Aviseringar
Rensa alla

Över hela denna jord


Ämnesstartare

oh yeah oh yeah
Sker katastrofer, terror, mord - å ack o ve
Men vi som går med Jesus har ändå ryggen fri
För roten till all världens ondska är inte vi
Nej, det är bögarnas fel - bögarnas fel
Bögarnas fel - bögarnas fel
I bibeln står det skrivet det är bögarnas fel
Jag vet inte vilken rad och vers, kapitel eller del
Men nånstans här i står det det är bögarnas fel


   
Citera
Ämnesstartare

läste: "det är borgarnas fel"
tänkte: typiskt um

sen: [tard]


   
SvaraCitera

avrätta henrik dorsin och förvara hans brända rester i finska urberget tillsammans med det radioaktiva avfallet.

Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:

läste: "det är borgarnas fel"

Haha, paradox.


   
SvaraCitera

MissAnox:

Haha, paradox.

det är borgarnas fel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

det är borgarnas fel.

ChibbiBull:

Men vi som går med Jesus har ändå ryggen fri

Chibibbi:

det är borgarnas fel

=paradox


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

om man generaliserar...


   
SvaraCitera

MissAnox:

=paradox

jag tror det främst är de lägre klasserna som går med jesus av andra anledningar än strikt tradition, liksom det främst är de som funderar mycket över respekt och respektabilitet. om man tillhör crème de la crème har man det redan i ryggmärgen, liksom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

av andra anledningar än strikt tradition, liksom det främst är de som funderar mycket över respekt och respektabilitet.

Intressant tanke. Jag håller inte med dig om att tradition oftast inte kan förenas med genuin tro.

Det beror förstås vad man lägger i ordet "gå med Jesus". Det är inte ens politiska ställning som avgör om man är frälst eller ej.[crazy]


   
SvaraCitera

MissAnox:

Jag håller inte med dig om att tradition oftast inte kan förenas med genuin tro.

menade inte så, menade bara att jag inte tror att de flesta personer av borgerlig härkomst är genuint troende utan bara upprätthåller vissa kristna värderingar av tradition.

MissAnox:

Det är inte ens politiska ställning som avgör om man är frälst eller ej.

jag talar om borgare som kapitalister, ägarna av produktionsmedlen, snarare än de som röstar borgerligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

menade bara att jag inte tror att de flesta personer av borgerlig härkomst är genuint troende utan bara upprätthåller vissa kristna värderingar av tradition.

Ja, då förstod jag dig rätt men uttryckte mig konstigt själv. En sak som stödjer detta är hur människor i bakåt i historien har använt sig av kyrkan enbart som ett verktyg att förskansa sig makt och pengar.

Det är uppenbart att det kristna kulturarvet påverkar alla svenska barns uppväxt mer eller mindre av logiska skäl. Sedan tror jag att du har rätt i att överklassfamiljer i större utsträckning mer medvetet tar med barnen till kyrkan, ber tillsammans osv. Men har du några belägg för att föräldrarnas övertygelse om tro (inte bara viljan att leva i kulturarvet efter stadskyrkan) är mindre genuin än underklassens?

internet:

jag talar om borgare som kapitalister, ägarna av produktionsmedlen, snarare än de som röstar borgerligt.

Okej.

Min grundfråga var väl mer varför så många röstar borgerligt inom kyrkliga kretsar, trots att långt ifrån alla dessa tillhör överklassen och därmed varken följer det kristna budskapet ELLER tjänar på borgarnas politik i längden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

jag inte tror att de flesta personer av borgerlig härkomst är genuint troende utan bara upprätthåller vissa kristna värderingar av tradition.

du tror mycket, men vad vet du?

säger detta på högsta möjliga vänligaste sätt


   
SvaraCitera

MissAnox:

Men har du några belägg för att föräldrarnas övertygelse om tro (inte bara viljan att leva i kulturarvet efter stadskyrkan) är mindre genuin än underklassens?

nej, det gör jag inte. jag antar, bara, eftersom hela vårt samhälle är väldigt sekulariserat och av-kristnat, även fast vi har tagit med oss väldigt många föreställningar om världen, livet och traditioner. jag menar inte att borgare går till kyrkan, utan snarare att den (protestantiskt) kristna synen på arbetets dygd, på sexualiteten och andra saker har påverkat hur de beter sig och det "samtal" de för. kristna är borgerliga för att makten varit kristen, och för att det passar väldigt bra ihop med frivillig hjälp istället för statlig hjälp. individen ska göra gott.

Chibibbi:

du tror mycket, men vad vet du?

jag vet ingenting, det är den viktigaste insikten jag har fått vid universitetet. jag tror massor, baserat på rimliga antaganden utifrån människor som orkat/haft tid att analysera och tänka mer än vad jag någonsin kommer ha/få.

MissAnox:

Min grundfråga var väl mer varför så många röstar borgerligt inom kyrkliga kretsar, trots att långt ifrån alla dessa tillhör överklassen och därmed varken följer det kristna budskapet ELLER tjänar på borgarnas politik i längden.

kristendom och borgerlighet (i bred mening) hör ihop, båda har under i princip hela västvärldens utveckling varit stora influenser. glöm inte att kristendomen var väldigt tidiga med att betona individen framför kollektivet, något som går väldigt bra ihop med vårt samhälle. det är min plikt att arbeta, arbetar jag inte är jag en dålig kristen, medborgare eller människa. det är mig det är fel på, inte samhället. en tankegång som fortfarande lever kvar.


   
SvaraCitera