Aviseringar
Rensa alla

Ny politik


Ämnesstartare

Tycker att folk ska rösta om specifika saker och att man ska slå ihop någon politik av det som majoriteten tycker. Till exempel hur många utländska man ska ta in från varje land, som en fråga man kan rösta på konkret, istället för att rösta på ett parti med 5 idiotiska förslag och 1 ganska smart förslag.

Smarta ledare (jag kan samarbeta med dem) kan komma överens om eventuella finslipningar på mitt förslag men kärnan om att partier är värdelösa kvarstår.

Varför är det inte såhär när det knappast är enklare att ha partier? Nu måste man (ok, En) leta upp jättemycket information som inte är enkel att förstå för alla och som också är onödigt svår att finna, för att göra ett någorlunda rättvist val vart fjärde år. Många röstar därför blankt och det i sig visar ju att några är missnöjda => Ändringar behövs!!!

Vilka tycker som jag? Har det här förslaget redan tagits upp och varför togs det undan isf (för ryktet om det har inte nått mig än)? & sist men kanske viktigaste, vad kan gå fel med en sådan politik?

/tillfällig ordförande gammalumare aka dbp


   
Citera
Ämnesstartare

gammalumare: Nu måste leta upp jättemycket information som inte är enkel att förstå 

hehe, oj. Ska jag vara såhär slarvig får jag inte samarbeta med det nya partiet.. *ändrar fort som fan*


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

gammalumare: Nej och jag gillar din idé - vi kör på den, tycker jag

inga betänkligheter


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism:

inga betänkligheter

Mycket glad 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Eller helt enkelt att få rösta på olika partier inom olika grenar att politik, ex. att man har ett antal riksdagsval uppdelade på ekonomi, arbetsmarknad, immigration, vård etc. etc. och får rösta på ett inom varje, då skulle det ge plats för många fler nischade partier som faktiskt bryr sig om just dem frågorna och vi får nog mycket mer gjort, men å andra sidan så blir det mycket mer för gemene man att sätta sig in i och det fungerar inte med vår moderna syn på politiken där det är på ungefär samma nivå som melodifestivalen, dvs. en ren popularitetstävling utan egentlig förankring i någonting det minsta verkligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kronotomi:
Eller helt enkelt att få rösta på olika partier inom olika grenar att politik, ex. att man har ett antal riksdagsval uppdelade på ekonomi, arbetsmarknad, immigration, vård etc. etc. och får rösta på ett inom varje, då skulle det ge plats för många fler nischade partier som faktiskt bryr sig om just dem frågorna och vi får nog mycket mer gjort, men å andra sidan så blir det mycket mer för gemene man att sätta sig in i och det fungerar inte med vår moderna syn på politiken där det är på ungefär samma nivå som melodifestivalen, dvs. en ren popularitetstävling utan egentlig förankring i någonting det minsta verkligt.

gammalumare:Smarta ledare (jag kan samarbeta med dem) kan komma överens om eventuella finslipningar på mitt förslag men kärnan om att partier är värdelösa kvarstår.

Precis men jag tänker att om man bara har en lista med frågor så blir allt mycket enklare. Låter så oseriöst men jag tror att det skulle fungera mycket bättre eftersom att det bara gäller en grej som man behöver hålla koll på och fylla i.


   
SvaraCitera

Bra idé, kör på de!


   
SvaraCitera

Problemet är ju att alla problem hänger ihop.
Först har vi en omröstning om hur mycket vi ska betala i skatt. Majoriteten röstar då för att avskaffa inkomstskatten så att man får behålla mer pengar.
Sen har vi en omröstning om hur mycket vi ska satsa på försvaret och då vill majoriteten att vi ska fördubbla försvarsbudgeten. Var ska då pengarna komma ifrån eftersom vi har bestämt att sänka skatterna?

Eller som det stod i originalinlägget, en omröstning om hur många män vi ska ta in från varje land. Om det inte kommer tillräckligt många frivilligt från ett visst land, ska vi då skicka dit kommandotrupper och tvångshämta folk?


   
SvaraCitera