Aviseringar
Rensa alla

nyttig lättlagad mat?


tänkaren:

Att potatisrätter är billiga och lättlagade köper jag men vad är det som är så extremt nyttigt med potatis? Potatismjöl?

Det är i alla fall bra källa för C-vitamin och kolhydrater. Utöver det finns det väl inte så mycket näringsämnen i potatis.


   
SvaraCitera

Ruttenfisk: Det är i alla fall bra källa för C-vitamin och kolhydrater. Utöver det finns det väl inte så mycket näringsämnen i potatis

http://matkalkyl.se/se-hostpotatisra.php


   
SvaraCitera
Exner

Ekologiska kycklingfileer stekta i olja.


   
SvaraCitera
Cobrak

Ruttenfisk:

Det är i alla fall bra källa för C-vitamin och kolhydrater. Utöver det finns det väl inte så mycket näringsämnen i potatis.

Det triggar sockersuget något oerhört.


   
SvaraCitera

sanguinem:

Hur ska man läsa det ens?? : s

För råk känns som ett vanligare ord än råkost, som jag inte ens vet vad det ärRodnar


   
SvaraCitera

tänkaren: Att potatisrätter är billiga och lättlagade köper jag men vad är det som är så extremt nyttigt med potatis? Potatismjöl?

Med en vild gissning skulle jag påstå att det finns två basvaror som du skulle kunna överleva på utan att behöva äta något annat och det är potatis och mjölk.

Vad beträffar potatis...

Potatis är nyttigt! Potatis är inte bara en av världens mest populära råvaror, utan också en av de nyttigaste. Potatis innehåller värdefulla vitaminer och fibrer. Äter du den med skalet på får du också i dig en ordentlig dos av nyttiga antioxidanter. Dessutom är den mättande.
Forskningsrön visar att potatis kan göra oss mindre stressade. Den innehåller ämnen som stimulerar hjärnsubstansen serotinin som gör oss nöjda och lugna. Vill du sova gott kan du alltså äta en bakad potatis innan du går och lägger dig.

Näringsvärde per 100 gram potatis:
cirka 80 g vatten
17,6 g kolhydrater
2,1 g protein
0,1 g fett
7 mg kalcium
0,6 mg järn
53 mg fosfor
76 kcal energi
Potatisskal är rika på fibrer, kalcium, järn, zink, fosfor och B-Vitamin.

250 g potatis ger i procent av rekommenderat dagligt intag:
2,3 procent av det dagliga behovet av kalcium
7,8 procent av det dagliga behovet av protein
10,4 procent av det dagliga behovet av energi
11,1 procent av det dagliga behovet av järn för kvinnor
20,0 procent av det dagliga behovet av järn för män
34,4 procent av det dagliga behovet av askorbinsyra

Potatis är till 99,9 procent fettfri.

Potatis och rotfrukter är bra basmat. Utöver energi i form av kolhydrater ger potatis vitamin C, vissa B-vitaminer, kalium och kostfibrer. Proteinhalten är låg men proteinet är av hög kvalitet.

Källa: http://svenskpotatis.se/om-potatis/naringsvarde/ och http://www.livsmedelsverket.se/


   
SvaraCitera

Cobrak:

Det triggar sockersuget något oerhört.

Har du något belägg för detta eller är det egen erfarenhet? Jag älskar potatis och potatis är den basfödan jag äter mest av tillsammans med pasta och ris. Äter troligen uppåt 1 kg potatis per dag... ett halvkilo till lunch och ett halvkilo till middag på kvällen och jag har aldrig märkt av något sockersug. Dricker för övrigt aldrig läsk typ cola, fanta eller liknande däremot några tsk socker i kaffet varje gång.


   
SvaraCitera

Bevara Sverige Svenskt: Med en vild gissning skulle jag påstå att det finns två basvaror som du skulle kunna överleva på utan att behöva äta något annat och det är potatis och mjölk.

Vad beträffar potatis...

Potatis är nyttigt! Potatis är inte bara en av världens mest populära råvaror, utan också en av de nyttigaste. Potatis innehåller värdefulla vitaminer och fibrer. Äter du den med skalet på får du också i dig en ordentlig dos av nyttiga antioxidanter. Dessutom är den mättande.
Forskningsrön visar att potatis kan göra oss mindre stressade. Den innehåller ämnen som stimulerar hjärnsubstansen serotinin som gör oss nöjda och lugna. Vill du sova gott kan du alltså äta en bakad potatis innan du går och lägger dig.

Näringsvärde per 100 gram potatis:
cirka 80 g vatten
17,6 g kolhydrater
2,1 g protein
0,1 g fett
7 mg kalcium
0,6 mg järn
53 mg fosfor
76 kcal energi
Potatisskal är rika på fibrer, kalcium, järn, zink, fosfor och B-Vitamin.

250 g potatis ger i procent av rekommenderat dagligt intag:
2,3 procent av det dagliga behovet av kalcium
7,8 procent av det dagliga behovet av protein
10,4 procent av det dagliga behovet av energi
11,1 procent av det dagliga behovet av järn för kvinnor
20,0 procent av det dagliga behovet av järn för män
34,4 procent av det dagliga behovet av askorbinsyra

Potatis är till 99,9 procent fettfri.

Potatis och rotfrukter är bra basmat. Utöver energi i form av kolhydrater ger potatis vitamin C, vissa B-vitaminer, kalium och kostfibrer. Proteinhalten är låg men proteinet är av hög kvalitet.

Källa: http://svenskpotatis.se/om-potatis/naringsvarde/ och http://www.livsmedelsverket.se/

Tack för tipset. Tycker faktiskt att potatis är riktigt gott om den är nykokt. Har hört att man inte ska koka upp potatisen i kallt vatten utan istället slå på kokande vatten dvs den råa potatisen ska "chockas" med kokhett vatten. Stämmer detta. Att man ska slå på kokande vatten på den råa potatisen för att bevara mest nyttigheter?


   
SvaraCitera

ngn wook rik på grönsaker 


   
SvaraCitera