Aviseringar
Rensa alla

Nya valörer i Sverige


Ämnesstartare

Ovie Vicious har lite inside info.

Inom kort kommer man slopa 1kr-myntet och 20kr-sedeln och istället införa 2kr-mynt, 20kr-mynt och 200kr-sedel.

I september slipper vi ju 50-öringarna helt.

Åsikter om detta? Jag tycker att det kan bli praktiskt med 200kr-sedlar om man inte vill gå runt med en 500kr-sedel eller 3-4st 100kr-sedlar. Ett självklart steg i takt med landets inflation helt enkelt.

ÄNDRAT 2010-06-16 22:23
Nya uppgifter säger att 1kr kommer finnas kvar samt att 20kr-sedeln också kommer finnas kvar.


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Ovie Vicious:

Ett självklart steg i takt med landets inflation helt enkelt.

Nej, det självklara hade varit att få ut så mycket pengar som möjligt ur landet och ersätta statskassan med ex. guld


   
SvaraCitera

Kommer sakna 50-öringarna.


   
SvaraCitera

Ovie Vicious:

Ovie Vicious har lite inside info.

Plus så har man väl vetat om detta ett tag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Macktorsken:

Plus så har man väl vetat om detta ett tag.

Aaa, iaf om 200kr-sedeln. Dock inte att det kommer ske inom en snar framtid (på riksbankens språk dvs).


   
SvaraCitera

Ovie Vicious:

Inom kort kommer man slopa 1kr-myntet

[love][love][love][love][love][love][love][bigcheers][bigcheers][bigcheers][bigcheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Viljans Triumf:

Nej, det självklara hade varit att få ut så mycket pengar som möjligt ur landet och ersätta statskassan med ex. guld

Om detta är så självklart och så bra så kan man ju undra sig varför ingen har tagit efter denna "briljanta" idé...


   
SvaraCitera

Ovie Vicious:

Aaa, iaf om 200kr-sedeln. Dock inte att det kommer ske inom en snar framtid (på riksbankens språk dvs).

Aaa, hörde några i klassen snacka om det.

Tycker det är synd, hoppas dom behåller motiven.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Palla kassera 1-kronan och ersätta den med ett 2-krona.

Gillar dock idéen med 200-lappen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ovie Vicious:

Om detta är så självklart och så bra så kan man ju undra sig varför ingen har tagit efter denna briljanta idé...

För att byråkrater inte gillar att göra det enkelt för sig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

har för mig att 20kr-sedeln skulle få fortsätta vara sedel eftersom många protesterade mot fler mynt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Viljans Triumf:

För att byråkrater inte gillar att göra det enkelt för sig

Mmm för så är det säkert. Du har inte tänkt ett steg längre vad man kan göra med pengar men vad man inte kan göra med guld?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja, för valuta i fysisk form är onekligen framtiden. om det ändå fanns något sätt att utbyta tjänster och kapital utan att behöva blanda in en fysisk representation av värde, så som sedlar eller mynt. jag undrar vilka överraskningar som framtiden kan ha att bjuda på.


   
SvaraCitera

inte 20 kr mynt[sad]

Dold text: detta är ej norge!!!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

så länge dom inte tar bort kontanter så är jag nöjd


   
SvaraCitera