Aviseringar
Rensa alla

OCD- "Undersökning"


Ämnesstartare

Hej alla!
Det är så att jag skriver ett skolprojekt om OCD och gör olika undersökningar om vilket åldersgrupp där det förekommer mest. Om ngn här vill delta, genom att svara på frågor nedan- även om du Inte har OCD,  skulle det vara kul! 🙂

"Mall" (Välj hur ni själva vill svara):
1. Ålder: -11,  12-14, 15-16, 17-29, 30-39, 40+

2. Har OCD/Har inte: - Ja (ofta, ibland, sällan...), Nej, Har haft

3. känner ngn med OCD: Ja/Nej

kram


   
Citera

1. 17-29
2. sällan
3. ja 


   
SvaraCitera
Lounge

Om jag får vara petig så är ju inte undersökningens resultat så applicerbart på verkligheten eftersom ni frågar på en ungdomssida. -11 och 30+ är en väldigt liten åldersgrupp här. Skulle tro det var bättre att söka information om det. Sedan är tvångssyndrom en ganska marginell ångestsjukdom bland andra psykiska sjukdomar, iaf enligt statistiken. Finns nog dock många som aldrig söker hjälp för sin åkomma dessutom eftersom det är förknippat med så mycket skam. Så tror inte det finns så många här på um heller.

Med det sagt:

1. Ålder: 17-29

2. Har OCD/Har inte: Ja (ofta)

3. känner ngn med OCD: Ja


   
SvaraCitera

haha vad är ocd mer exakt? x) aldrig fattat det 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Axelinaaas:
haha vad är ocd mer exakt? x) aldrig fattat det 

OCD står för "Obsessive-compulsive disorder". Det innebär direktöversatt "Överdriven- tvångsmässig "sjukdom"". Man kan t.ex. känna obehag om man inte gör ngt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge:
Om jag får vara petig så är ju inte undersökningens resultat så applicerbart på verkligheten eftersom ni frågar på en ungdomssida. -11 och 30+ är en väldigt liten åldersgrupp här. Skulle tro det var bättre att söka information om det. Sedan är tvångssyndrom en ganska marginell ångestsjukdom bland andra psykiska sjukdomar, iaf enligt statistiken. Finns nog dock många som aldrig söker hjälp för sin åkomma dessutom eftersom det är förknippat med så mycket skam. Så tror inte det finns så många här på um heller.

Med det sagt:

1. Ålder: 17-29

2. Har OCD/Har inte: Ja (ofta)

3. känner ngn med OCD: Ja

Jo, du har rätt i det. Men, jag tänkte att det kanske finns ngn 40+-are (Även om sannolikheten för det är typ 0) 😉


   
SvaraCitera

17, nej, ja


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

1. 17-29

2. Ja ibland

3. känner ngn med OCD: Ja


   
SvaraCitera

du borde väl börja med att definiera vad OCD är
det slängs ofta runt för de minsta grejerna


   
SvaraCitera
lok501

1: 16
2: Nej, inte ocd men kontrol behov
3: nej


   
SvaraCitera
PMR
 PMR

1. Myndig.
2. Ja, till min död.
3. Ja.

..hur har man "ofta"? Att man är symptomfri någon period då och då? 


   
SvaraCitera