Aviseringar
Rensa alla

Nylon eller- stålsträngat?


Ämnesstartare

Har en ganska gammal akustisk gitarr ståendes hemma som inte används något vidare mycket.
Hade tänkt att köpa nya strängar till den och börja spela lite smått då vi senare kommer få lära oss mer i skolan.

Jag är då en nybörjare med spelandet. Ni som spelat lite längre och har erfarenhet i detta - rekomenderar ni stål eller- nylonsträngar?

Vilket låter bäst och vilket är smidigast att använda? Vilket tycker ni är bäst?
Tack tack!


   
Citera
Ämnesetiketter

En nylonsträngad gitarr går sönder om man sätter på stålsträngar så det är inte att rekommendera [wink]

Jag skulle säga att nylonsträngade gitarrer både har för- och nackdelar. De gör inte lika ont att spela på när man inte har valkar på fingrarna, men eftersom att greppbrädan är bredare så kan det vara svårt att ta vissa ackord i början. På stålsträngade gitarrer så kan man ta ackorden lättare eftersom greppbrädan är mindre, men man måste trycka ner strängarna hårdare för att det inte ska låta skit, och det kan gör skapligt ont när man inte har valkar.

Jag skulle nog säga att det är viktigare att spela på det instrumentet man tycker är roligast, man kan lära sig spela lika bra på båda. Köp de strängar som din gitarr är byggd för och spela skiten ur den [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Köffein:

Jag skulle nog säga att det är viktigare att spela på det instrumentet man tycker är roligast, man kan lära sig spela lika bra på båda. Köp de strängar som din gitarr är byggd för och spela skiten ur den [y]

Tack! Dock så vet jag inte om det är en nylon eller- stålsträngad gitarr eftersom det alltid varit med blandade strängar - under tiden jag har haft den iallafall.

Sedan oerfaren som jag är... vad är valkar?


   
SvaraCitera

ellenkarolina:

Tack! Dock så vet jag inte om det är en nylon eller- stålsträngad gitarr eftersom det alltid varit med blandade strängar - under tiden jag har haft den iallafall.