Aviseringar
Rensa alla

Nyföretagande behöver hjälp


Ämnesstartare

Hallå där!

Är en tjej på 17år som planerer att starta eget företag den närmaste framtiden men behöver lite hjälp på traven.

Jag kommer starta en fotostudio, som alla andra fotostudios så kommer man kunna ta klassiska porträtt, modellbilder, familjebilder osv.

Men som alla företag behöver man något gör att ens företag sticker ut, något som gör det unikt.

Jag vill höra allas funderingar kring foto och vad man skulle kunna göra för att få folk att tänka "Ja, dit ska vi gå och ta just våra kort"

Det kan bara vara något litet allt inom miljö, fototekniker osv.

Vill bara ha seriösa förslag, tack på förhand.


   
Citera

du borde väl veta själv vad som är speciellt med dig som fotograf


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är väl klart, men det är alltid bra att veta vad andra kanske tycker vore bra, om det är så att andra företag saknar något som kanske vara till nytta för mig.


   
SvaraCitera

visa lite bilder du fottat

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Love_93:

Det är väl klart, men det är alltid bra att veta vad andra kanske tycker vore bra

om du ändå ska hålla på med foto ska du väl inte bry dig om vad mängden vill ha?


   
SvaraCitera
Åtta

Les voleurs:

ska du väl inte bry dig om vad mängden vill ha?

Låter som en skitbra idé när man ska driva företag.[rolleyes]


   
SvaraCitera

Åtta:

Låter som en skitbra idé när man ska driva företag.

Men nu pratar vi ju ändå foto?


   
SvaraCitera
Åtta

Les voleurs:

Men nu pratar vi ju ändå foto?

Vad har det med saken att göra?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Les voleurs:

om du ändå ska hålla på med foto ska du väl inte bry dig om vad mängden vill ha?

Som företagare måste jag också ta hänsyn till vad samhället är i behov av, inte bara mina egna tankar och funderingar, för då lär jag inte komma någon stanns.

Les voleurs:

visa lite bilder du fottat

Har tyvär inga bilder på den här datorn. Jag kommer lägga upp bilder i mitt fotoalbum senare.

Men några bilder finns här:
http://darknessrose77.deviantart.com/


   
SvaraCitera

Åtta:

Vad har det med saken att göra?

Hade inte läst hela TS text förut. Det jag menade var att om man tänker jobba med något skapande så gör man ju det av en anledning oftast, att man gillar just att skapa. Då känns det lite tråkigt att gå efter vad mängden vill ha om det kanske inte är vad man själv vill göra.
Så känner jag iallafall.


   
SvaraCitera
Åtta

Les voleurs:

Då känns det lite tråkigt att gå efter vad mängden vill ha om det kanske inte är vad man själv vill göra.

Välkommen till arbetslivet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kanske borde säga också att jag kommer såklart inte BARA ta kort på personer, utan även naturbilder osv.
Försöker speciallisera mig på macrobilder(närbilder).

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Les voleurs:

Då känns det lite tråkigt att gå efter vad mängden vill ha om det kanske inte är vad man själv vill göra.

Åtta:

Välkommen till arbetslivet.

Tyvär är det ju så att man har inte HUR stor makt själv.
Jag kan ju inte t.ex. inte börja sälja kort på mig själv om jag så vill de, för det kommer troligen inte sälja alls, så då kommer jag ju inte kunna driva ett företag, förstår du vad jag menar? Vad mina poäng är?


   
SvaraCitera
Åtta

Love_93:

utan även naturbilder osv.
Försöker speciallisera mig på macrobilder(närbilder).

Detta lär vara betydligt mycket svårare att få sålt. Speciellt det sistnämnda. Naturbilder kan du möjligen få sålt som stockfotografi, men tror ändå att det blir väldigt svårt att tjäna några egentliga pengar på bara det.

Vill du kunna tjäna pengar så ska du satsa på att ta billiga porträtt (de flesta är inte intresserade av svindyra superfotografer, och de som är det kommer inte att gå till dig i vilket fall som helst) och användbara stock-bilder.


   
SvaraCitera

Åtta:

Välkommen till arbetslivet.

...

Då kan man ju lika gärna jobba med ett kontorsjobb.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Detta lär vara betydligt mycket svårare att få sålt. Speciellt det sistnämnda. Naturbilder kan du möjligen få sålt som stockfotografi, men tror ändå att det blir väldigt svårt att tjäna några egentliga pengar på bara det.

Så mycket vet jag, men ni verkade så insnurrade på att jag vill veta vad samhället tycker, så tänkte att ni kanske ville veta vad JAG gillar att fota 🙂

Men sen är det ju så också att man skulle kunna rikta in sådana kort på vissa saker t.ex. fototapet som börjar bli mer och mer populär.
Men då kanske man ska rikta in sig på företag eller likande.
Jag säger inte att det kommer gå, men man kan ju alltid disskutera saken.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Les voleurs:

Då kan man ju lika gärna jobba med ett kontorsjobb.

Eller så kämpar man för sin sak och försöker med något man gillar 🙂 Det skadar inte att testa!


   
SvaraCitera

Love_93:

Eller så kämpar man för sin sak och försöker med något man gillar 🙂 Det skadar inte att testa!

Les voleurs:

Det jag menade var att om man tänker jobba med något skapande så gör man ju det av en anledning oftast, att man gillar just att skapa. Då känns det lite tråkigt att gå efter vad mängden vill ha om det kanske inte är vad man själv vill göra.


   
SvaraCitera