Aviseringar
Rensa alla

Ockupationsfestival i Lund 16/5 (På lördag!)


Ämnesstartare

Vi har redan kommit en lång väg i arbetet och om allt går som det ska kommer det här förmodligen att bli det fetaste som händer i Sverige i år, folk från hela Europa kommer att dyka upp om allt går som det ska. Politik kan vara kul! [party]

"Den 16-17 maj bjuder Lunds husockupanter in till ockupationsfestival.

Under två dagar kommer vi att förändra Lund. Ballonger, färgglada masker, graffitikonstnärer, husockupanter med bengaler och feta beats kommer att förvandla Lund till en stad i vår smak.

- Vi tänker öppna staden för alla. Vi har kontakt med grymma DJ:s, artister, graffitikonstnärer, och ockupanter. Vi vet att folk från hela norden ar intresserade av att komma. Framförallt vet vi att lundaborna är jävligt trötta på situationen med bostadssegregation, bostadsbrist och bostadskostnader, och de har ju visat vad de går för innan, säger Thyra Skär från Smultrongänget.

Ockupationsfestivalen kommer att bjuda på gatufester, stora demonstrationer, massa småaktioner och självklart massockupationer. I dagsläget planeras bland annat gatuvolleyboll, pingisturneringar, gatukonstworkshops, filmvisningar, improvisationsteater och sambatåg. Aktiviteter som kommer att pågå från morgon till kväll i två dagar.

- Det här är en politisk fråga, inte en polisiär och vi är trötta på att politikerna tar till våld så fort dem inte får som de vill. Ingenting kommer att förstöras, det kommer inte bli några kravaller, inga skyltfönster kommer att krossas och inga bilar kommer sättas i brand under vår festival, så länge vi får genomföra den och får ha våra hus ifred.

- Vi har aldrig hymlat med våra politiska krav men politikerna vägrar lyssna på oss. Istället har de gett oss ett löjligt skadeståndskrav på över 150 000 kr. I kravet ingick bl.a. 90 000 för en container vi inte bett om och resterande för tjänstemannalöner. Pengar som skulle ha kunnat användas till att bygga nya bostäder, berättar Thyra.

- Vi är inte rädda för kommunen eller polisen, det borde ingen behöva vara. Vi vill flytta in i deras tomma rivningskåkar och skadar ingen. Men sa fort vi gör det, river dem husen och försöker åtala oss för påhittade brott. Så länge vi inte har ett hus och så länge våra kamrater är brottsanklagade för att vara bostadslösa kommer vi köra på för fullt med festivalen. Nu tar vi hela jävla stan istället för att deppa, avslutar hon.

Välkomna till Lund den 16 maj!

/Media-Propaganda-Mobiliseringsgruppen 16/5.

för mer information, kontakta:
165 (at) ockupantscenen.se"

http://www.motkraft.net/nyheter/3434

Ses vi där? [wink][wink][wink][wink][wink]

ÄNDRAT 2009-02-13 15:18
EDIT: Spam och tramsinlägg i stil med "Idioter" eller "NI KANJUE NT BJYTA MOT LAGEN!!!111" kommer att ignoreras. Jag diskuterar gärna det hela om argumenten är sakliga och konstruktiva, men vill ni bara trolla så kan i inte förvänta er att bli tagna seriöst.

ÄNDRAT 2009-05-12 14:25
EDIT:

Här följer det senaste pressmeddelandet från ockupanterna:

"April 26 2009
Din guide till 165! [Updated in English]
Inspiration och bakgrund
Vi som står bakom festivalen är husockupanter som varit involverade i Smultronstället och Lunds husockupantrörelse. Vi är inspirerade av Ungdomshusets massiva konfrontativa ickevåldsaktion G13 då 7000 demonstranter deltog i en folklig och bred aktion för att ockupera Gröndalvengealle 13 i Köpenhamn.

Vi gör festivalen för att bjuda in hela Lund till att vara med och återta sin stad från politikerna som låter hus stå tomma när folk inte har någonstans att bo, från fastighetsägarna som bara bygger dyrare och dyrare och sämre och sämre.

