Aviseringar
Rensa alla

Nya antagningsregler till universitet


Ämnesstartare

Som vissa vet så är det nya regler som gäller från och med hösten 2010. Men nu undrar jag en grej. Jag tog studenten år 2008. Kommer jag också att få extra meritpoäng då jag studerat en hel del kurser som det skrev om?

Och behöver man ansöka om det här eller kommer de att ordna det automatiskt?

Tacksam för svar.


   
Citera

Vad för nya regler?


   
SvaraCitera

passaro:

Vad för nya regler?

Max betyg ska vara typ 25.0 istället för 20.0 så vi som gått ur skolan knuffas åt sidan. Älska vår regering <3


   
SvaraCitera

DeathOrGlory:

Max betyg ska vara typ 25.0 istället för 20.0 så vi som gått ur skolan knuffas åt sidan. Älska vår regering <3

Men vad trevligt <3<3<3<3<3

Jävla fittor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DeathOrGlory:

så vi som gått ur skolan knuffas åt sidan. Älska vår regering <3

what?


   
SvaraCitera

passaro:

Men vad trevligt <3<3<3<3<3

Oja <3333

sweethart16:

what?

Vi kommer inte kunna få maxbetyg på 25.0


   
SvaraCitera
Åtta

DeathOrGlory:

Vi kommer inte kunna få maxbetyg på 25.0

Är du säker? Får vi inte våra meritpoäng retroaktivt? Hur ska vi annars kunna konkurrera med de nyutexaminerade?

F.ö. skulle jag få brutalt med meritpoäng om detta gällde mig. [cool]


   
SvaraCitera

Tror det är examen 2003 eller senare som ger meritpoäng retroaktivt, men är inte säker. Alltså när de bytte från det gamla poängsystemet till det nya med minst 50p för varje kurs.

Nackdelen för alla som redan tagit studenten är ju förstås att de inte aktivt kan välja om sina gymnasiekurser enligt meritpoängstaktiken, men har man råkat läsa sådana kurser ändå så får man meritpoäng för dem. Såvitt jag vet i alla fall.


   
SvaraCitera

DeathOrGlory:

Max betyg ska vara typ 25.0 istället för 20.0 så vi som gått ur skolan knuffas åt sidan. Älska vår regering <3

................................................... varför


   
SvaraCitera

Åtta:

Är du säker? Får vi inte våra meritpoäng retroaktivt? Hur ska vi annars kunna konkurrera med de nyutexaminerade?

Varför tror du det uppfattas som orättvist?


   
SvaraCitera

max kommer ju att bli 22.5?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

retstickan:

max kommer ju att bli 22.5?

Yes enligt studera.nu i alla fall


   
SvaraCitera

ohYEA_:

................................................... varför

det är meritpoäng. tex om det jag vill läsa har FY B + Ke A + Ma D som behörighetskrav så får jag extrapoäng på kurser jag har utöver detta. tex Ke B och Ma E. då får jag 0.75 (0.5 + 0.25) poäng extra om jag söker till utbildningen.

meningen var egentligne att folk skulle sluta läsa lallarkurser och ta matematik, engelska och svenska istället. (ofta har kurser Eng B och Sv B som något behörighetskrav)

haha har för mig att det är såhär, är inte glassäker. kanske någon kan verifiera? :p


   
SvaraCitera

retstickan:

meritpoäng

Jojo.. Det är så det är nu, men då är det väl max 22 och inte 25?

edit; https://www.studera.nu/studera/1441.html


   
SvaraCitera

ohYEA_:

Jojo.. Det är så det är nu, men då är det väl max 22 och inte 25?

haha jag diggar dig ohyea [y]. om du bara läser några rader in i den länken du skicak så står det faktiskt att man kan få högst 2.5 i meritpoäng. alltså 20.0 +2.5 = 22.5 =)

plus att jag sa det för ca 4 inlägg sen 🙂

ska du söka in nästa höst lr?


   
SvaraCitera