Aviseringar
Rensa alla

Ny tillfällig lag angående asyll


Niklas:

Inte för att jag på något sätt håller med, såklart. Men är man liberal är det väl inte direkt konstigt att man är emot att folk ska tvingas betala för någon annans välfärd? 

Speciellt inte om man som S3ON vill ha en värld utan gränser, nationer och fri rörlighet. Då finns det ju inga som helst incitament att betala för gemensam välfärd.

Såklart finns det folk som förespråkar sådan darwinism (vilket det ju trots allt är då allt i alla samhällen hänger på om man har råd med sjukvård, mat och boende) men att vara för att få bosätta sig överallt är ju verkligen inte detsamma som att man ska vara utan samhälleliga skyddsnät. Tycker också att det är rätt konstigt att ha en sådan inställning och samtidigt inte arbeta eller utbilda sig. Hade väl kunnat köpa det om han aldrig tagit studiebidrag eller nyttjat vårdsystemet men att nu bara ta och aldrig ge trots att man kan arbeta och utbilda sig och på så sätt klara sig själv är som sagt rätt magstarkt. 


   
SvaraCitera

vonKissekatt: Haha men det är det ju om man inte får några pengar, förstår du väl. Det är en helt vansinnig åsikt från någon som aldrig rört sig i den riktiga världen aka utanför mammas och pappas trygga famn 🙁

Det vore jättefint om pengar växte på träd som kan tillgodose allas behov, intressen och sånt - och allt bara fungerade utan att någon visste hur. Är rädd att du har läst för många sagoböcker på förskolor. 🙁 


   
SvaraCitera

ja ä starkt för detta, vi måste ha ett seriöst stopp så vi kan jobba på de som redan är här, lägga pengar på att bygga boenden för vi har en fet boendebrist


   
SvaraCitera

Sverige är på stor ekonomisk tillväxt med sjunkande arbetslöshet, varför kan vi inte ta emot fler flyktingar igen?


   
SvaraCitera

vonKissekatt: Såklart finns det folk som förespråkar sådan darwinism (vilket det ju trots allt är då allt i alla samhällen hänger på om man har råd med sjukvård, mat och boende) men att vara för att få bosätta sig överallt är ju verkligen inte detsamma som att man ska vara utan samhälleliga skyddsnät. Tycker också att det är rätt konstigt att ha en sådan inställning och samtidigt inte arbeta eller utbilda sig. Hade väl kunnat köpa det om han aldrig tagit studiebidrag eller nyttjat vårdsystemet men att nu bara ta och aldrig ge trots att man kan arbeta och utbilda sig och på så sätt klara sig själv är som sagt rätt magstarkt.


   
SvaraCitera

vonKissekatt: Hade väl kunnat köpa det om han aldrig tagit studiebidrag eller nyttjat vårdsystemet

Hallå, du vet själv hur lätt det är att 'råka' ramla ned i de bekväma groparna. Såvitt jag vet motsätter du dig delar av eller hela köttproduktionen - men äter kött.. Gäller inte samma principer där? Tror det är svårt att hitta radikala människor som inte utnyttjar rådande situationer till sina egna fördelar, det är mänskligt.


   
SvaraCitera

S3ON:

Det vore jättefint om pengar växte på träd som kan tillgodose allas behov, intressen och sånt - och allt bara fungerade utan att någon visste hur. Är rädd att du har läst för många sagoböcker på förskolor. 🙁 

Vi lever i ett skattefinansierat välfärd  - vilket gör att vi kan ha en sådant bra samhälle som vi har. Innan vi hade ett sådatn samhällsskick hade vi enormt stora klassklyftor vilket ej skapade någon tillväxt. 


   
SvaraCitera

vonKissekatt:

Såklart finns det folk som förespråkar sådan darwinism (vilket det ju trots allt är då allt i alla samhällen hänger på om man har råd med sjukvård, mat och boende) men att vara för att få bosätta sig överallt är ju verkligen inte detsamma som att man ska vara utan samhälleliga skyddsnät. Tycker också att det är rätt konstigt att ha en sådan inställning och samtidigt inte arbeta eller utbilda sig. Hade väl kunnat köpa det om han aldrig tagit studiebidrag eller nyttjat vårdsystemet men att nu bara ta och aldrig ge trots att man kan arbeta och utbilda sig och på så sätt klara sig själv är som sagt rätt magstarkt. 

Fast de som argumenterar för en sådan samhällsmodell argumenterar ju för att folk ändå kommer få hjälp, fast av frivilliga. Typ att organisationer, kyrkor, stiftelser och liknande kommer få rollen att erbjuda skydd och hjälp hos de som inte kan arbeta, och aldrig kommer kunna. Folk som vill hjälpa kommer kunna göra det. Så S3ON argumenterar ju inte för att folk ska dö på gatan, bara att han och andra inte ska tvingas betala för någon annan om de inte vill.

Sen tycker jag också att det är okej att leva utefter nuvarande samhällssystem, ta del av de privilegier som ges, men samtidigt ändå vilja förändra det.


