Aviseringar
Rensa alla

Ocd? Schizofreni?


Ämnesstartare

Okej jag vet inte riktigt hur jag ska börja det här så jag hoppar direkt till grejen.

Som jag har fått uppfattning av så får har jag väldigt väldigt mycket tvångstankar (intrusive thoughts tänker jag på) alltså att jag får helt sjuka tankar som går emot mina moraler t.ex får jag sådana tankar om Pedofili och Incest vilket jag verkligen är emot, men dessa tankar kommer från ingenstans och det är väldigt svårt att förklara faktiskt. Det brukar ofta bli så att jag måste argumentera emot dessa tankar och det är oftast det som är jobbigt och leder till att jag ibland sitter still och tänker på detta.

Jag är extremt rädd för avföring och just nu så vågar jag inte ha fönster öppna för att jag är rädd att någon ska slänga in avföring genom fönstret in på mina kläder eller min dator. När jag är ute så är jag rädd att någon ska slänga det på mig t.ex om en bil åker förbi så måste jag kolla på den så att ingenting kastas. Jag kollar även noga när jag får förbi folk eller vice versa. Ifall jag tar på någonting som jag har fått för mig har varit i kontakt med avföring så måste jag genast tvätta händerna, om jag inte gör det så sitter jag och tänker på det och mår dåligt. Jag kan tillägga att jag oftast inte är rädd för min egna avföring samt smuts. Oftast så fattar jag att det är skitlarvigt, men tankarna stannar.

Kan lägga till att jag även har tics/tourettes (jag blinkar väldigt hårt och muskelspänningar, inga ord eller fraser dock) och jag läste att det ibland hänger ihop med OCD.

Jag är även livrädd att jag ska yttra mina intrusive thoughts högt så att mina vänner eller föräldrar hör, tankarna jag får är väldigt otäcka oftast så det är ingenting jag vill att andra ska höra. Även fast jag vet att jag inte säger mina tankar högt så tänker jag tänk om och sen vad konsekvenserna av det jag har sagt kan ha. T.ex om jag sitter i bilen med min familj så brukar det poppa upp onda tankar om någon av oss och då blir jag livrädd att jag ska säga den tanken högt och det slutar med att jag håller en hand på halsen för att kunna känna ifall jag gör det.

Jag är även rädd för att folk ska läsa mina tankar när jag har dessa intrusive thoughts. Jag är i princip säker på att min pappa kan läsa mina tankar och jag är livrädd för att jag ska få dessa tankar när jag är nära honom. Jag har fått för mig att hans förmåga att läsa tankar har någon max range typ så att ifall jag sitter i mitt rum och han är i sovrummet så kan han inte höra mina tankar. Jag fattar att detta är fysiskt omöjligt, men jag är fortfarande väldigt orolig över det.

Jag ursäktar ifall detta blir lite jobbigt att läsa då jag har hoppat lite här och var för att fylla på.

Frågan är nu ifall det finns någon annan med samma symptomer och ifall någon kan hjälpa mig ifall det är OCD eller tom Schizofreni som jag har läst om på andra forum.

Hjälp uppskattas


   
Citera

Jag tycker att det vore mycket bättre om du besökte någon kunnig IRL som vet mer och kan mer än oss, men det skadar väl inte att skriva här såklart 🙂 Dock så kanske inte alla svar är särskilt korrekta.
Kanske oroar du dig för mycket så att du på så sätt börjar tänka mer på dina tankar och får svårt att släppa dem och utvecklar dem så att det känns som att du inte har direkt kontroll? Jag vet faktiskt inte.

Men att din pappa har förmåga att läsa tankar och att läsa dina tankar är nog ingenting att oroa dig för, även om det är svårare i praktiken.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alla andra forum samt chatlines på svenska verkar vara stängda och eftersom jag inte riktigt känner mig redo för att snacka med Morsan eller att ta hjälp via att ringa så skriver jag här istället.

Lite halvkassa svar får man räkna med.


   
SvaraCitera