Aviseringar
Rensa alla

Nylon eller- stålsträngat?


Ämnesstartare

Har en ganska gammal akustisk gitarr ståendes hemma som inte används något vidare mycket.
Hade tänkt att köpa nya strängar till den och börja spela lite smått då vi senare kommer få lära oss mer i skolan.

Jag är då en nybörjare med spelandet. Ni som spelat lite längre och har erfarenhet i detta - rekomenderar ni stål eller- nylonsträngar?

Vilket låter bäst och vilket är smidigast att använda? Vilket tycker ni är bäst?
Tack tack!


   
Citera
Ämnesetiketter

En nylonsträngad gitarr går sönder om man sätter på stålsträngar så det är inte att rekommendera [wink]

Jag skulle säga att nylonsträngade gitarrer både har för- och nackdelar. De gör inte lika ont att spela på när man inte har valkar på fingrarna, men eftersom att greppbrädan är bredare så kan det vara svårt att ta vissa ackord i början. På stålsträngade gitarrer så kan man ta ackorden lättare eftersom greppbrädan är mindre, men man måste trycka ner strängarna hårdare för att det inte ska låta skit, och det kan gör skapligt ont när man inte har valkar.

Jag skulle nog säga att det är viktigare att spela på det instrumentet man tycker är roligast, man kan lära sig spela lika bra på båda. Köp de strängar som din gitarr är byggd för och spela skiten ur den [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Köffein:

Jag skulle nog säga att det är viktigare att spela på det instrumentet man tycker är roligast, man kan lära sig spela lika bra på båda. Köp de strängar som din gitarr är byggd för och spela skiten ur den [y]

Tack! Dock så vet jag inte om det är en nylon eller- stålsträngad gitarr eftersom det alltid varit med blandade strängar - under tiden jag har haft den iallafall.

Sedan oerfaren som jag är... vad är valkar?


   
SvaraCitera

ellenkarolina:

Tack! Dock så vet jag inte om det är en nylon eller- stålsträngad gitarr eftersom det alltid varit med blandade strängar - under tiden jag har haft den iallafall.

De tre tjockaste strängarna på nylonsträngade gitarrer brukar vara av metall, men är de tre tunnaste strängarna i nylon så är den nylonsträngad [smile]

Här är strängarna på en nylonsträngad gitarr:
Image

och här ser du skillnaden på hur stålsträngade och nylonsträngade gitarrers "huvud" ser ut: (den vänstra är nylonsträngad)
Image

Om du ska byta strängar på gitarren så tänk på att det kan vara lite trixigt om man inte har så stor erfarenhet av gitarrer, det är lätt att man råkar ha av stängarna eller gör fel. Be någon bekant som vet hur man byter strängar att hjälpa dig eller göra det åt dig så vet du att det blir rätt [y]

Valkar är förtjocknat skinn, när man har spelat gitarr ett tag så blir huden på fingertopparna mindre känslig och man kan spela länge utan att få så ont som man ofta får i början. Det brukar ta några veckor innan man märker skillnad. (nu blev jag osäker på om man verkligen kallar det för valkar, men det är skitsamma vad det heter egentligen)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Köffein:

och här ser du skillnaden på hur stålsträngade och nylonsträngade gitarrers "huvud" ser ut: (den vänstra är nylonsträngad)

Då måste jag ha en nylonsträngad! Den ser någorlunda ut sådär som på bilden! Fast den är även ruskigt lik den till vänster, med smalheten på själva halsen (säger man så?)
...som någon blandning av de två.

Inga vidare bilder men någonting är det ju...
Image
Image

Köffein:

Valkar är förtjocknat skinn, när man har spelat gitarr ett tag så blir huden på fingertopparna mindre känslig och man kan spela länge utan att få så ont som man ofta får i början.

Åh, men jaha! Det visste jag ju om - hade ont i fingrarna hela dagen efter vi spelat elbas i skolan, haha.


   
SvaraCitera

ellenkarolina:

Då måste jag ha en nylonsträngad! Den ser någorlunda ut sådär som på bilden! Fast den är även ruskigt lik den till vänster, med smalheten på själva halsen (säger man så?)
...som någon blandning av de två.

Inga vidare bilder men någonting är det ju...

Ååååhhh, det är ju en gammal Levin!!! Lägg upp en bild på hela gitarren, jag måste se den!!

