999d2a?pli=1​

tl;dr eftersom alla batterier numera är NiMH: ladda batteriet över natten, kör batterikrävande saker på telefonen tills den självdör, ladda över natten igen.


   
SvaraCitera

Om det är en mobil med lithium (Li-Po/LiLo)batteri så ska dem laddas fullt.

Men stäng av telefonen när batteriet går under 25%, får låg spänning mår inte lithium batterier bra av.

Ett NiMh mår mår lika bra även om den är fullt urladdad.
Ett tips är att ladda ett NiMh batteri i kylskåpet, då batteriet tappar lite i kapacitet pga värme(inte nödvändigt, bara ett tips).

Ett NiCd (bara på gamla telefoner) har så kallat minnes effekt och MÅSTE ur helt och hållet, och sedan laddas till 100% annars så lär den efter ett tag bara vilja laddas till 60%(exempel).

(OBS, NiCd och Lithium batterier ska inte laddas i kylskåp, bara NiMh har det som fördel)

Mvh/ preacher1195


   
SvaraCitera
Åtta

Tråden flyttad från Forum PLUS/Datorer och IT


   
SvaraCitera