Vi kräver ett självstyrt hus efter det hus som kommunen tog från oss.
Vi kräver att alla åtal läggs ner för husockupanterna!
Det är inte kriminellt att vara bostadslös!

Ockupationerna
Vi samlas kl 14.00 på Stortorget för en torgfest utan dess make! Vi bjuder på kaffe och kaka, på DJ:s, på liveartister och mat! Vi öppnar tillsammans en yta för alla initiativ. Vill du göra något på festivalen? Hör av dig till oss i så fall eller dyk bara upp!

Kl 16.00 ställer vi upp för en demonstration. Vi kommer att dela in oss i fyra block: rött, grönt, vitt, blått. Anslut dig till ett av blocken! Ta med saker i ditt blocks färg. De tre första blocken kommer att ockupera hus och det sista blocket är ett lugnt block där allt från barnvagnar till pensionärer ryms.

Om ni går i det röda, vita eller gröna så kommer blocken ett i taget att vika av från demonstrationen och ockupera var sitt hus. Alla ska kunna delta, oavsett ålder eller förutsättning.

Gröna blocket kommer att ockupera huset vi kallar för Gatukontoret. Där kommer det finnas möjlighet att måla graffiti, rapbattle och spelas hiphop/electro.

Röda blocket kommer att ockupera Piratvillan där kommer man kunna slipa sitt träben, göra smällare och titta på piratbio.

Vita blocket kommer att ockupera huset vi kallar för Salong Motkultur där kommer det vara poetry slam, teaterföreställningar och workshops.

Blåa blocket kommer att fullfölja demonstrationen och om man har lust finns det möjlighet att ansluta sig till någon av ockupationerna i efterhand.

Alla hus kommer vara drog- och alkoholfria.

Dagen efter, den 17 maj, samlas vi återigen på Stortorget klockan 14.00 för att demonstrera. Då kommer vi att gå till ockupationerna och lämna två av husen som vi tagit - förutom det vi valt som vi vill behålla. Vi går till det huset efter att vi hämtat våra kamrater, sett till att det blivit städat i de andra husen och har en inflyttningsfest i vårt nya hus!

Där kommer vi bjuda på underhållning och mat, och avslutar vi festivalen med att börja bo i vårt nya hus!

Konfrontativt ickevåld
Vår grundinställning är att tomma hus är ett politiskt problem. Vi tycker det är sjukt att poliser ska behöva gå korrupta politikers ärenden och att skattebetalarna ska behöva betala för dyra polisinsatser för att försvara tomma hus som inte nyttjas i tider av finans- och bostadskris.

Om vi polisen skulle störa vår fest kommer vi att hålla på principen om konfrontativt ickevåld. Det vill säga, vi angriper ingen fysiskt, vi slår inte sönder någonting. Istället kommer vi att gå runt, över och om nödvändigt igenom poliskedjor med minimal kontakt med polisen. Vi är inte intresserade av att bråka med polisen, vi vill ockupera hus.

Förhållningsregler
Om polisen dyker upp håller vi oss till vårt konfrontativa ickevåld. Vår kollektivitet och mängd är vår styrka! Håll ihop, bilda kedjor och peka ut civilpoliser. Så agera tillsammans med andra och se till att det blir jobbigt att avhysa ockupationerna: bua, busa och försvåra avhysningen.

Bli inte provocerade av polisen. Håll ihop, bilda gärna vängrupper med fler du känner och agera tillsammans. Alla blir tryggare då.

Det kommer finnas en solidaritetsgrupp dit man kan rapportera omhändertagna och ett legalteam dit man vända sig med frågor om polisbefogenheter och rapportera övertramp från polisens sida. Telefonnumret kommer att publiceras senare och ges ut på samlingen.

Lyssna på demonstrationsledningen och håll ihop med ditt block. Dansa, lyssna på musik och ha roligt i blocket. Drick mycket vatten, ät bra och se till att sova ut dagen innan.

Prata inte med polisen, vare sig i förhör eller om de börjar prata på plats. Det enda du behöver uppge till dem är "inga kommentarer." Allt annat är till för att samla information om dig och dina kamrater för att kunna använda det emot dig!

Och till slut det viktigaste... Vi ska ockupera hus, vi ska ha jävligt kul och vi ska dansa!"

