Aviseringar
Rensa alla

ny modell för musikdistribution


Ämnesstartare

känns väldigt kass faktiskt. Vad skulle säljaren få per "utdelad" låt? Kan inte vara många kronor om du i slutändan faktiskt vill tjäna på det. Hade du tänkt göra det själv så är det nog bättre att sitta hemma och göra bättre musik helt enkelt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

det är ju något av ett hinder.

precis, men som du sa kan man ju dela ut flyers.

Leijonsparf:

vilka omständigheter skulle få dig att ändra uppfattning?

Jag vet faktist inte....
Dock så skulle jag nog definitivt ta en flyer/ladda ner etc. om ett band stod och spelade live mitt på gatan och erbjöd deras skiva (förutsatt att det var riktigt jävla bra musik).
EDIT: Detta tror jag även skulle locka till en stor publik då det är rätt ovanligt att se gatumusikanter som inte spelar dragspel (iallafall i stockholm).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajävel:

Att den är bra och inte attackerar mig i min vardag. Hatar försäljare. 😛

du föredrar att bli trakasserad på arbetstid? [rolleyes]

Rödingajävel:

A) Polare rekommenderar.

Rödingajävel:

B) Den får props på nån musikblogg eller hemsida jag läser.

fast det är ju lika mycket propaganda som att helt enkelt erbjuda dig musiken direkt, bara lömskare.

ankzor:

känns väldigt kass faktiskt. Vad skulle säljaren få per "utdelad" låt? Kan inte vara många kronor om du i slutändan faktiskt vill tjäna på det. Hade du tänkt göra det själv så är det nog bättre att sitta hemma och göra bättre musik helt enkelt.

förtjänsten handlar inte om exemplarframställning- och/eller försäljning, utan om branding. och då det rör sig om min egen musik så sitter jag hemma (läs: studio) och gör musik rätt stor del av tiden, dock inte alltid. själva distributionen är som bäst ett nollsummespel, och oftast en förlustaffär, men den ser jag som en marknadsföringsgrej, snarare än som en direkt inkomstkälla. inkomster kan man få på andra sätt.

Les voleurs:

precis, men som du sa kan man ju dela ut flyers.

ja, det är något som vi planerat. nackdelarna är dock att det är dyrare (om än extremt marginellt mycket dyrare), och utdelningen är förmodligen sämre. jag vet själv vad jag gör med 99% av de flyers jag får, och det rör sig inte om att spara dem tills jag kommer till en dator och kan kolla upp närmare. med en direkt transaktion så är syftet uppfyllt redan när personen lämnar platsen.

Les voleurs:

Dock så skulle jag nog definitivt ta en flyer/ladda ner etc. om ett band stod och spelade live mitt på gatan och erbjöd deras skiva (förutsatt att det var riktigt jävla bra musik).

det är ett alternativ, men inte helt lätt genomförbart. och det är ju skitvanligt med gatumusikanter som inte spelar dragspel i stockholm.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

du föredrar att bli trakasserad på arbetstid? [rolleyes]

Ja faktiskt! Roligare än att jobba. 🙂

Leijonsparf:

fast det är ju lika mycket propaganda som att helt enkelt erbjuda dig musiken direkt, bara lömskare.

Men mindre påträngande. Står inte en ut med försäljare i butiker när jag vill kolla på kläder. Brukar gå ifall de börjar prata med på ett "sälj:igt" sätt oavsett om jag vill ha något eller inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajävel:

Ja faktiskt! Roligare än att jobba. 🙂

kanske vore något, kan springa in på arbetsplatser och börja ge bort gratis grejer till personalen.

Rödingajävel:

Men mindre påträngande. Står inte en ut med försäljare i butiker när jag vill kolla på kläder. Brukar gå ifall de börjar prata med på ett "sälj:igt" sätt oavsett om jag vill ha något eller inte.

tror att de flesta känner så, men jag tror även att problemet blir mindre om det inte finns någon uppenbar förtjänst hos de som ger bort saker. och jag tror även att lite väl utförd branding kan bidra till ökat intresse och minskad negativitet. att man ser till att nå just sin målgrupp är också rätt viktigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

kanske vore något, kan springa in på arbetsplatser och börja ge bort gratis grejer till personalen.

