Aviseringar
Rensa alla

OBS Hjälp uppskattas, du som kan CSN


Lounge
Ämnesstartare

Hej!

Jag ska snart börja studera och det känns underbart. Dock är jag otroligt rädd att jag inte ska kunna få csn. Det är bara en tanke som har slagit mig, den är inte särskilt rationell (tror jag) men jag tänkte höra med er om ni kan hjälpa mig i min oro. Handläggningstiden för beviljat studiestöd ligger på ca 10 dagar till och jag vill inte gå och må dåligt alla dessa dagar i väntan på svar.

Jag har försökt prata med csn och få ur de något, men de hänvisar bara till att handläggaren kan göra beslutet om jag ska få studiemedel eller ej.

Här är mina tidigare studier med csn och hur det har gått:

  • 2011 HT 30 hp, klarade
  • 2012 VT 30 hp, klarade
  • 2012 Sommakurs 15 Hp, fick studiestöd för hela kursen men struntade i den
  • 2012 HT, 30 hp, klarade
  • 2013, Sommarkurs 7,5 hp, blev sjukskriven, skickade sjukintyg till csn
  • 2013 HT, 30 hp, klarade
  • 2014 VT, 30 hp, läste 7.5 hp som jag ej klarade, hoppade av resten av kursen (kan ev. ha ett sjukintyg ifrån denna perid) och meddelade csn så fick enbart studiestöd för dessa 7.5 poäng

    Nu är mina frågor:
    - Csn säger att jag ska ha klarat minst 75% av mina studier för att få studiestöd nu. Om man utgår ifrån att den kursen jag blev sjukskriven på inte räknas in som ett avhopp (vilket jag antar) så har jag klarat 85% av mina studier. Om man räknar med sjukskrivningen är det 70% klarat. Räknar de minst 75% från hela tiden, sedan 2011, jag studerat? Eller är det en särskilt period på senaste tiden?

Jättejättejättejättejättetacksam för seriös hjälp!


   
Citera

Satt precis och tänkte på samma fråga, angående om 75% gäller för studier enbart senaste läsåret eller om det är alla studier sammanlagt. Skickar ett mejl till csn nu och frågar. 


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

Zodd:
Satt precis och tänkte på samma fråga, angående om 75% gäller för studier enbart senaste läsåret eller om det är alla studier sammanlagt. Skickar ett mejl till csn nu och frågar. 

Åh vad bra.. återkom när du har fått svar, kanske ringer imorgon och hör om just det


   
SvaraCitera

jag tänker att det är 75% av en kurs en måste klara.


   
SvaraCitera

är de inte 62.5 % som de gäller?


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

chipsreklam:
jag tänker att det är 75% av en kurs en måste klara.

Men jag hoppade ju av min senaste kurs och avbröt csn. Läste enbart 7.5 hp av 30 hp.. och dessa 7.5 hp klarade jag ej. Så äre 75% klarat av 7.5 hp? Låter extremt..


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

Anura:
är de inte 62.5 % som de gäller?

Första 40 veckorna, 75% sedan


   
SvaraCitera

Lounge:

Första 40 veckorna, 75% sedan

jo men hur många veckor läste du?


   
SvaraCitera

Lounge:

Men jag hoppade ju av min senaste kurs och avbröt csn. Läste enbart 7.5 hp av 30 hp.. och dessa 7.5 hp klarade jag ej. Så äre 75% klarat av 7.5 hp? Låter extremt..

hmm jadu, det vet jag inte


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

chipsreklam:

hmm jadu, det vet jag inte

svårigt Ledsen


   
SvaraCitera

jaaa
när jag var osäker på om jag skulle få csn så testade jag att ansöka om det.
så fick jag ja och sökte då till den skola jag ville gå på... hehe


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

chipsreklam:
jaaa
när jag var osäker på om jag skulle få csn så testade jag att ansöka om det.
så fick jag ja och sökte då till den skola jag ville gå på... hehe

borde också gjort så, men är lätt att vara efterklok!


   
SvaraCitera

Lounge:

Första 40 veckorna, 75% sedan

men jag har ju haft csn många gånger och säkert över 40 veckor (småkurser och basår) som jag har klarat av. nu läser jag ett läsår på ett program, är de också 75 %?


   
SvaraCitera

Det skiljer sig åt om det är program eller fristående. Program är som Anura säger annars är det 75%.

Vill inte oroa dig men om du har sökt för 30 hp som är oavslutade så blir der väl lite bittert? Ledsen 
_Tror_ att du måste klara minst 14p till för att klara. Är dock osäker!!!!


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

kakakaka:
Det skiljer sig åt om det är program eller fristående. Program är som Anura säger annars är det 75%.

Vill inte oroa dig men om du har sökt för 30 hp som är oavslutade så blir der väl lite bittert? Ledsen 
_Tror_ att du måste klara minst 14p till för att klara. Är dock osäker!!!!

Fast var ju sjukskriven med intyg 7.5 poäng? Så det borde ju iaf räknas bort


   
SvaraCitera