Aviseringar
Rensa alla

Nybörjareguide för att överklocka grafikkort,minne, processor och moderkort [badgrin]


Ämnesstartare

Hej!
Jag har hittat ny guide för nybörjare om hur man överklockar grafikkortet (äntligen)!
Här är guiden hur man överklockar grafik kortet:
http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleID=1803

På samma sida så finns det också nybörjarguider om hur man överklockar processorn, minnet och moderkortet (lite osäker på moderkortet, ska kolla lite mer på det [cute]🙂
http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleID=1804

Jag undrar bara om vad ni tycker om dem här guiderna och överklockning med grafikkort och överklocka grafikkort i övrigt?

Kan man t.ex. överklocka grafikkort på sin bärbara dator? Det skulle jag lätt göra isf[smile].

ÄNDRAT 2008-10-14 12:23

Grafikkort2stor001.jpg


   
Citera
Ämnesstartare

Säger bara akta så du inte börjar smälta saker. Har klockat och hållit på och lyckats bränna; Hör och häpna grafikkort, hårddisk, moderkort, nätagg. Så nu pillar jag inte flitigt på allt längre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DeathOrGlory:

Säger bara akta så du inte börjar smälta saker.

Text från Guiden (På Engelska.)
Can Overclocking Damage a Video Card?

Yes it can, but the user would have to try really HARD to do some damage, and even then it would be unlikely... but not impossible.

The only way to damage a modern video card through overclocking is to set the core and memory speeds WAY higher than stock and then attempt to run benchmarks.

If the guidelines in this article are followed, there's no need to worry about damaging hardware.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bajwa:

Text från Guiden (På Engelska.)

Beror ju på iofs. Kom på att jag bränt processorna också. Men sen beror det ju på kylning med. Är rätt uppenbart ifall det blir väldigt varmt och kylningen inte blir bra så smälter det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DeathOrGlory:

Är rätt uppenbart ifall det blir väldigt varmt och kylningen inte blir bra så smälter det.

Gäller ha en bra chassi med en massa bra fläktar redan installerade, svårt att hitta där emot för ett bra pris

Själv letade jag här med expertbetyg från Konsumentguiden för max 800 kr
http://www.pricerunner.se/cl/186/Chassin?price_min=&price_max=800&search=&ref=re... 704%3Achassi|395%3Achassi|199%3Achassi|x%3B%3B%3B&q=chassi


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bajwa:

Gäller ha en bra chassi med en massa bra fläktar redan installerade, svårt att hitta där emot för ett bra pris

Jo jag har ett Coolermaster men jag överbelastade nätagget på något sätt. Kanske inte borde ha massa fläktar lol


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DeathOrGlory:

Kanske inte borde ha massa fläktar lol

eller byta nätagg [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bajwa:

eller byta nätagg [wink]

Har iofs ett bra nätagg. Men jag fick iaf nya delar på garantin. Men det beror på hur många fläktar man kör med också. Borde byta till Fulltower och ha dubbla nätagg.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DeathOrGlory:

Säger bara akta så du inte börjar smälta saker. Har klockat och hållit på och lyckats bränna; Hör och häpna grafikkort, hårddisk, moderkort, nätagg. Så nu pillar jag inte flitigt på allt längre.

Skillz


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fernan_king:

Skillz

[cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du kan ju kräma ur lite extra prestanda, det är dock inget jag rekommenderar på en bärbar för dom är aning mer känsliga och där har du inte samma möjlighet att byta ut skadade komponenter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bajwa:

Kan man t.ex. överklocka grafikkort på sin bärbara dator? Det skulle jag lätt göra isf[smile].

För det första är det en idiotisk ide att överklocka laptopkomponenter, för det andra är det en idiotisk ide att offra batteritid för en minimal prestandaboost och för det tredje kommer inga laptopkomponenter upp i samma hastigheter som stationära motsvarigheter oavsett hur mycket du överklockar dem.

Bajwa:

Gäller ha en bra chassi med en massa bra fläktar redan installerade, svårt att hitta där emot för ett bra pris

Seriöst, håll dig borta från överklockning om du tror det. LÅNGT borta. Så slipper du bli ledsen när du sabbat dina leksaker.

För att sammanfatta: [tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KID_IS_BACK:

Seriöst, håll dig borta från överklockning om du tror det. LÅNGT borta. Så slipper du bli ledsen när du sabbat dina leksaker.

För att sammanfatta: [tard]

k inte bara [crazy], men vad tycker du om guiderna?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Det är dock inget jag rekommenderar på en bärbar för dom är aning mer känsliga och där har du inte samma möjlighet att byta ut skadade komponenter.

KID_IS_BACK:

det en idiotisk ide att överklocka laptopkomponenter

k, tack för svaren [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KID_IS_BACK:

Seriöst, håll dig borta från överklockning om du tror det. LÅNGT borta. Så slipper du bli ledsen när du sabbat dina leksaker.

Det är ju roligt att sabba leksaker. Att få datorer att brinna är fan nice!


   
SvaraCitera