Aviseringar
Rensa alla

Ny träning - simning


Ämnesstartare

Hej Hej, Jag har sportat THai boxning i 1 och ½ år. (tränar för hälsans skull, inte den andra anledningen som alla andra går för)

Och jag är 16½ år gammal, vägen 85 kg, min längd ligger på 189 cm.
Jag äter inte socker på vardagarna, räknar kcal på maträtter och hur mkt jag ska ha per dag. har inte ätit lösgodis, eller druckigt socker drickor som cola, fanta, sockerdricka etc på ett ½ år.
under den tiden så har jag inte tränat något seriöst. Men bara av att sluta med socker så har jag minskat med vikt från 101kg precis, till 85 kg.

Jag skulle vilja få bort det sista fettet som sitter runt midjan, så sidan och längst ner på magen, sabbar mina magrutor xD har bara 4 st synandes 😛

men aja, te saken.
Undrar fall Simning skulle vara ett bra träning för viktminskning genom att det är en sorts av konditionsträning och det tränar ju inte bara kroppen utan lungorna också.
Och i vattnet så blir det mycket mer motstånd att röra sig.
SÅ jag tänkte fall jag drar till badhuset, få see. Jag slutar plugget kl
13:00 på tisdagar och 11:50 på onsdagar så jag hinner ta buss te stan och simma 2 timmar iaf.
skulle det räcka med träning eller ska jag be min mor att kompiera nyckel te lägenheten i stan så jag kan stanna över där fall det skulle behövas mer träning.

Tack för alla Seriösa svar 🙂
Ni andra som kommer med meningslösa kommentarer kan ju alltid funderar på att göra något vättigt av sig.

MVH pimpboi93 (sry för namen) 🙂


   
Citera
Ämnesetiketter

Det viktigaste är ju ändå att du ligger på KCAL underskott ifall du vill gå ned mer.

Tränar du dock Thaiboxning seriöst och ger dig fan på att träna hårt så lovar jag dig att du går ned massor i vikt.

Jag tycker du borde träna thaiboxning men att du kompleterar med simningen minst 2 gånger i veckan.

Har själv kört thaiboxning i ett par års tid, det ger dig ju en otrolig kordination även samt att du får en fin lungkapacitet.

Fortsätt med thai och kompletera med Simning tycker jag!

Nyckeln till allt är att ligga på kcal underskott.

Testa att basta ut lite vatten ur dig också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Simning är ju en väldigt bra och allsidig träning i vilket fall, (och väldigt skönt) så kör på det. Skulle även tro att simning är skonsammare mot kroppen än thai-boxning. Märker du inga resultat får du väl komplettera med nåt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Idiotpod:

Nyckeln till allt är att ligga på kcal underskott.

Betyder det att jag måste ligger underskått med kcal varje dag för att gå ner i vikt? så jag måste simma/springa eller någon sorts aktivitet som får kcal att sjunka varje dag för att gå ner i vikt? :S


   
SvaraCitera

pimpboi93:

Betyder det att jag måste ligger underskått med kcal varje dag för att gå ner i vikt? så jag måste simma/springa eller någon sorts aktivitet som får kcal att sjunka varje dag för att gå ner i vikt? :S

Det betyder att du måste äta mindre än vad du gör av med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

pimpboi93:

Men bara av att sluta med socker så har jag minskat med vikt från 101kg precis, till 85 kg.

Grattis!

pimpboi93:

Undrar fall Simning skulle vara ett bra träning för viktminskning genom att det är en sorts av konditionsträning

Aktiviteten förbrukar energi, ja. Men viktminskning uteblir ifall du kompenserar med mat, eller överäter, trots träning.

pimpboi93:

och det tränar ju inte bara kroppen utan lungorna också.

Konditionsträning påverkar inte lungfunktion.

pimpboi93:

skulle det räcka med träning

Hur då räcker? Två timmar simning är mycket vid ett tillfälle.
Ja, det "räcker". Du ska ha tid till annat också.


   
SvaraCitera

pimpboi93:

Betyder det att jag måste ligger underskått med kcal varje dag för att gå ner i vikt? så jag måste simma/springa eller någon sorts aktivitet som får kcal att sjunka varje dag för att gå ner i vikt? :S

Japp.

Låt säga att du äter 2000 KCAL per dag.

Men du gör endast av med 1500 KCAL per dag.

Hur ska du kunna gå ned då?
Svar: Går icke.

Hur ska du gå ned?
Jo, förbränn mer än dessa 2000 KCAL per dag och du tappar i vikt. För då måste kroppen ta ifrån ditt fett.

Grattis förresten!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

pimpboi93:

Betyder det att jag måste ligger underskått med kcal varje dag för att gå ner i vikt?

Nej.

Under en period, som du vill gå ner vikt inom, så måste du i slutändan totalt hamna på energiunderskott.
I teorin spelar det alltså ingen roll om du äter mycket en dag, och lite en annan, så länge det bara leder till energiunderskott totalt sett.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Idiotpod:

Testa att basta ut lite vatten ur dig också.

Eh, ofta det fungerar?


   
SvaraCitera

Rancid:

Eh, ofta det fungerar?

Man svettas ur en jäkla massa vatten om man bastar ordentligt.

Men det gör bara i grund att du tappar vatten, dvs du får vätskebrist.

Dock så kan det vara bra ur vissa hälsoperspektiv har jag för mig att basta då o då.
(Bra för huden också)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Idiotpod:

Man svettas ur en jäkla massa vatten om man bastar ordentligt.

Hmm ja bra för huden, okej. Men du tappar antagligen inte i vikt i och med att du komma upp igen när du tar ett glas vatten...


   
SvaraCitera

Rancid:

Hmm ja bra för huden, okej. Men du tappar antagligen inte i vikt i och med att du komma upp igen när du tar ett glas vatten...

Fast, alltid bra o basta ut lite extra vatten när man deffar om det är så.

Dock så finns det vatten i fettreserverna, där så är det bra o basta ut det.

Dock så ska man inte basta för mycket.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera