Aviseringar
Rensa alla

Nyss satt in kopparspiral , minskar flytningarna med tiden eller?


Ämnesstartare

Hejhej, som många säkert vet så är det en vanlig biverkning att få ökade flytningar, men minskar dessa med tiden? Eller får man leva med detta? Inte så jättemys alltid kanske men tar hellre den biverkningen än hormoner som gör så man blir bitsk, arg o minskad sexlust..
Har nämligen hört att det kan ta 6 mån innan den vant sig, men hur är det egentligen?

Och är det samma med hormonspiral? Jag menar, det är ju också en spiral.. så.

Och ja, jag har kopparspiral.. satte in den för 1 v sen och fick det pga jag är i ett stabilt 3årsförhållande och inte kan ha hormoner och vägrar knapra piller bara.. [smile] om nån undrar vill säga


   
Citera
Ämnesstartare

läs bruksanvisningen, fråga de som ordinerade åt dig.


   
SvaraCitera

Det är vanligt att man får ökade flytningar när man har kopparspiral, kroppen reagerar på det främmande föremålet och kan fortsätta vara så under hela tiden du har den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

läs bruksanvisningen, fråga de som ordinerade åt dig.

Mm.. gjort det

Ingemarsdotter:

Det är vanligt att man får ökade flytningar när man har kopparspiral, kroppen reagerar på det främmande föremålet och kan fortsätta vara så under hela tiden du har den.

ah okej =) ja det är väl klart, kroppen är smart och försöker "rena" ut föremålet... [crazy]


   
SvaraCitera

lemuu:

ah okej =) ja det är väl klart, kroppen är smart och försöker "rena" ut föremålet... [crazy]

Javisst, så länge de inte är illaluktande så är det inga bakteriella påverkningar, och du kan vara lugn. Kanske jobbigt att ha trosskydd och sånt, men jag tål inte heller p-piller egentligen, så funderar på att sätta in en spiral.

Det sägs vara smärtsamt, hur kändes det för dig?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingemarsdotter:

Kanske jobbigt att ha trosskydd och sånt, men jag tål inte heller p-piller egentligen, så funderar på att sätta in en spiral.

man ska ju inte ha det heller bara för flytningarna egentligen, pga det bara ökar då.. 🙂

jag hade rätt ont efteråt, men bara samma dag faktiskt, andra dagen var det lugnare men skulle gå på 1 1g alvedon var 6e timme i 2 dagar, så kände inte så mycket, men stunden efter var rätt jobbig.. men hade pojkvännen bredvid, som höll min hand o så, så det gick bra...

det jag tyckte var obehagligt var när hon mätte livmodern bara, stack till liksom o kändes som jobbig mensvärk, för mig.. vill inte skrämma iväg dig nu, för andra känns det ingenting o vissa mer, beror på hur man är som person sen var jag förkyld samtidigt = extra gnällig ;P

efteråt så reagerade jag med skratt och tårar samtidigt [bigsmile] , tycker du kan prata med um om spiral, men koppar verkar dom som sagt helst bara sätta in när man har stabilt förhållande.. för har man inte det måste man ha kondom i alla fall för o inte bli drabbad av livmoder..infektion eller nåt sånt o riskera o bli steril. hon ville ju jag skulle prova hormonspiral egentligen, antagligen pga risken, men ville inte ha det.. så blev detta helt enkelt istället


   
SvaraCitera

lemuu:

man ska ju inte ha det heller bara för flytningarna egentligen, pga det bara ökar då.. 🙂

nej, har inga flytningar nu så; men man kan ju alltid få pga spiralen.
man kan tydligen få mer intensiv och rikligare menstruation, vilket avskräcker mig.

lemuu:

vill inte skrämma iväg dig nu, för andra känns det ingenting o vissa mer

Jo, absolut, det må göra ont helt enkelt. Tror inte det skulle skrämma iväg mig, har endometrios (cystor i buk, kring livmoder osv) och lever med fruktansvärd smärta som det är [y]. Ville mest höra hur det var för dig[smile]

lemuu:

men koppar verkar dom som sagt helst bara sätta in när man har stabilt förhållande.

Ja, det är helt rätt. Hemskt om man skulle få någon infektion.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingemarsdotter:

man kan tydligen få mer intensiv och rikligare menstruation, vilket avskräcker mig.

mm mig med lite har ju riklig redan o ont, så få se hur de blir nu då ;P men ska va värst de 3 första månaderna med..

Ingemarsdotter:

Jo, absolut, det må göra ont helt enkelt. Tror inte det skulle skrämma iväg mig, har endometrios (cystor i buk, kring livmoder osv) och lever med fruktansvärd smärta som det är [y]. Ville mest höra hur det var för dig[smile]

oj, usch.. då är nog inte hormonspiral nåt för dig precis, det kan ju ge cystor i livmodern nämligen o du behöver ju inte fler precis då [shake]

Ingemarsdotter:

Ja, det är helt rätt. Hemskt om man skulle få någon infektion.

Jaa.. alltså jag kan ju känna så fortfarande, trots vi vart tsm så länge, så har vi ändå satt upp regler att, händer nåt så SÄGER DU DET liksom.. skulle han iofs göra annars med men strängare, för min skull.. tror ju verkligen inte ens han skulle kunna göra det men man ska aldrig säga aldrig o lita på nån 100% , men 99% kanske


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

fråga de som ordinerade åt dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Glad att jag är man.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tycker inte alls spiral var något bra.. och killen gnällde hela tiden på att det gjorde ont..

några flytningar har jag inte minne av.. vet bara att "ståltråden" inte var populär under sexakten


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

seniL:

några flytningar har jag inte minne av.. vet bara att "ståltråden" inte var populär under sexakten

Alltså, trådarna kan ju klippas av lite om dom störs , de ska ju dra sig uppåt egentligen så de inte bara "hänger där" runt livmodertappen och det hade de tydligen inte gjort så bra för dig då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Glad att jag är man.

Säger min pojkvän med.. provat.. vad blir det, 3-4 olika prevmedel före detta, så ja, ni killar hra det bra, men han tycker det borde finnas nåt mer för killarna med, men är väl svårare o fixa fram kanske eftersom vi har ju iaf menscyklar det går efter, vad har ni liksom? inget sånt precis [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lemuu:

vad har ni liksom?

Är väl egentligen bara risken att skjuta skarpt. Fixar man enkelt med en sterilisering.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Är väl egentligen bara risken att skjuta skarpt.

huh? [surprised]


   
SvaraCitera