ÄNDRAT 2009-05-12 14:29
Om du vill se ett mycket snyggt bildspel om det hela:

http://ockupantscenen.se/festivalen/6

ÄNDRAT 2009-05-12 14:31
Nyaste uppdateringen:

http://ungdomar.se/forum.php?thread_id=251602&page=3#9637230

ÄNDRAT 2009-05-15 21:55
Uppdatering 15/5

Massa artiklar och länkar:

http://ungdomar.se/forum.php?thread_id=251602&page=5#9648760

ÄNDRAT 2009-05-18 14:35
Uppdatering 18/5:

Bra och ärlig artikel om det hela, samt mina egna synpunkter: http://ungdomar.se/forum.php?thread_id=251602&page=6#9658157


   
Citera

Orka tagfags och negerdunk på en politisk grej 🙁


   
SvaraCitera

Är det en laglig festival?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stronghold:

Orka tagfags och negerdunk på en politisk grej 🙁

Äh, orka att politik ska vara ett gäng överviktiga gubbar som sitter och diskuterar höjda parkeringsavgifter. Politik ska vara folkligt eller inte vara alls. [party]

Väinämöinen:

Är det en laglig festival?

Husockupation räknas ju som olaga intrång, och gatufester är inte heller lagliga. Men polisen låter förmodligen oss vara tills ockupationerna börjar så länge ingen vandalisering förekommer. Reclaim The Streets lämnades ju ifred ganska länge i alla fall. Tror inte de vågar börja arrestera folk mitt inne i centrala Lund om vi är flera hundra, kanske tusentals. [smile] Är nog ganska fet risk för kravaller i så fall.


   
SvaraCitera

God Konsument:

Är nog ganska fet risk för kravaller i så fall.

Så om ni bryter mot lagen och tjänstemännen gör sin plikt så kommer ni förstöra för alla andra som bor Lund[shake]

God Konsument:

Husockupation räknas ju som olaga intrång, och gatufester är inte heller lagliga.

Hoppas ni blir nerstängda så snabbt som möjligt, för Svea Rikes skull [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Väinämöinen:

Så om ni bryter mot lagen och tjänstemännen gör sin plikt så kommer ni förstöra för alla andra som bor Lund[shake]

Om politikerna tänker fortsätta skita i oss så tänker vi skita i deras lagar. Smultronstället hade ett brett stöd av en stor majoritet av Lunds befolkning, ändå blev det rivet och ockupanterna bötfällda. De hus vi tänker ta är hus som stått tomma i flera år trots en utbredd bostadsbrist.

Och kravallerna kommer att riktas mot stat och kapital, inte mot vanliga lundabor. Men som sagt, om polisen låter oss vara så slipper de bråk. [smile]

Väinämöinen:

Hoppas ni blir nerstängda så snabbt som möjligt, för Svea Rike och samhällets skull. [smile]

Haha, "okej". [bigsmile]


   
SvaraCitera

God Konsument:

Vi har kontakt med grymma DJ:s

Där försvann genast mitt intresse ;D


   
SvaraCitera

[party]


   
SvaraCitera

God Konsument:

Haha, "okej". [bigsmile]

[wink] Är det grattis föresten?
kanske drar dit om det kommer bra artister.

God Konsument:

Smultronstället hade ett brett stöd av en stor majoritet av Lunds befolkning, ändå blev det rivet och ockupanterna bötfällda. De hus vi tänker ta är hus som stått tomma i flera år trots en utbredd bostadsbrist.

Om ni ockuperar de bostäderna så borde ni låta folk som faktiskt behöver bostäderna bo där, inte ni bortskämda jävlar som bor hemma.
Ni kan väl stå där som vakter på dagarna medan de hemlösa i Sverige sitter där inne och knarkar ihjäl sig istället för att frysa ihjäl sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Där försvann genast mitt intresse ;D

Jaså, vad har du emot DJ:s?

Chickfactor:

[party]

[wink][wink][wink]

Haha, älskar den låten även fast den är kass som fan. [bigsmile]


   
SvaraCitera

God Konsument:

Jaså, vad har du emot DJ:s?

