Aviseringar
Rensa alla

Occupy Sweden 15/10


Ämnesstartare

I Tunisien, Egypten, Libyen, Syrien, Iran, Irak, Bahrain, Elfenbenskusten, Sudan, Jemen, Oman, Palestina, Israel, Kina, Grekland, Italien, England, Irland, Island, Spanien, USA, Sydkorea, och massor av andra länder har vi i år sett revolutioner, uppror, torgockupationer, massdemonstrationer och andra folkliga resningar mot diktaturer. Det började med "den arabiska våren", där folkliga revolutioner i Nordafrika störtade flera diktatorer och som spred sig som en löpeld genom regionen.

Sen plötsligt dök en massiv rörelse av samma stuk upp i Spanien. Rörelsen i Spanien riktade sig dock inte mot en enskild diktator, utan mot ett diktatoriskt ekonomiskt system där makten koncentreras till en liten ägande elit; kapitalismen. Precis som i Nordafrika baserade sig rörelsen på ockupationer av torg och andra offentliga ytor, och samma rörelse dök snart upp i ett flertal andra av de västerländska kapitalistiska länderna. Just nu pågår exempelvis en stor ockupation av Wall Street i USA som de största fackföreningarna ställt sig bakom och t.o.m. delar av militären. "We are the 99%" är parollen bakom ockupationen, och riktar sig mot bristen på demokrati i det amerikanska samhället och det faktum att makten över samhället inte ligger i folkets händer, utan i den rikaste procentens.

Lördagen den 15/10 har man utlyst en internationell aktionsdag. Över hela världen planeras just nu torgockupationer denna dagen, bl.a. flera stycken i Sverige. Stockholm, Sundsvall och Nyköping är några av de städer där det arrangeras ockupationer.

Förslag på diskussionsunderlag:

1) Hur ställer du dig till denna rörelse och dess krav på verklig demokrati istället för storföretag, banker och politikers diktatur?

2) Kommer du att gå på någon av de planerade torgockupationerna? Skulle du gå på en om det fanns i din hemstad?

Ni får självklart diskutera annat också. Haverism är dock inte välkommet och diskussionerna ska handla om ämnet, dvs. den globala sociala demokratirörelse som börjat ta form i den arabiska vårens kölvatten.


   
Citera
Ämnesstartare

så vad exakt ska man göra på aktionen? bara stå där och kanske skrika några slagord eller kommer man att göra något reaktionärt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ryktas om att Stockholm är chill med att ND går med.

Over all tycker jag hela rörelsen känns alldeles för luddig egentligen, vem kan INTE sluta upp bakom att folk ska sluta vara korrupta liksom. Det är lite som Anton Abeles "Jag gillar inte gatuvåld!"

Rödingajäveln:

2) Kommer du att gå på någon av de planerade torgockupationerna? Skulle du gå på en om det fanns i din hemstad?

Troligen inte då jag verkligen inte ser någon poäng i det hela. Kompromiss-kåthet har aldrig riktigt varit min grej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Liebestraum:

så vad exakt ska man göra på aktionen? bara stå där och kanske skrika några slagord eller kommer man att göra något reaktionärt?

Som jag förstått det är tanken att ockupationen ska ha samma funktion som i de många andra länder där rörelsen finns, dvs. vara en slags socialt centrum i stadskärnan där vi vanliga människor träffas och tillsammans kan formulera politiska krav på riktig demokrati. I Spanien har rörelsen bl.a. utvecklats från torgmötena till en rådsrörelse på arbetsplatser och i bostadsområden:

Spanien: Från torgen till stadsdelarna


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:

Som jag förstått det är tanken att ockupationen ska ha samma funktion som i de många andra länder där rörelsen finns, dvs. vara en slags socialt centrum i stadskärnan där vi vanliga människor träffas och tillsammans kan formulera politiska krav på riktig demokrati.

dvs. helt jävla meningslöst, häng grisarna och spräng rosenbad så är jag med


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Semi:

Ryktas om att Stockholm är chill med att ND går med.

Ja, några av de individer som idén kommer ifrån har skrivit en del konstiga grejer på Facebook, men att p.g.a. den väldigt lösa diskussionen (som mest gick ut på "alla är välkomna") vägra delta tycker jag är jävligt töntigt. Nazisterna är en marginaliserad liten sekt i alla Sveriges städer, och skulle de dyka upp så kommer de att bli bortjagade då den överväldigande majoriteten av Sveriges befolkning hatar nazister. Vad några enstaka Facebookarrangörer skriver skulle inte jag hellre lägga någon större vikt vid, det är inte något toppstyrt projekt utan ett försök att ta torgockupationskonceptet till Sverige.