Ja! Och snacka skitmycket med dem om prylarna så de kan ta en välförtjänt paus! [smile]

Leijonsparf:

men jag tror även att problemet blir mindre om det inte finns någon uppenbar förtjänst hos de som ger bort saker.

Fast som du beskrev hade jag ju bara antagit att det var nån som var timanställd för nåt skitföretag, typ som medlemsvärvare. [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

jag vet själv vad jag gör med 99% av de flyers jag får, och det rör sig inte om att spara dem tills jag kommer till en dator och kan kolla upp närmare.

Man skulle ju kunna ha en mail-lista som folk får skriva upp sig på, så skickar man musiken på det sättet.

Leijonsparf:

det är ett alternativ, men inte helt lätt genomförbart.

Det krävs ju en hel del organisation, och känns även som nått man helst gör på sommaren.

Leijonsparf:

och det är ju skitvanligt med gatumusikanter som inte spelar dragspel i stockholm.

Jo, nu när jag tänker efter finns det en hel del andra. Men jag tror fortfarande att det skulle bildas en ganska stor publik om det var ett helt band som spelade (om du nu spelar i ett band/om du ens menade dig själv i den här tråden).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajävel:

Ja! Och snacka skitmycket med dem om prylarna så de kan ta en välförtjänt paus! [smile]

Rödingajävel:

Fast som du beskrev hade jag ju bara antagit att det var nån som var timanställd för nåt skitföretag, typ som medlemsvärvare. [crazy]

ofta att jag har råd att anställa folk till saker. mer ta snygg och fattig person, klä upp den och ge den en flaska sprit för besväret. det handlar ju inte om försäljning bara för att det handlar om distribution, det är mer en marknadsföringsgrej.

en tidigare tanke var att helt enkelt dela ut usb-minnen eller mp3-spelare med musiken inlagd, men även om man köper billigt skräp i bulk så blir det för dyrt för att vara genomförbart på en liten budget. men vi har funderat på något liknande som en riktad promotion-grej, det känns mer uppseendeväckande att skicka en mp3-spelare till en bandbokare än att skicka en sketen demo eller myspacelänk.

Les voleurs:

Man skulle ju kunna ha en mail-lista som folk får skriva upp sig på, så skickar man musiken på det sättet.

jovisst, men då blir det istället mer som att man vill ha något av folk, inte att man vill ge bort något. det upplevs annorlunda.

Les voleurs:

Det krävs ju en hel del organisation, och känns även som nått man helst gör på sommaren.

för att inte nämna tillstånd från polisen, på de flesta platser.

Les voleurs:

Jo, nu när jag tänker efter finns det en hel del andra. Men jag tror fortfarande att det skulle bildas en ganska stor publik om det var ett helt band som spelade (om du nu spelar i ett band/om du ens menade dig själv i den här tråden).

ja, det tror jag nog. men å andra sidan är det inte så jävla svårt att bara skaffa en lokal för att ha en spelning, det känns även mindre attentionwhorigt.

annan grej är ju att rigga en musikspelare på en plats där det är skitsvårt att stänga av den, och sätta en timer för att dra på en i rusningstid.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

ofta att jag har råd att anställa folk till saker. mer ta snygg och fattig person, klä upp den och ge den en flaska sprit för besväret. det handlar ju inte om försäljning bara för att det handlar om distribution, det är mer en marknadsföringsgrej.

