Aviseringar
Rensa alla

obducent eller begravningsentreprenör?


Ämnesstartare

hade en diskussion med en vän och jag kastade ur mig att jag aldrig skulle vilja/kunna jobba på begravningsbyrå då det måste vara kefft att hjälpa folk med saker, dra nytta av dödas anhöriga för att tjäna pengar och handskas med eventuell sorg

vi pratade om döda människor och jag tkte att obducent verkar vara ett mkt mer spännande yrke, du handskas och undersöker en kropp, dödsorsaker, innanmäte och har stor kunskap om biologi och hur saker ska se ut (kort förklarat??..)

hennes slutsats var att jag var okänslig och sjuk i huvudet

vill veta hur ni resonerar, vilket yrke skulle ni helst ha? 

vilka fördelar och nackdelar ser ni med de olika yrkena?


   
Citera
Ämnesstartare

amsi: obducent

tänker som du


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Obducent pga samma anledning som du


   
SvaraCitera
Ämnesstartare


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

begravningsbranschen är enbart religiös, men obducent är inte heller nån höjdare. försvisso undersöker man kroppar medicinskt, men mest för att vi har en irrationell vördnad för de döda.

tanken att ett yrke skulle kunna vara "spännande" eller "kul" föresvävar mig inte.


   
SvaraCitera
mynona

amsi: obducent

hellre det än entreprenör. Jag skulle nog få en överdos av elände om jag tvingades handskas med människors sorg som vardag. Jag kan se det som intressant att utföra obduktioner, rent teoretiskt, även om fysiken inte intresserar mig så mycket. Ingendera är dock naturliga val för mig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

amsi: obducent

verkar roligare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag känner en obducent. Han är väldigt apatisk av sig gällande frågor som andra skulle reagera på. Dock har han fått jobba i krig etc så hoppas det nt har med yrket att göra. 

jag väljer nog det sistnämnda i pollen.


   
SvaraCitera

begravningentrepenör!


   
SvaraCitera

amsi: begravningsentreprenör

känns som ett tråkigt jobb, men känns som man får se rätt mycket vidrigheter som obducent, tror emd andra ord det är ett sjukt krävande jobb psykiskt på ett annat sätt än vad begravningsentreprenör är.

btw, när jag först såg trådnamnet trodde jag det var det där trollet som gjort den med tillhörande poll om vad hon skulle jobba med Rodnar


   
SvaraCitera
reben

obducent lätt


   
SvaraCitera
reben

hade varit sämsta begravningsentreprenören o bara gråtit hela tiden. ej så professionellt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Begravningsentreprenör som stjäl från di döda


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag tycker att det hade kunnat vara väldigt fint att vara begravningsentreprenör; man erbjuder en tjänst som hjälper människor att skapa en minnesplats och säga farväl till en älskad och nära person; man hjälper folk genom en svår tid, genom att ta på sig att hantera praktiska detaljer för den bortgångnes viloplats. ens arbete går ut på att skapa en så fin ceremoni och begravningsarrangemang som möjligt. i mina ögon är det ett både hederligt och respektfullt arbete. det måste vara svårt att hela tiden möta den sorg som det innebär att hantera den mänskliga slutdestinationen med alla konsekvenser det implicerar, men det är bra att det finns.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mpt:hv: begravningsbranschen är enbart religiös

Det behöver den dock inte vara


   
SvaraCitera