Aviseringar
Rensa alla

Nya regler får tåg i Sverige, redan fjasko


hatar veolia.


   
SvaraCitera
Issen
Ämnesstartare

värdeuppgift:

drivs privat i japan o funkar mkt bra

Sjukvården i Japan är både statlig och privat, och enligt många anses den statliga vara den bästa. Så jo tjena.


   
SvaraCitera

Issen:

är både statlig och privat

nej, största delen är privat eller statlig men privatdriven. att du sedan går ut o säger att den statliga är bäst är väldigt enfaldigt då alla större ingrepp sker vid statliga sjukhus (av ekonomiska skäl) på gigantiska sjukhus


   
SvaraCitera
Issen
Ämnesstartare

värdeuppgift:

nej, största delen är privat eller statlig men privatdriven. att du sedan går ut o säger att den statliga är bäst är väldigt enfaldigt då alla större ingrepp sker vid statliga sjukhus (av ekonomiska skäl) på gigantiska sjukhus

Nej för att folk i Japan tycker de, dah finns många uppsatser.
Work the google.
Och då är den ju både privat och statlig, sluta jiddra.


   
SvaraCitera

Issen:

sluta jiddra.

sluta jiddra, börja trolla [love]


   
SvaraCitera
Issen
Ämnesstartare

Också intressant att länder såsom typ USA som är ja... kanske de mest högervridna landet och ändå en demokrati inte ens har privatägd järnväg längre för dom insåg rätt snabbt att det här funkar inte.


   
SvaraCitera

Maj Lis Lööw:

Jag är inte rullstolsbunden så jag skiter fullständigt i om vagnarna inte är anpassade för dem.


   
SvaraCitera

iosib:

Issen: Folken är staten

nej.

Lust att förklara lite runt detta? Snäääääääääääälla. [cute] Har aldrig riktigt förståt grejen med "staten är folket".


   
SvaraCitera
Issen
Ämnesstartare

mjölk:

Lust att förklara lite runt detta? Snäääääääääääälla. [cute] Har aldrig riktigt förståt grejen med "staten är folket".

Demokrati kallas de... vi röstar på vilka vi vill ha och dom styr landet som vi vill... problemet där är att folk faktiskt inte alls röstar på vilka de vill ha utan röstar på de som låter bra inför valet vilket inte alls egentligen stämmer med grundpolitiken.

De andra är att människor i allmänhet gnäller på att saker inte görs men dom går heller inte med på demonstrationer, manifestationer eller liknande och uttrycker sin åsikt, eller går med i ett partis ungdomsförbund som ofta träffar personer från moderpartiet.

Alltså, staten styr landet, folket styr staten om dom bara vill.


   
SvaraCitera

Jag vill också åka i 60-talsvagnar, vad orättvist.


   
SvaraCitera
Issen
Ämnesstartare

Sagitta:

Jag vill också åka i 60-talsvagnar, vad orättvist.

Inte till Malmö på 8 timmar dock 😛


   
SvaraCitera

Issen:

Demokrati kallas de... vi röstar på vilka vi vill ha och dom styr landet som vi vill...

Issen:

Alltså, staten styr landet, folket styr staten om dom bara vill.

Visst, vi har chansen att påverka staten men vi ÄR inte staten.


   
SvaraCitera

Issen:

Alltså, staten styr landet, folket styr staten om dom bara vill.

mjölk:

Lust att förklara lite runt detta?

jag håller inte med. staten är en konstruktion vars främsta uppgift är att skydda äganderätten. eftersom det bara är en liten del av befolkningen som faktiskt tjänar på upprätthållandet av denna konstruktion kan den knappast vara skapad för folket.

sedan kan fenomenet "representativ demokrati" diskuteras i oändlighet, men i grund och botten är det en kompromiss mellan majoriteten och den lilla grupp som staten är till för. eftersom det därför inte är ett egentligt majoritetsstyre kan man inte säga att folket styr, utan att vi representeras av individer som måste försvara två motpolers intressen. det är en ohållbar konstruktion.

sedan behöver inte JAG representeras. jag vill inte ha en representant som tar mina belsut åt mig då jag är fullt kapabel att fatta dessa beslut själv. att genom lag ge mig en förmyndare jag inte behöver anser jag vara otroligt nedvärderande.

jag sitter just nu på en färja på väg till tallin, så min replik på issens eventuella svar kan komma att vänta ett tag.


   
SvaraCitera

Det bästa är ändå att SJ planerar att köpa in högfarts-tåg som i teorin ska kunna köra mellan Malmö och Stockholm på 2,5 timme.

Men så pantade som SJ är så kommer de låta Arlöv, Eslöv, Osby, Tingsryd, Markaryd, Mjölby, Gränna, Nässjö, Norrköping, Södertälje, Flemingsberg få på- och avstigning av tåget och vips tar det 4,5h att åka igen.


   
SvaraCitera

tur att jag inte åker till malmö då 😀


   
SvaraCitera