Semi:

Over all tycker jag hela rörelsen känns alldeles för luddig egentligen, vem kan INTE sluta upp bakom att folk ska sluta vara korrupta liksom. Det är lite som Anton Abeles "Jag gillar inte gatuvåld!"

Det är väl positivt med breda rörelser som många sluter upp bakom? [confused] Du kan inte bygga en klassrörelse genom att bara organisera de redan frälsta. Breda, luddiga paroller kan fyllas med innehåll. Det viktiga är inte vad folk säger utan vad de i praktiken gör, osv. Lämna sekterismen åt leninisterna. [crazy]

Semi:

Troligen inte då jag verkligen inte ser någon poäng i det hela. Kompromiss-kåthet har aldrig riktigt varit min grej.

Coolt att vägra kompromisser och samarbete med folk som inte redan delar din politiska övertygelse, lycka till att nånsin göra nån politisk nytta med den attityden. [rolleyes]


   
SvaraCitera

Rödingajäveln:

1) Hur ställer du dig till denna rörelse och dess krav på verklig demokrati istället för storföretag, banker och politikers diktatur?

Jag är mycket positiv till denna rörelse. Den har redan lyckats med mycket i mellanöstern. Jag gillar skarpt att vi äntligen har en rörelse som inser att både vänstern och högern har fel och tittar vidare på nya lösningar.

Rödingajäveln:

2) Kommer du att gå på någon av de planerade torgockupationerna? Skulle du gå på en om det fanns i din hemstad?

jag har deltagit i torgockupationer i Spanien och var mycket nöjd. Bra folk, bra idéer och en bra drag.

Inte ställt mig till de svenska än. Verkar som vänstertomtar har kuppat det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:

Coolt att vägra kompromisser och samarbete med folk som inte redan delar din politiska övertygelse, lycka till att nånsin göra nån politisk nytta med den attityden.

Troligen inte, men det känns bara lite konstigt att gå i samma tåg som libertarianerna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

acadi:

jag har deltagit i torgockupationer i Spanien och var mycket nöjd. Bra folk, bra idéer och en bra drag.

Jag anar att du inte nämnde dina smårasistiska drag? Jag var i Spanien (Madrid) när det var som mest, det var rätt mycket

acadi:

vänstertomtar

där må jag säga. Med rätt mycket menar jag alltså allihopa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker inte att någonting ska ockuperas [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vadå ska dem avskaffa kapitalismen genom att stå på ett torg och säga att det är dåligt.. Tycker det låter förvånansvärt okonstruktivt.

Det är ju bara flytta ut i ett självhushållskollektiv och pengar som handelsmedel är till slut ur världen [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

acadi:

Jag är mycket positiv till denna rörelse. Den har redan lyckats med mycket i mellanöstern. Jag gillar skarpt att vi äntligen har en rörelse som inser att både vänstern och högern har fel och tittar vidare på nya lösningar.

Det är ju direkt felaktigt påstående då rörelsen i Tunisien och Egypten till stor del hade sin bas på arbetsplatserna och i den fackliga kamp som i landet pågått under flera år. I både Spanien, Grekland, Italien, Storbritannien, Irland, Israel och USA är rörelsen också tydligt vänster och starkt baserad i arbetarrörelsen (särskilt fackföreningarna har i alla länderna varit centrala). Den kritik man för fram är dessutom klassisk vänsterkritik mot kapitalismen. Jag skulle säga att rörelsen är en tydlig vänsterrörelse och definitivt har sin bas i arbetarklassen, både gällande dess teori och dess praktik. Däremot har ju rörelsen nått långt utanför vänsterorganisationerna, vilket jag ser som extremt positivt. Att påstå att rörelsen inte är en vänsterrörelse är dock felaktigt, jag skulle snarare säga att det är den nya vänstervågen sedan 68-vänstern.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Semi:

Troligen inte, men det känns bara lite konstigt att gå i samma tåg som libertarianerna.

Ja, men varför stirra sig blind på de som är organiserade på den borgerliga sidan när det finns en hel klass att organisera? [crazy]

OF 5:

vadå ska dem avskaffa kapitalismen genom att stå på ett torg och säga att det är dåligt.. Tycker det låter förvånansvärt okonstruktivt.

Nej, det är som sagt en bas för vidare organisering precis som i de många andra länder där rörelsen finns. Om du missat det så var torgockupationerna centrala i den egyptiska revolutionen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

1. Känns inte speciellt intressant, och tror inte det kommer leda till något.
2. Nej.


   
SvaraCitera
Bakric

Rödingajäveln:

2) Kommer du att gå på någon av de planerade torgockupationerna? Skulle du gå på en om det fanns i din hemstad?

Om inte annat hade jag åtminstone farit in till sundsvall och tittat på.
Fan att det är LAN här i härnösand den helgen då [sad]


   
SvaraCitera