Jag klarar inte av den musik som "DJ:s" vanligtvis spelar. Eller i alla fall det som jag kan föreställa mig att de spelar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Väinämöinen:

[wink] Är det grattis föresten?
kanske drar dit om det kommer bra artister.

Självklart är det gratis. [party]

Tror inte att vi vet säkert några artister ännu. Vet att folk snackat om Svenska Akademien, OPK, Maskinen, Timbuktu, Looptroop Rockers, Behrang Miri och ett gäng andra artister. Både lokala och utomstående, men vet inte alls om någon av dem är aktuella eller om det bara är vad folk vill ska komma, så det här är absolut inget du ska ta som officiellt.

Väinämöinen:

Om ni ockuperar de bostäderna så borde ni låta folk som faktiskt behöver bostäderna bo där, inte ni bortskämda jävlar som bor hemma.
Ni kan väl stå där som vakter på dagarna medan de hemlösa i Sverige sitter där inne och knarkar ihjäl sig istället för att frysa ihjäl sig.

Är ju bl.a. för hemlösas skull vi ockuperar. Jag är inte själv i behov av bostad för tillfället även om jag kommer att bli det snart, jag vill snarare protestera för dem som inte har den möjlighetens skull. Sen ska studenter inte heller behöva bo på folks soffor i 5-6 månader innan de lyckas få tag i bostad.

Vi vill att kommunen ska bygga billiga hyresrätter som studenter, hemlösa och vanligt folk har råd att bo i, istället för att ge utrymme åt ännu fler rikemansbyggen som endast en liten procent har råd med. Lund är en av de mest gentrifierade städerna i landet trots att mer än hälften av de som bor här är ungdomar och studenter som inte har några miljoner att lägga på en bostad. Den här protesten är inget som är till för bara oss ungdomar utan för alla som är trötta på dagens bostadssituation. Alla är välkomna att delta och att bo i husen oavsett ålder och oavsett om man är hemlös, student, pensionär, etc.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Jag klarar inte av den musik som "DJ:s" vanligtvis spelar. Eller i alla fall det som jag kan föreställa mig att de spelar.

Okej, vi kommer ju främst att rikta oss på musik som inte behöver en massa utrustning och liknande tror jag eftersom det kan bli svårt att få plats till ett åttamannaband med instrument och hela högen. Men man behöver ju inte komma bara för musikens skull, en fet gatufest och trevligt umgänge tycker i alla fall jag räcker, samt möjligheten att göra sin röst hörd och protestera mot de sociala orättvisor som vårt kapitalistiska samhälle lett till. [smile]


   
SvaraCitera

God Konsument:

Självklart är det gratis. [party]

Okej, bra.

God Konsument:

så det här är absolut inget du ska ta som officiellt.

hmm.. okej.

God Konsument:

Är ju bl.a. för hemlösas skull vi ockuperar.

Det är ju lite konstigt faktiskt, ni tar över hus så att hemlösa inte kan gömma sig där längre, sen så hänger ni där tills stället blir rivet.
De hemlösas hjältar är ni ju knappast.

God Konsument:

Vi vill att kommunen ska bygga billiga hyresrätter som studenter, hemlösa och vanligt folk har råd att bo i

Det vill ju alla andra också, men istället för att förstöra så kan man gå den vanliga vägen och verkligen få något gjort.[zzz]


   
SvaraCitera

God Konsument:

Men man behöver ju inte komma bara för musikens skull, en fet gatufest och trevligt umgänge tycker i alla fall jag räcker, samt möjligheten att göra sin röst hörd och protestera mot de sociala orättvisor som vårt kapitalistiska samhälle lett till.

Man kan spela vilken inspelad musik som helst ur ett par högtalare 🙂 Men den musik som spelas är i regel Techno, Dance, Trance etc. etc. Och jag står inte ut med skiten.

Sen så tycker jag inte alls det finns någon orättvisa. De med kapitalet bestämmer, inte det minsta ologiskt. Man bestämmer över sin egendom, vill man själv ha för delar så får man skaffa sig de själv. Man kan inte räkna med att samhället skall fixa det åt en.

Handling -> Konsekvens - Så funkar det.


   
SvaraCitera