Tror dock ej det är vad folk hade tänkt. [no-no]

Leijonsparf:

en tidigare tanke var att helt enkelt dela ut usb-minnen eller mp3-spelare med musiken inlagd, men även om man köper billigt skräp i bulk så blir det för dyrt för att vara genomförbart på en liten budget. men vi har funderat på något liknande som en riktad promotion-grej, det känns mer uppseendeväckande att skicka en mp3-spelare till en bandbokare än att skicka en sketen demo eller myspacelänk.

Det med gratis USB-minnen som har grejerna tror jag är väldigt många tusen gånger effektivare, men som du säger mycket dyrare. Det hade i alla fall jag tagit emot. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajävel:

Tror dock ej det är vad folk hade tänkt. [no-no]

måhända, men jag tror fortfarande att folk är mindre ovilligt inställda till att få grejer än till att köpa dem. oftast, i alla fall.

Rödingajävel:

Det med gratis USB-minnen som har grejerna tror jag är väldigt många tusen gånger effektivare, men som du säger mycket dyrare. Det hade i alla fall jag tagit emot. [smile]

som sagt jävligt dyrt, om man vill göra det i större skala. och då jag inte tror på fysiska format så är inte cd-skivor heller något alternativ, även om det är något vi gjort förut, när det kändes något mindre inaktuellt.


   
SvaraCitera
Åtta

Leijonsparf:

men även om man köper billigt skräp i bulk så blir det för dyrt för att vara genomförbart på en liten budget.

Kanske kan fixa någon typ av sponsorskap från någon tillverkare. Om inte annat kanske ni kan få någon typ av mängdrabatt. Dock blir det ju självklart svindyrt ändå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hade nog bett om flyern så jag kunnat kolla in om jag öht är intresserad av musiken. Lyssnar även endast via datorn, spelar ju in också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Kanske kan fixa någon typ av sponsorskap från någon tillverkare. Om inte annat kanske ni kan få någon typ av mängdrabatt. Dock blir det ju självklart svindyrt ändå.

det är ju just det. förmodligen kommer vi, om vi kan finansiera det, trycka upp en mindre mängd usb-minnen eller mp3-spelare (går att pressa rätt mycket i pris om man är snål, vilket vi är) med musik inlagd, men då inte för allmän distribution, utan för promotionändamål till bokare, press och annat lite finare folk.

Idoufe:

Hade nog bett om flyern så jag kunnat kolla in om jag öht är intresserad av musiken. Lyssnar även endast via datorn, spelar ju in också.

fast det är ju en omväg, att helt enkelt få grejerna direkt är mindre jobb.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

har ni hört talas om någon annan som använt denna distributionsform, och har ni några tankar om den?

Inte hört om någon som använt den. Kan tänka mig att den kan användas för extremt över hypeade filmer också. Att man skickar en trailer/smakprov via blåtand, och delar flyers till hemsida med trailer på. Distrubutions formen är ju mest effektiv för olika former av ljud och film och inte så mycket för text eller bild. Om folk blir mer tekniska skulle den kanske även gå för att distrubera demo-versioner av olika mjukvara. Går som antytt antagligen inte nu då folk inte kan flytta filer mellan sina telefoner och datorer utan att sprängas av hjärnöverbelastning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvargen:

Distrubutions formen är ju mest effektiv för olika former av ljud och film och inte så mycket för text eller bild.

text hör väl inte till vanligheterna, men bilder är väl något av det vanligare att skicka via bluetooth. film känns lite för stort, med tanke på att bluetooth är rätt långsamt. och vi använder inte helt sällan bluetooth för att flytta över bokningsnummer till tågbiljetter från dator till mobil, går oftast snabbare än att manuellt göra en anteckning på mobilen.

Ensamvargen:

Går som antytt antagligen inte nu då folk inte kan flytta filer mellan sina telefoner och datorer utan att sprängas av hjärnöverbelastning.

nejdå, bluetooth i mobiler är ju hur enkelt som helst, mycket för att det helt enkelt bara fungerar. ska man blanda in datorer så kan det bli värre, men att skicka något mellan två mobiler är ju gjort på tre klick eller så.


   
SvaraCitera