Aviseringar
Rensa alla

obducent eller begravningsentreprenör?


amsi: obducent

Verkar tämligen intressant och att leverera ett krystat "jag beklagar sorgen blabla" funkar nog inte så bra för mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

^ som chib skrev


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

obducent


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi: Det behöver den dock inte vara

det tror jag nog ändå, förklara hur du tänker plz!

kakakaka: Han är väldigt apatisk av sig gällande frågor som andra skulle reagera på.

hur menar du?


   
SvaraCitera

reben:
hade varit sämsta begravningsentreprenören o bara gråtit hela tiden. ej så professionellt

började fnissa när jag läste detta Rodnar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

onödigt elak: det tror jag nog ändå, förklara hur du tänker plz!

en begravning behöver inte ha religiösa inslag eller ens ta plats på en religiös plats, så jag ser inte hur begravningar alltid skulle behöva ha inslag av religion


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Beg.entrprenör. Galet namn på det dock. 
Hade nog ej pallat att hänga med döda större delen av dagarna, även om man som beg.ent får hantera dem men det är ju ändå på ett annat sätt. Dock hade jag försökt undvika att närvara på begravningarna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi: en begravning behöver inte ha religiösa inslag eller ens ta plats på en religiös plats, så jag ser inte hur begravningar alltid skulle behöva ha inslag av religion

vad finns det för anledning att stoppa ner någons kropp i marken inuti en kista? men samtidigt förstår jag hur du menar och det handlar väl mest om hur man definierar religion.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

onödigt elak: vad finns det för anledning att stoppa ner någons kropp i marken inuti en kista? men samtidigt förstår jag hur du menar och det handlar väl mest om hur man definierar religion.

det behöver det ju inte vara, kramrat
jag menar "begravning" som i att anordna en farväl-ceremoni av den döde, inte nödvändigtvis att stoppa ner vederbörande i en jord - även om det går fint för dem som vill.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi: det behöver det ju inte vara, kramrat
jag menar "begravning" som i att anordna en farväl-ceremoni av den döde, inte nödvändigtvis att stoppa ner vederbörande i en jord - även om det går fint för dem som vill.

mjo men tanken att det skulle behövas en officiell(via tredje part osv), ofta påkostad sådan är ju...någonting.. iaf en religiös rest skulle jag säga


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

onödigt elak: mjo men tanken att det skulle behövas en officiell(via tredje part osv), ofta påkostad sådan är ju...någonting.. iaf en religiös rest skulle jag säga

Jag tycker att man kan se det på samma sätt som en bröllopsplanerare, fast för en annan tillställning. Ett bröllop kan vara helt borgerligt, utan religiöst inslag. På samma sätt kan man se begravningar. Jag sätter inga premisser för vad för sekulär tillställning man väljer att ordna; man skulle kunna anordna precis vad som helst. Jag ser begravningsentreprenören som den person jag går till när jag vill att någon ska anordna en tillställning som behandlar en persons död - sedan kan denna utställning utformas hur som man än vill. Det kan t.ex handla om en bandspelning där man bjuder in de lokala banden som man ombett skriva en liten trudilutt om den borgångnde och samlar in nära och kära för att lyssna. Kanske håller man open mic där de som känner kan gå upp och säga ett par ord eller två, när de känner för det. Man kan hålla till i den dödes blomstergård eller kanske på den där vackra ängen vederbörande tyckte så mycket om. Eller så gör man det som ett AA-möte där folk får turas om att tala om sina känslor kring vederbörandes död, där man efter en rundgång skålar för minnet.

Jag tycker inte att sörjandet och hyllandet av den döde som ofta förekommer på religiösa begravningar är något religion har ensamrätt på. i mina ögon är de två fenomenen så vitt utbredda och tar plats i så många andra sammanhang att de tillhör en allmän del vår relation till någots slut och ändpunkt. Om man ändå vill få det till att det är religiöst, är det helt ok.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kan inte bestämma mig alls. 

Tänker i princip som du angående att jobba som begravningsentreprenör. Jag tror att all sorg kunderna kommer in med skulle vara svårast att hantera. 

Obducent vill jag inte bli eftersom det är rätt obehagligt med döda människor. Livlösheten är lite svår att hantera, den gul/vita nyansen huden får känns typ... omänsklig och främmande, + det här med sorgen igen, jag vet ju att framför mig har jag en person som förmodligen är saknad av en/flera och just att förlora folk är något jag är väldigt rädd för.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

amsi: obducent

jag är naturvetare och kan inte handskas på ett rutinmässigt sätt med människors känslor.


   
SvaraCitera
time
 time

amsi: hennes slutsats var att jag var okänslig och sjuk i huvudet

Tycker det är helt orimligt. Obducenter är livsviktiga (pun not intended) för att kunna fastställa dödsorsaker och utan de tidiga vetenskapsmännens efterforskningar på döda kroppar hade den medicinska utvecklingen legat långt bakom vad den gör idag. Är ju varken en okänslig eller morbid tanke.

Jag hade hellre varit obducent för jag finner anatomi och medicin mer intressant och hade nog tagit hårt på att se folk ta farväl av sina älskade liksom, även om Chibs motivering var jättefin.


   
SvaraCitera
PMR
 PMR

amsi: obducent69.4%

Pga. Haft funderingar på det yrket tidigare. Fascineras av människokroppen. Gillar hjärnan mest. Jag äcklas dock enormt av senor efter att jag såg en operation på tv och kirurgen ba tar i senan som att han spelade på en gitarrsträng..?!? Sjuke jävel Gråter 


   
SvaraCitera