   
SvaraCitera

TheUltimateMale:
Sverige är på stor ekonomisk tillväxt med sjunkande arbetslöshet, varför kan vi inte ta emot fler flyktingar igen?

Den ekonomiska tillväxten beror på att staten just nu pumpar in miljarder av lånade pengar i systemen för att täcka kostnaderna för invandringen, trots att vi är i en högkonjunktur. Det är ett luftslott. De stora konsekvenserna av att vi tagit emot en halv miljon människor de senaste åren kommer komma om några år när dessa människor ska ut i systemet, och inte minst när konjunkturen svänger (vilket den alltid gör) och pengarna för investeringar är slut pga de stora lånen.


   
SvaraCitera

Det blir ju jävligt svårt att integrera alla de flyktingar och immigranter vi redan har här om det fortsätter att komma in ännu fler i denna takt, så ja skulle jag nog säga.


   
SvaraCitera

S3ON:

Hallå, du vet själv hur lätt det är att 'råka' ramla ned i de bekväma groparna. Såvitt jag vet motsätter du dig delar av eller hela köttproduktionen - men äter kött.. Gäller inte samma principer där? Tror det är svårt att hitta radikala människor som inte utnyttjar rådande situationer till sina egna fördelar, det är mänskligt.

Mjo fast i ditt fall måste du ju göra det för att överleva, du har ju inte råd med en helt privatiserad vård, eller ngt annat. 
Men ja, såklart hycklar vi alla på ngt sätt. Jag äter dock vegetariskt till 99% och aldrig gris. 


   
SvaraCitera

Niklas: Fast de som argumenterar för en sådan samhällsmodell argumenterar ju för att folk ändå kommer få hjälp, fast av frivilliga. Typ att organisationer, kyrkor, stiftelser och liknande kommer få rollen att erbjuda skydd och hjälp hos de som inte kan

SOm i sin tur får bidrag av skatten. Som det ser ut idag med alla besparingar får svenska kyrkan redan gå in med bidrag till glasögon och liknande nödvändigheter till de som är i störst behov av det. Dock finns det ju redan rätt lite pengar till sådant där och de skulle på inget vis kunna försörja alla som är i behov av det helt.  Sverige skulle snabbt se ut som Indien & dyl samhällen där man är tvungen att lämna sina handikappade barn på gatan för att man inte kan ta hand om dem. 


   
SvaraCitera

vonKissekatt: Vi lever i ett skattefinansierat välfärd  - vilket gör att vi kan ha en sådant bra samhälle som vi har.

Jag delar inte den uppfattningen med dig. Jag tycker människor inklusive mig själv (som råkar vara låginkomsttagare, men tycker ej det har någon betydande roll) straffbeskattas. 
 
Jag stöder idéerna om så kallad frivillighetsskatt, de som vill ingå i ett välfärdssystem kan göra det, och betala de förhöjda månadsavgifterna. De som inte vill ingå skall inte behöva ingå, betala för sina egna liv och familjemedlemmar när de drabbas. 


   
SvaraCitera

S3ON:

Jag delar inte den uppfattningen med dig. Jag tycker människor inklusive mig själv (som råkar vara låginkomsttagare, men tycker ej det har någon betydande roll) straffbeskattas. 
 
Jag stöder idéerna om så kallad frivillighetsskatt, de som vill ingå i ett välfärdssystem kan göra det, och betala de förhöjda månadsavgifterna. De som inte vill ingå skall inte behöva ingå, betala för sina egna liv och familjemedlemmar när de drabbas. 

Du har väl ingen inkomst alls? Och de pengar du ev har byggt upp lite aktier på har du ju fått i bidrag så du förespråkar ju att folk med t ex downs eller långt framskriden cancer ska dö medan du som kan jobba och studera ska få bygga upp aktier med bidragspengar?? Det låter jättekonstigt. Frivillighetsskatt skulle aldrig fungera. 


   
SvaraCitera

vonKissekatt: SOm i sin tur får bidrag av skatten. Som det ser ut idag med alla besparingar får svenska kyrkan redan gå in med bidrag till glasögon och liknande nödvändigheter till de som är i störst behov av det. Dock finns det ju redan rätt lite pengar till sådant där och de skulle på inget vis kunna försörja alla som är i behov av det helt.  Sverige skulle snabbt se ut som Indien & dyl samhällen där man är tvungen att lämna sina handikappade barn på gatan för att man inte kan ta hand om dem.

De kommer de ju såklart inte få ifall en sådan liberal samhällsmodell införs. Och folk kommer ju ha enormt mycket mer egna pengar i plånböckerna när de slipper betala så mycket i skatt, så självklart kommer folk ha kapital nog att lägga på hjälporganisationer ifall de vill hjälpa utsatta i samhället. Så pengar hade självklart funnits om folk hade velat, det är väl snarare där skon klämmer, på tal om Indien exempelvis. 


   
SvaraCitera