Levin-gitarrer tillverkas inte längre så de har ett litet samlarvärde. Om du har tur så kan din gitarr vara värd en del pengar. Leta rätt på serienumret som är inristat någonstans på gitarren (typ på kanten av huvudet, leta runt lite) så kan du ta reda på hur gammal den är [smile] (förlåt, nu blev jag helt till mig, men jag är fascinerad av gamla instrument)

Till ämnet nu; vad jag kan se så är din fina gamla Levin en stålsträngad gitarr som någon har satt nylonsträngar på vid någon tidpunkt. Det är svårt för mig att säga vilka strängar du ska köpa till den, halsen kan ha böjts med tanke på att det kanske är en gammal gitarr som har haft fel sorts strängar, så jag vet inte om din gitarr kanske blir skadad om du sätter på stålsträngar... Som sagt, ge oss en bild på hela gitarren, jag är riktigt nyfiken nu!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Köffein:

Levin-gitarrer tillverkas inte längre så de har ett litet samlarvärde. Om du har tur så kan din gitarr vara värd en del pengar. Leta rätt på serienumret som är inristat någonstans på gitarren (typ på kanten av huvudet, leta runt lite) så kan du ta reda på hur gammal den är

Oj, jisses - att den var så speciell och gammal visste jag inte, haha! Ska ta och leta reda på ett nummer någonstans!

Köffein:

... Som sagt, ge oss en bild på hela gitarren, jag är riktigt nyfiken nu!

Här har du!
Image

Image
Jag har tydligen ärvt den från min mormor, och när kan hon ha köpt den... sextio år sedan kanske?

Förstörs gitarren om man fäster dit stålsträngar eller ska man fortsätta med nylonsträngat som nu?


   
SvaraCitera

ellenkarolina:

Förstörs gitarren om man fäster dit stålsträngar eller ska man fortsätta med nylonsträngat som nu?

Den borde klara av stålsträngar om du vill ha det, den var inte i så dåligt skick som jag trodde. Men det ser ut som en såndär vit "pegg" som man fäster strängarna i vid vid stallet fattas? (de finns nog att köpa i musikaffärer)

Jag skulle rekommendera att köpa stålsträngar till den då jag inte har en aning om hur tusan man lyckas fästa nylonsträngar i stallet på en stålsträngad gitarr.


   
SvaraCitera

ellenkarolina:

Här har du!

Du har en oerhört fin gitarr, grattis[cute]


   
SvaraCitera

ellenkarolina:

Förstörs gitarren om man fäster dit stålsträngar eller ska man fortsätta med nylonsträngat som nu?

du vill inte ha stålsträngar!!!
det gör bara ont på fingrarna och låter fulare


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Istechetvåpunktnoll:

Du har en oerhört fin gitarr, grattis[cute]

Tackar![cute]

Blivande_japan:

du vill inte ha stålsträngar!!!
det gör bara ont på fingrarna och låter fulare

Fast jag tycker nog ändå att stålsträckad låter bättre...
Och med fingrarna vänjer man sig väl antagligen efter ett tag!

Köffein:

Leta rätt på serienumret som är inristat någonstans på gitarren (typ på kanten av huvudet, leta runt lite) så kan du ta reda på hur gammal den är[smile]

Jag hittade ett nummer- 31 28 01 25
Ungefär så såg det ut! Hur kan man nu kolla upp hur gammal den är? Eller är det möjligtvis ett årtal inblandat i nummerserien?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Köffein:

Den borde klara av stålsträngar om du vill ha det, den var inte i så dåligt skick som jag trodde. Men det ser ut som en såndär vit "pegg" som man fäster strängarna i vid vid stallet fattas? (de finns nog att köpa i musikaffärer)

Åh nej, det är bara att en är brun av någon anledning!


   
SvaraCitera

ellenkarolina:

Fast jag tycker nog ändå att stålsträckad låter bättre...Och med fingrarna vänjer man sig väl antagligen efter ett tag!

[censur]


   
SvaraCitera

ellenkarolina:

31 28 01 25

Är det så det är formaterat? För Levins serienummer är sexsiffriga (om den inte är riktigt gammal för då är det färre).

http://www.vintage-guitars.se/Levin_serial_numbers.htm


   
SvaraCitera

Jag kan inget om gitarrer, men på en fiol tycker jag att nylonsträngar har en finare klang.[smile] Stålsträngar kan låta lite "skorrande".


   
SvaraCitera